Huidige Dj Set vervangen voor digitaal (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArTy    posted on 24-01-2009 15:25
Hej,

Ik denk er de laatste tijd steeds vaker aan om mijn huidige DJ set te gaan vervangen voor een Time-code set. Ik zal even uitleggen hoe ik het precies in mijn hoofd heb.

Het begin:

Ik heb nu zeker een leuke dj set, veel mensen dromen van zo een set. Heb namelijk het volgende:
Pioneer CDJ-1000MK2 - DJM-800 - CDJ-1000MK2 - Technics SL1210 MK2 (moded)

Ik heb opzich wel plezier met deze set en kan er zeker lekker op draaien maar ik raak er toch langzaam uitgekeken op. Ik moet er steeds meer meoite voor doen om mezelf achter de DJ set te krijgen. En als ik dan eenmaal bezig ben is het na een half uurtje vaak wel weer leuk geweest. Ook laat het branden van cd's steeds langer op zich wachten en hopen de nummer zich op op mijn computer.

Nog een voorbeeld:
De net aangekochte SL-1210 is ook amper gebruikt. Ik heb 15 platen besteld en de helft ervan nog niet eens gedraaid Cool . Vind het draaien met platen wel leuk maar ik kan me er gewoon niet toe zetten om in dat beetje vrije tijd die ik heb ermee te gaan draaien, dit geld overigens voor mijn complete set.
Ik dacht, fijn een TT voor als ik hardstyle draai maar tegenwoordig zijn bijna alle hardstyle platen ok gewoon als mp3 te krijgen en dat scheelt zo'n 6,50 per nummer. Vodn die paar platen die ik kocht zo ontzettend duur dat ik eigenlijk nogsteeds negatief over de platen denk en ik er wellicht om die reden geen gebruik van maak.

Binnenkort heb ik ook een keer een schoolfeest waar ik mag draaien (in maart) en ik wor de laatste tijd ook veel meer gevraagd voor allround feesten en dan is het branden van cd's gewoon geen doen meer.. Zoveel verzoekjes ect... kost me minimaal 3 cd mappen om de muziek bijeen te krijgen.

Muziek is echter nog wel mijn passie!!! Ik vind het heerlijk om met muziek bezig te zijn, op t moment vooral house.. Het geeft me echt een kick om weer een lekker nummer te horen wat ik nog niet kende en ik ben er eigenlijk de hele dag wel mee bezig.

Het idee

Op het forum lees ik steeds meer over Time-code en digitaal draaien, ik hoor er eigenlijk alleen maar positieve dingen over van de mensen die de stap hebben durven maken. Maar vaak hebben deze mensen nog niet zo'n set opgeboud als ik momenteel heb. Maar dat doet er niet toe, iedereen is er over het algemeen erg blij mee. Mijn set weg doen en een Xone 4d ofzo kopen gaat me echter te ver.

Dus vandaar het time-code idee. Maar dan komt het volgende probleem. Mijn set is helemaal niet handig om met time-code te gaan weken. Want wat is de meerwaarde van een CDJ-1000 tegenover de CDJ-800 als je time code draait. Juist, helemaal niks.

En nog zo iets, is een Xone-92 niet veel leuker dan een DJM-800 als je time-code draait. Ik denk namelijk van wel.. De effecten haal je toch uit je software en niet uit je mixer. De filters van de Xone zijn echter wel bruikbaar in combinatie met time-code en de 4bands EQ lijkt me ook wel wat. Heb de xone altijd al leuker gevonden maar ik wilde toch effecten hebben vandaar dat ik de DJM-800 aangeschaft heb.

Na veel lezen en vergelijken ben ik tot deze set gekomen:

2x CDJ-800 MK2 (2de hands)
1x Technics SL-1200 MK 2 of 5 (mijn complete set zal dan zilver/grijs worden dus de zwarte TT omwisslen voor een zilvere lijkt me mooier)
1x Allen & Heath Xone-92 (2de hands)
1x Allen & Heath Xone 1d (nieuw, de prijs nieuw is namelijk erg aantrekkelijk)
1x Traktor Pro EDU Edition (nieuw)
1x Sony Vaio laptop (heb ik al)

Voor- en Nadelen

Voordelen:

- Geen Cd's meer branden Cool
- meer moegelijkheden
- meerdere decks draaien
- leukere mixer en toch effecten
- lekker makkelijk met recorden
- lekker makkelijk muziek zoeken

Nadelen:

Pc Afhankeleijk en ik heb het al niet op windows. Apple Laptop aanschaffen is te duur, miss volgend jaar met studie.

