Denon X1500 VS Numark 5000FX (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Baylano    posted on 04-08-2005 15:35
Beste lezers,

Een tijd geleden had ik een topic gepost waarin ik jullie om advies vroeg m.b.t. een nieuwe DJ Set.
Ik was toen eigenlijk overtuigd dat ik voor de mixer denon X1500 zou kiezen. Nu heb ik gehoord dat de faders niet al te best zijn. Dit heeft me dus aan het twijfelen gebracht en wellicht dat ik nu voor de Numark 5000FX ga.
Mijn vraag is nu dan ook aan jullie, weet iemand wat meer over de (problemen met de) faders van de Denon X1500. En wat is jullie visie/keuze??

Bedankt alvast!

What do you think about Denon X1500 VS Numark 5000FX ??

Vote :   

sucksir    posted on 05-08-2005 21:08
Beste Beelen,

met de gaders van de X1500 is niks mis mee. Ze zijn speciaal door ALPS gemaakt voor Denon. Ze zijn veel beter dan de DJM-600, want ze zijn volledig VCA-controlled, er gaat geen elektrisch signaal door de fder, waardoor hij nooit gaat kraken. Er is ook geen 1 geval waar de faders kraken. Daar heb ik niks van gehoord.

Ik heb zelf ook deze mixer en ben er zeer tevreden over. Vooral de aparte Mic-ingangen zijn uniek in dit sigment en natuurlijk dat mooie LCD_display plus de P&G crossfader die zelfs de 2 keer duurdere A&H Xone 92 heeft en verder vergeet ik nog bijna de parametrische EQ.

Over de 5000FX kan ik weinig zeggen, is te kort op te markt.
Baylano    posted on 08-08-2005 12:30
Ja van de Numark kan ik ook nog maar weinig info vinden, dus ik had gehoopt dat er hier wellicht mensen zijn die er wat meer over kunnen vertellen.
Maar m.b.t. de Denon, daar staat in een artikel van DJmag, bij negatieve punten:
"fractional fader reaction delay"?? Hier heb jij dus nog geen last van (gehad)?

Gr,

B
sucksir    posted on 08-08-2005 20:06
Nee, eerlijk gezegd heb ik het niet in de gaten. De mensen bij Denon zeggen wel dat er 'fractional' delay aanwezig is, maar dit is alleen belangrijk voor scratchers
tairip    posted on 08-08-2005 23:35
Ik kan je hierover wel advies geven!

ik heb ze neide op de pijnbank gehad!

En ik kan j e vertellen dat de DN-X1500 eeen zeer goed alternatief is i.p.v. een DJM-600 (misschien zelfs wel beter!) Ik zou juist eerder bij Numark het gevoel hebben dat de faders slecht zijn en zou vind ik ze ook aanvoelen!

@ Sucksir, de faders zijn niet van ALPS maar van Penny en Giles, het A-merk onder de faders!

Alps maakt faders van slecht tot zeer goed!
Penny & Giles maakt faders van goed tot zeer goed!

De DENON zal je nooit als miskoop aanshouwen, de effecten zijn ook erg leuk. Wat ik een minpuntje vindt is dat er verschillende functies onder 1 knop zitten! Voor de rest kopen!
sucksir    posted on 09-08-2005 10:37
Tairip, je schrijft twee fouten.

Ten eerste de crossfader is idd van P&G, maar de upfaders zijn cumstommade APLS-faders. Dat heb ik zelf persoonlijk aan denon op denondjforums.com gevraagd, want ik had gevraagd of de upfaders vervangen kon worden door dezelfde P&G crossfader. Dat kon dus niet op omdat de upfaders cumstommade ALPS-faders zijn. Bovendien zijn ze VCA-controlled, en er heeft nog nooit iemand geklaagd over ruis, en dat kan ook niet omdat alles digitaal is, zoals op de DJM-1000, alleen is die drie keer duurder.

Ten tweede, de X15000 heeft geen dubbele functie onder 1 knop. Alleen de CD-spelers hebben dat, maar de X1500 niet.

Weet waar je het over hebt. Respect......
tairip    posted on 09-08-2005 18:27
Geen dubbele functie onder een knop?

Selcteer een effect op de DN-X1500, heb je dat gedaan ja!
Dan moet je met diezelfde knop nog eens instellen op welke maat je hem wil hebben!

Dat zijn al 2 functies onder 1 knop!

En waarom maakt Denon met grote letters reclame  van Penny en Giles als er ook Alps in zit ik denk niet dat P&G daarmee akkoord gaat!

Dat is net als je een mercedes rijdt maar er zit een VW logo op de voorkant!
sucksir    posted on 09-08-2005 22:28
Als je het zo bekijkt dan heeft elke knop een dubbele functie. Als je bijv. iets moet instellen van verschillende instelmogelijkheden, dan kies je de gewenste instelmogelijkheid-functie door aan de potmeter te draaien en dan te klikken. Dan heet geen dubbele functie maar puur praktische ergonomie.

