Hej,
Ik denk er de laatste tijd steeds vaker aan om mijn huidige DJ set te gaan vervangen voor een Time-code set. Ik zal even uitleggen hoe ik het precies in mijn hoofd heb.
Het begin:Ik heb nu zeker een leuke dj set, veel mensen dromen van zo een set. Heb namelijk het volgende:
Pioneer CDJ-1000MK2 - DJM-800 - CDJ-1000MK2 - Technics SL1210 MK2 (moded)
Ik heb opzich wel plezier met deze set en kan er zeker lekker op draaien maar ik raak er toch langzaam uitgekeken op. Ik moet er steeds meer meoite voor doen om mezelf achter de DJ set te krijgen. En als ik dan eenmaal bezig ben is het na een half uurtje vaak wel weer leuk geweest. Ook laat het branden van cd's steeds langer op zich wachten en hopen de nummer zich op op mijn computer.
Nog een voorbeeld:
De net aangekochte SL-1210 is ook amper gebruikt. Ik heb 15 platen besteld en de helft ervan nog niet eens gedraaid
. Vind het draaien met platen wel leuk maar ik kan me er gewoon niet toe zetten om in dat beetje vrije tijd die ik heb ermee te gaan draaien, dit geld overigens voor mijn complete set.
Ik dacht, fijn een TT voor als ik hardstyle draai maar tegenwoordig zijn bijna alle hardstyle platen ok gewoon als mp3 te krijgen en dat scheelt zo'n 6,50 per nummer. Vodn die paar platen die ik kocht zo ontzettend duur dat ik eigenlijk nogsteeds negatief over de platen denk en ik er wellicht om die reden geen gebruik van maak.
Binnenkort heb ik ook een keer een schoolfeest waar ik mag draaien (in maart) en ik wor de laatste tijd ook veel meer gevraagd voor allround feesten en dan is het branden van cd's gewoon geen doen meer.. Zoveel verzoekjes ect... kost me minimaal 3 cd mappen om de muziek bijeen te krijgen.
Muziek is echter nog wel mijn passie!!! Ik vind het heerlijk om met muziek bezig te zijn, op t moment vooral house.. Het geeft me echt een kick om weer een lekker nummer te horen wat ik nog niet kende en ik ben er eigenlijk de hele dag wel mee bezig.
Het ideeOp het forum lees ik steeds meer over Time-code en digitaal draaien, ik hoor er eigenlijk alleen maar positieve dingen over van de mensen die de stap hebben durven maken. Maar vaak hebben deze mensen nog niet zo'n set opgeboud als ik momenteel heb. Maar dat doet er niet toe, iedereen is er over het algemeen erg blij mee. Mijn set weg doen en een Xone 4d ofzo kopen gaat me echter te ver.
Dus vandaar het time-code idee. Maar dan komt het volgende probleem. Mijn set is helemaal niet handig om met time-code te gaan weken. Want wat is de meerwaarde van een CDJ-1000 tegenover de CDJ-800 als je time code draait. Juist, helemaal niks.
En nog zo iets, is een Xone-92 niet veel leuker dan een DJM-800 als je time-code draait. Ik denk namelijk van wel.. De effecten haal je toch uit je software en niet uit je mixer. De filters van de Xone zijn echter wel bruikbaar in combinatie met time-code en de 4bands EQ lijkt me ook wel wat. Heb de xone altijd al leuker gevonden maar ik wilde toch effecten hebben vandaar dat ik de DJM-800 aangeschaft heb.
Na veel lezen en vergelijken ben ik tot deze set gekomen:
2x CDJ-800 MK2 (2de hands)
1x Technics SL-1200 MK 2 of 5 (mijn complete set zal dan zilver/grijs worden dus de zwarte TT omwisslen voor een zilvere lijkt me mooier)
1x Allen & Heath Xone-92 (2de hands)
1x Allen & Heath Xone 1d (nieuw, de prijs nieuw is namelijk erg aantrekkelijk)
1x Traktor Pro EDU Edition (nieuw)
1x Sony Vaio laptop (heb ik al)
Voor- en NadelenVoordelen:
- Geen Cd's meer branden
- meer moegelijkheden
- meerdere decks draaien
- leukere mixer en toch effecten
- lekker makkelijk met recorden
- lekker makkelijk muziek zoeken
Nadelen: Pc Afhankeleijk en ik heb het al niet op windows. Apple Laptop aanschaffen is te duur, miss volgend jaar met studie.
Als ik spijt krijg ben ik de zak want ik denk niet dat het makkelijk is om het zo weer om te wisselen, zat ook met de gedachte om met beeld te gaan draaien (dus svm dvj's) en zat al langzaam met mijn gedachte in deze richting te denken en dan is mijn huidige set handiger maar van de andere kant is beeld erbij wel ERG duur.
Minder handig met buiten de deur draaien, moet ik wellicht nog cd's gaan branden gezien de apparatuur die er staat.
Word er lui van. Niet echt een goed argument :P maar ik denk dat ik zoon sync button erg aantrekkelijk ga vinden en ik wil het beatmatchen niet verleren.. Nu kan ik het maar als ik 1 jaar alleen maar via de pc gesynct heb miss niet meer?
Wat gaat het kosten?Wat ben ik uiteindelijk kwijt als ik de omzwaai maak? Ik wil eigenlijk kiet spelen en er geen extra geld aan kwijt zijn. Mijn eigen berekeing:
Verkoop:2x CDJ-1000MK2 € 1400,- (minimaal 700 per stuk)
1x DJM-800 € 1000,- (minimaal)
1x Technics SL 1210 € 300,-
Totaal: € 2900,- (in het beste geval 3100)
Koop:2x CDJ-800 MK2 € 1000,-
1x Xone-92 € 1000,-
1x Xone 1D € 289,-
Traktor EDU € 400,-
SL-1200 € 300,-
Totaal € 2989,-
Met een beetje geluk zou het dus net moeten kunnen.
Vragen:Is het een goed idee als ik mijn huidige set ga vervangen voor 2x CDJ-800 + Xone-92 + Xone 1d + Traktor + SL1200?
Zijn er nog meer plus en min punten bij deze upgrade?
Gaat het qua kosten lukken?
Eventueel andere opmerkingen.