Als ik spijt krijg ben ik de zak want ik denk niet dat het makkelijk is om het zo weer om te wisselen, zat ook met de gedachte om met beeld te gaan draaien (dus svm dvj's) en zat al langzaam met mijn gedachte in deze richting te denken en dan is mijn huidige set handiger maar van de andere kant is beeld erbij wel ERG duur.

Minder handig met buiten de deur draaien, moet ik wellicht nog cd's gaan branden gezien de apparatuur die er staat.

Word er lui van. Niet echt een goed argument :P maar ik denk dat ik zoon sync button erg aantrekkelijk ga vinden en ik wil het beatmatchen niet verleren.. Nu kan ik het maar als ik 1 jaar alleen maar via de pc gesynct heb miss niet meer?

Wat gaat het kosten?

Wat ben ik uiteindelijk kwijt als ik de omzwaai maak? Ik wil eigenlijk kiet spelen en er geen extra geld aan kwijt zijn. Mijn eigen berekeing:

Verkoop:

2x CDJ-1000MK2 € 1400,- (minimaal 700 per stuk)
1x DJM-800 € 1000,- (minimaal)
1x Technics SL 1210 € 300,-
Totaal: € 2900,- (in het beste geval 3100)

Koop:

2x CDJ-800 MK2 € 1000,-
1x Xone-92 € 1000,-
1x Xone 1D € 289,-
Traktor EDU € 400,-
SL-1200 € 300,-
Totaal € 2989,-

Met een beetje geluk zou het dus net moeten kunnen.

Vragen:

Is het een goed idee als ik mijn huidige set ga vervangen voor 2x CDJ-800 + Xone-92 + Xone 1d + Traktor + SL1200?
Zijn er nog meer plus en min punten bij deze upgrade?
Gaat het qua kosten lukken?

Eventueel andere opmerkingen.

What do you think about Huidige Dj Set vervangen voor digitaal ??

Vote :   

ArTy    posted on 26-01-2009 12:02
Poster: Bouncy

Zou je denken dat dat niet voor niets is? Waarom is windows dan ook het meest gebruikte programma terwijl MacOS veel beter is?
  Omdat zoon beetje alle software gemaakt is voor windows. en nu einde mac/windows discussie Winking my eye
fistfull    posted on 26-01-2009 14:26
Wat is time-code? Smile having fun
User edit by fistfull on 26-01-2009 @ 14:27:25 (24%)
Bartjens    posted on 26-01-2009 14:39
Gebruik de zoekfunctie even :P
www.djbrowbeat.com
ArTy    posted on 26-01-2009 18:17
Heb mijn keuze gemaakt.. Huidige set blijft en er word over een paar maanden geupgrade naar een smv als het goed is. Daar maak ik tegen die tijd wel een nieuw topic voor als ik er vragen over heb..

Bedankt iedereen in ieder geval.
Tizio    posted on 26-01-2009 18:25
Dat ding is zooo geweldig! Happy, laughing

Met deze set is toch zeker ook niks mis!
ArTy    posted on 26-01-2009 19:41
Dat ding is idd erg dik, vandaar ook deze keuze. Huidige set is idd prima maar je wil toch blijven upgraden, ik tenminste wel.
Bartjens    posted on 26-01-2009 23:07
Whow, eerst wil je alles verpatsen zodat je geen geld hoeft bij te leggen, en dan koop je maar een smv :P
www.djbrowbeat.com
Convert    posted on 27-01-2009 16:13
Maar wat heb je dan aan een smv als je geen DVJ's hebt Winking my eye

Edit: SVM is de video mixer:P ff te snel gelezen Winking my eye
User edit by Convert on 27-01-2009 @ 16:14:19 (93%)
ArTy    posted on 27-01-2009 16:56
@ Bartjens: Het klopt wel wat je zegt maar het zit ietsje anders. Als ik op time-code over zou gaan wil ik idd geen verlies maken. Dit komt mede omdat ik die time-code set op korte tijd wilde aanschaffen en ik op het moment geen geld beschibaar heb voor dj-gear. Ook wil ik niet meer geld uitgeven aan een soort gelijke set (alleen met een pc ertussen ipv cd's).