Juist op de effectensectie kun je kiezen, of je de effect manueel of onder bepaalde beats  bepaalt zoals '1/1' of '1/2' of '2/1' en ga zo maar door. Het is heel praktisch dat dat onder een knop zit, omdat dat logischerwijs volgt na het kiezen van je effect. De DJM werkt ook zo

Denon maakt inderdaad grote reclame met de P&G-fader, maar dan puur voor de crossfader. In elke reclame staat altijd P&G crossfader. De upfaders zijn gewoon ALPS.

Verder slaat die vergelijking van Mercedes en Volkswagen gewoonweg nergens op.
jordy    posted on 09-08-2005 23:11
vind het eigenlijk wel stom... want waarom niet gewoon alle faders van hetzelfde? (ok de mijne heeft het ook niet volgens mij... maar toch)

zoiets als... ik rijd een lamborghini... met alles erop en eraan... met een uitlaat van de aldi?  

Poster: sucksir
en er heeft nog nooit iemand geklaagd over ruis, en dat kan ook niet omdat alles digitaal is, zoals op de DJM-1000, alleen is die drie keer duurder.

heeft de 909 en de 707 dat niet ook? (kan het niet vinden dus... maar gezien dit ook onder de nieuwere generatie valt..

TheSupercrab    posted on 10-08-2005 08:20
Ik zou het wel is helemaal mis kunnen hebben.. maar ik d8t dat alle VCA mixers geen last zouden krijgen van ruis? Enlighten me, ik weet het nu ook nie meer hoor.

Oh en dat 2 functies onder een knop voor effecten selecteren is bes wel normaal.. de Nuo heeft et ook. Het is dan ook gewoon draaien om te selecteren en dan indrukken om te activeren.
User edit by TheSupercrab on 10-08-2005 @ 08:22:25 (100%)
sucksir    posted on 10-08-2005 09:54
Bedankt voor de tweede duidelijke uitleg Supercrab.

@Jordy, je zit helemaal mis. De Rane nogwat mixer voor scratchers. Je weet wel die mixer die als beste is uitgelkozen voor scratchers. Die heeft een magnetische crossfader en andere upfaders. Dus jij wil zeggen dat di toptoptoptopmixer in vergelijjking met lamborgini een aldi-uitlaat heeft. Nee weer zo'n vergelijking van niks. Als je er niks van weet dan kun je beter niks zeggen.

Tegenwoordig hebben bijna alle mixers verschillende crossfader en upfaders. Zelfs de hele Xone-reeks is ook verschillend en naar mijn idee de DJM-1000 ook. Maar ja zoals jij zegt, jij weet wel beter dan de ontwerpers van de R&D van diverse merken.

TheSupercrab    posted on 10-08-2005 10:55
tja, maar de DJM 707 en 909 hebben ook VCA faders.. dus krijgen ook geen last van ruis.. (de Nuo5 ook natuurlijk).

Om nou meteen zo te gaan afzijken hoeft naar mijn mening ook niet mensen.. laten wij de discussie gewoon netjes houden. Maar het klopt idd wel dat een boel mixers verschillende upfaders tegenover crossfaders hebben.
User edit by TheSupercrab on 10-08-2005 @ 10:56:23 (3%)
djmamo    posted on 10-08-2005 11:07
vind dat sucksir van de enekant wel gelijk heeft, omdat er toch al wat uileg is geweest en dat er sommige met onkunde zijn die denken dat het toch anders is.

is toch wel vervelend denk ik zo... ik zou zeggen als je er geen verstand van hebt kun je beter eerst onderzoek doen naar onderwerpen en dan je mening of conclusie uitspreken over de onderwerpen die gepost worden...

ik denk dat het heel wat frustratie en irritatie scheelt op deze site...
www.moonentertainment.nl
TheSupercrab    posted on 10-08-2005 11:10
hmmja, maar frustratie kun je ook op een vriendelijke manier uitten Happy, laughing scheelt een boel ellende.
sucksir    posted on 10-08-2005 11:14
VCA is geen garantie voor geen ruis. Kijk de DJX-700 van Behringer maar. Het gaat erom hoe goed de boel in elkaar steekt. Omdat bij Denon intern alles digitaal is plus de VCA kun je wel zeker stellen dat er geen ruis zal opsteken. Is nogmaals ook nooit voorgekomen tot nu toe.

Verder zeik ik niemand af. Het is dat we het even over Denon hebben en dan gaat iedereen negatief doen met idiote vergelijkingen, zoals Mercedes met VW logo en Lamborgini met Aldi-uitlaat :S. Denon moet gelijk even afgezeikt worden en daarbij wordt er allemaal dingen gesugereerd zoals dubbele funties onder een knop bij de efectensectie terwijl de DJM-600 bijna identiek werkt. Als dat niet genoeg is vertelt iemand gelijk dat de faders allemaal van hetzelfde merk moeten zijn en dat dat heel slecht is voor Denon, alsof andere merken dat niet doen. Ja ik weet het Denon moet slechter zijn dan Pioneer, maar om dan zulke idiote vergelijkingen an standpunten in te nemen vind ik zeer kinderachtig.