Een SVM is echer een heeel ander verhaal. Ik zit al een hele tijd met het idee van een svm en aangezien ik vorige week promotie heb gemaakt en 7/8 euro per uur ga verdienen ipv 4,60 per uur en ook nog eens 3 maanden vakantie heb waarin ik 3 a 40 uur per week kan werken (zit in examenjaar). Mooie bijkomstgheid is dat mijn verjaardag ook in deze periode valt en i (hopelijk) slaag. Er is dus veel extra geld beschikbaar. Als het geld beschikbaar is kan ik deze "droom" waar maken en dus ben ik bereid om zoveel geld neer te tellen voor die SVM. De svm komt dus ook niet binnen 2 weken ofzo maar hij zal denk ik eind juli/augustus verschijnen. Verder is het van nogal wat dingen afhankelijk of het ook echt gaat lukken.

@ Convert: Veel, je kan er namelijk ook gewoon een usb stick met logo's plaatjes of filmpjes in rammen. Je kan er een camera aan hangen, je kan er een sd kaart in pleuren. Daarmee kan ik me echt wel een tijdje vermaken. Maar je hebt wel gelijk, er moeten ook dvj's komen. Maar een SVM kost al heel wat centjes dus om er even 2 dvj's bij te bestellen gaat niet helemaal lukken. De eerste DVJ verwacht ik eind dit jaar en dan gaan mijn 2cdj's er ook uit voor een 2e dvj. In het begin van 2010 word er dan gewerkt aan beeldschermen, de svm zal namelijk eerst aan mijn pc monitor hangen maar begin 2010 komt er minimaal 1 lcd tv. Dan is de set in princiepe compleet. Mocht ik het nodig vinden, dan word er weer gespaard voor nog een of 2 dvj's.. En waarom? Omdat het kan Winking my eye

Hele lijs met update waar ik dus nog een hele tijd zoet mee zal zijn en er nog allemaal tegenslagen op mijn pad kunnen komen. Maar het idee is er, en we zien wel waar het schip strand.
Bartjens    posted on 27-01-2009 17:29
Ok, maar het is wel een hele investering hoor. Als jij denkt dat de svm het geld waard is zou ik het zeker doen, omdat het kan :P ! Maar ik zou er wel genoeg over nadenken! :P Is wel een dikke 11000 gulden wat je betaald voor zo'n ding eh Winking my eye

Succes ermee, en ik ben benieuwd naar het eindresultaat !! Happy, laughing
www.djbrowbeat.com
ArTy    posted on 27-01-2009 17:56
JA, ik ken wel wat kortings wegen bartjens.. Deze ga ik echter niet noemen omdat er dan weer allerlei discussie's gaan ontstaan. Het is echter niks illegaals ofzo :P
Convert    posted on 27-01-2009 18:02
Kan je ook als optie van een DVJ doen tijdelijk Winking my eye
////www.djresource.eu/Gearbase/gear/345/Video-Numark-VJ01/

En ik denk dat dit ook wel mooi zou zijn voor boven je svmWinking my eye:
////www.djresource.eu/Gearbase/gear/680/Video-Numark-VM-03-MK2/

ArTy    posted on 27-01-2009 18:12
De cd spelers heb ik niks aan.. Raak ik aan de straarstenen niet meer kwijt dus puur verlis maken voor mij.

Ja die schermen zijn zeker leuk boven een svm maar mijn kamer hoeft niet een prefessionele club voor +5000 man te zijn dus die schermen zijn me toch net iets te overkill.. Ja ik weet het een svm + DVJ's zijn ook overkill maar dat lijkt me gewoon leuk.. Maar om nou nog eens 750 euro voor 3 pis schermpjes te betalen gaat mij zalfs nog iets te ver.. voor dat geld koop je ook een mooie lcd tv en die staat een stuk leiker op me kamer of tijdens een drive in feestje.
Convert    posted on 27-01-2009 19:06
Ja maar met die 3 schermen kan je tenminste zien wat er afspeelt op DVJ1 en DVJ2 hoe ziet je dat anders je ziet het alleen op 1 LCD scherm door elkaar niet vanaf welk punt je dat beeld mixt.
DNR    posted on 27-01-2009 19:08
Poster: ArTy

Verkoop:

2x CDJ-1000MK2 € 1400,- (minimaal 700 per stuk)
1x DJM-800 € 1000,- (minimaal)
1x Technics SL 1210 € 300,-
Totaal: € 2900,- (in het beste geval 3100)

Kan ik nou niet rekenen ofCool:P
Volgensmij moet totaal 2700 zijn hoorWinking my eye
Xtremer    posted on 27-01-2009 19:48
Vind het maar onzin, dat verhaal van de SVM. Wat ben je nou, een DJ of een VJ? Snap best dat een SVM leuke effecten heeft, maar is dat die €5500 waard? Dan is de andere vraag, voor wie doe je het? Draai je zoveel dat je het er makkelijk mee terug verdient? Een SVM is pas leuk en handig als je 2 DVJ's hebt staan en een goede verzameling clips. Heb je eigenlijk tracks of mixen van jezelf? Ben wel benieuwd naar je kunstenHappy, laughing.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
ArTy    posted on 27-01-2009 22:01
@DNR: Daar was ik een tijdje geleden ook al achter (zie aboutdj), domme rekenfout ja.

@ DJ-Xtremer: Wat ben jij nou allemaal voor onzin aan het lullen.. Kijk jij maar eens goed wat een svm is want volgens mij heb je nog totaal niet uitgebreid gekeken wat het is. Wat ben je dan een DJ of een VJ.. Nou, je bent dan beide.. Iets meer gericht op dj maar je kan er ook leuke vj dingen mee. Voor wie doe ik het.. Om stoer te doen tegen alle andere djresource leden natuurlijk!! NIET DUS. ik doe het gewoon omdat het MIJ intereseert en IK er lol in heb. Het gaat me totaal niet om het terugverdienen van de set, want dat gaat me met mijn huidige set ook niet lukken, en jou net zo min!!!

De kosten boeien mij eerlijk gezegd geen ruk, ik HOEF er geen winst mee te maken.. ik wil er LOL in hebben, zou jij ook eens moeten proberen. Tuurlij, fijn als ik er af en toe wat centen mee kan verdienen maar daarom ben ik niet gaan DJ-en.. Ik ben gaan DJ-en vanwege mijn intresse in (house)muziek. Ik ben toevallig ook geintereseerd in film/video dus waarom mag ik daar dan geen aandacht besteden.

En dan nog iets.. Volgens mij ben jij de laatste die er over gaat beslissen wat ik koop of niet. Owja, als je het volledige topic had gelezen had je ook geweten dat ik er niet 5500 voor betaal maar minder. En dat er later ook DVJ's aan komen maar dat ik niet alles in een keer kan kopen.

Owja, je wou een mixje:
http://soundcloud.com/thijsruhl/artic-t-happy-new-year

Ik ben echt geen goede dj ofzo, maar ik heb er plezier in en kan me ermee uitleven. Ik durf trouwens ook te zeggen dat jou skills ook niet je van het zijn dus mij afkraken mag je best. Doet me niks.. Ik heb er plezier in. En waarom moet je zo goed kunnen mixen om met een SVM te draaien.. Als ik dat ding gewoon betaal krijg ik er toch ook een? Hoef ik toch niet een speciale dj proef voor de doorstaan? Kom op zeg, wat een waardeloos argument.. Je bent geen pro dus een svm mag je niet kopen..

Ja sorry hoor maar hier kan ik gewoon niet tegen.
Xtremer    posted on 27-01-2009 22:27
Ik kan niet veel meer zeggen dan dat je gelijk hebtHappy, laughing. Geef je sowieso gelijk in het feit: de set is je gereedschap, jij bent degene die het moet doen. Maar dan nog, ik blijf van mening dat IK het geld verspilling vind aangezien je niet alle functies eruit kunt halen die erin zitten. Vandaar mijn reactie.
User edit by Xtremer on 27-01-2009 @ 22:35:13 (100%)
ArTy    posted on 27-01-2009 23:02
JE mag best je mening geven dj Xtremer maar dat eerste bericht kwam nogal grof over op mij, vandaar dus een grove reactie terug. Dat 2e bericht is een stuk netter dus zal ik dat ook doen Winking my eye .

De een vind een CDJ-1000 geldverspilling de ander een DJM-800 en zo gaat het maar door en door. Ik snap goed dat mensen het geldverspilling vinden. Het apparaat kost een even vel als een 2de hands (nette) auto. Maar een auto heb ik al dus dan maar dit :P , nee grapje.. ik vind het zelf ook veel geld maar
1) ik werk er hard voor
2) Ik heb het er voor over
3) Ik zou niet weten wat ik anders moet kopen waar ik veel plezier aan kan beleven
Stefjuuh    posted on 28-01-2009 08:22
Het lijkt me geweldig, een SVM, zoals DJ's het nu al gebruiken. Een armin van buuren die met what the fuck - funkagenda die lyrics mee laat lopen op een mega scherm achter zich! Of een ander (weet even niet wie het was) die ook zijn eigen visuals drachter plakt! Je kan er ook ontzettend creatief mee zijn, en extra humor meegeven in je set! Alleen is het heel lastig om aan die clips te komen! Als er over een paar jaar nou een "clipport" oid komt...

Ik vind dat het altijd is wat je eruit haalt, als je een CDJ-1000mk3 en een DJM-800 koopt, en mixt alsof je een TT zonder pitch hebt, en een mixer zonder EQ's, tjah... (En nou niet dat je in elke track alle effecten van de DJM moet stoppen!) Of als je met een pc (traktor/ableton/whatevah) mixt, en ook weer heel simpel beetje strakke overgangen maakt.. Maar doe waar jij jezelf prettig bij voelt!
no-rush    posted on 28-01-2009 22:27
ik zouw aleen een time code systeem kopen voor je tt en verder zo latenCool
ArTy    posted on 29-01-2009 10:56
@ Stefjuuh: Precies wat ik ook dacht.

@No-rush: Daarmee los ik dus maar 1 klein problempje op en dat kost me dan 500 euro. Gaat em dus niet worden Cool
ArCee    posted on 29-01-2009 11:26
Misschien ben ik wel een ouderwetse dj, maar ik vind persoonlijk dat een deejay met muziek moet blijven werken. Ik wil m bezig zien. Door z'n map o.i.d. zien struinen, hem vinyls of cd's in/op de speler zien leggen, zien pitchen en bijsturen en met de mixer zien spelen. Zo snel dat verdwijnt vind ik persoonlijk, vanuit mijn ouderwetse denkpatroon, dat de hele titel deejay begint om te vallen. Zo snel ik een deejay alleen maar door een laptop zie scrollen en met een muis bezig zie, dan staan de tranen in mijn ogen omdat ik vrees dat 1 van de mooiste beroepen van de wereld aan het dood gaan is. Ik weet het, de toekomst hou je niet tegen, maar niet alles is een verbetering in mijn beleving.
Sjoewe    posted on 29-01-2009 12:58
Als je krap een jaar bezig bent met draaien, je hebt je huidige setup staan en je verveelt je na een half uur als nog, dan is DJ'en volgens mij toch niks voor je. Kan je iedere keer weer een apparaat erbij kopen en daar tijd en moeite in steken, die je imho veel beter kan steken in het je muzikaal verder verdiepen. Dat is vaak pas echt de oplossing tegen de verveling van het draaien. 
Xtremer    posted on 29-01-2009 13:02
Poster: ArCee
Misschien ben ik wel een ouderwetse dj, maar ik vind persoonlijk dat een deejay met muziek moet blijven werken. Ik wil m bezig zien. Door z'n map o.i.d. zien struinen, hem vinyls of cd's in/op de speler zien leggen, zien pitchen en bijsturen en met de mixer zien spelen. Zo snel dat verdwijnt vind ik persoonlijk, vanuit mijn ouderwetse denkpatroon, dat de hele titel deejay begint om te vallen. Zo snel ik een deejay alleen maar door een laptop zie scrollen en met een muis bezig zie, dan staan de tranen in mijn ogen omdat ik vrees dat 1 van de mooiste beroepen van de wereld aan het dood gaan is. Ik weet het, de toekomst hou je niet tegen, maar niet alles is een verbetering in mijn beleving.

Ben ik het zeker mee eens. MP3'tje daar, USB hier, even kijken wat de BPM is en klaar. Prima, maar op gehoor zal het je een stuk makkelijker afgaan. Zo heb ik het tenminste bevonden. Ben ooit begonnen met vinyl, maar ik wou meer kunnen dus ben ik overgestapt op CD.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

63 Users online: 2 Guests (61 Unknown)
Pages generated today : 1.729
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.836.441