Hou nou een keer op. Allebei de merken zijn top, de ene doet de ander wat beter dan de rest. Daamee punt uit
sucksir    posted on 10-08-2005 11:16
Poster: TheSupercrab
hmmja, maar frustratie kun je ook op een vriendelijke manier uitten Happy, laughing scheelt een boel ellende.

Klopt frustatie heb je altijd bij zulke onderwerpen, maar als men heel onbenullig gaat worden met die stomme vergelijkingen wordt ik wel gek. Als dit niet wordt geaprecieerd, dan hou ik voortaan mijn mond wel, maar ik vond dat dit allemaal gezegd moest worden.

Als ik iemand heb gekwetst mijn excuses, ik beoordeel alleen mensen op basis wat ze zeggen.

@Jordy, nee de 909 en 707 werken niet op dezelfde manier als de DJM-1000. De DJM-1000 is volledig digitaal en dat merk je wel aan de prijs. Of anders kan Lead wel even verheldering geven in het geval dat ik het mis heb
User edit by sucksir on 10-08-2005 @ 11:18:55 (44%)
djmamo    posted on 10-08-2005 11:27
ben het wederom weer met sucksir eens.

het overmatig aanprijzen van bepaalde merken is erg iritant.
waarom kunnen sommige mensen andere niet in hun waarde laten, is dat teveel gevraagd?

als iemand een mooie jb system heeft en heeft daar vragen over heeft wordt er meer gepost dat hij een pioneer moet kopen dan dat deze geholpen wordt met de vraag die hij heeft.

het drukt een beetje een stempel op deze site en dat is erg jammer omdat het gewoon een erg goede en mooie site is.

als mensen gewoon reageren op vragen van andere en er dan serieus antwoord op geven is er niets aan de hand, en die gene die de vraag stelt weet dan sneller het antwoord dan dat hij in zijn topic 20 blaadje moet door kijken voor dat hij een serieus antwoordt heeft.

www.moonentertainment.nl
TheSupercrab    posted on 10-08-2005 11:38
ah ok, weer wat nieuws geleerd.. ik d8t dus dat VCA faders gewoon ruis vrij zouden blijven..  of betekent VCA faders allen dat ze niet gaan kraaken? (of ben k nou helemaal dom bezig)

En dat denon een goed merk is weet idereen wel Happy, laughing Dr zijn hier een boel Pioneer fans maar lang niet idereen hoor.. En om nou meteen te zeggen dat dr een stempel op de site zit vind k overdreven! zijn ook denon liefhebbers hier, en Numark liefhebbers etc.

Om beetje ontopic te gaan zou k dus ook gewoon voor de Denon kiezen uit deze 2..
djmamo    posted on 10-08-2005 11:47
ik weet wel zeker dat dat een stempel drukt op deze site (pioneer) en dat is enigzins wel logies maar ik vind niet dat dit hoort en denk ook niet echt dat het de bedoeling van de site is.

neem aan dat deze site is om mensen te informeren over het dj gebeuren...
natuurlijk zijn er erg veel goede spullen en minder goede spullen.
maar er zijn er meer die het niet hebben dan wel...

dus dan is het irrelevant om te zeggen dat ze dat merk moeten hebben.

www.moonentertainment.nl
Nvie    posted on 10-08-2005 11:51
Poster: djmamo
het overmatig aanprijzen van bepaalde merken is erg iritant.
waarom kunnen sommige mensen andere niet in hun waarde laten, is dat teveel gevraagd?

als iemand een mooie jb system heeft en heeft daar vragen over heeft wordt er meer gepost dat hij een pioneer moet kopen dan dat deze geholpen wordt met de vraag die hij heeft.

het drukt een beetje een stempel op deze site en dat is erg jammer omdat het gewoon een erg goede en mooie site is.

als mensen gewoon reageren op vragen van andere en er dan serieus antwoord op geven is er niets aan de hand, en die gene die de vraag stelt weet dan sneller het antwoord dan dat hij in zijn topic 20 blaadje moet door kijken voor dat hij een serieus antwoordt heeft.

Tsja,

Ben het niet helemaal met je eens.
Sommige merken worden gewoon veel aangeprezen omdat mensen hier goede ervaring mee hebben, of goeds over hebben gehoord.

Vragen worden ook beantwoord, maar soms is het antwoord ook indirect terug te vinden, en moet je het even laten inzinken. Tuurlijk worden in dat soort topics andere modellen/merken aangeprezen, omdat mensen weer slechte ervaring met het soort cd-speler/mixer/e.a. wat jij aangeeft, en zij betere ervaring hebben met andere merken, en je in die ervaring willen laten meedelen. Ze zijn tenslotte pro's, en willen je daarom ook niet met 'B' spul confronteren (tenminste, dat lijkt mij dat als jij vroeger een jb'tje hebt gehad en nu met denon o.i.d. draait, dat jij ook denon zou aanprijzen)

Door sommige posts moet je even door heen kijken. Je kunt niet garant staan voor dat alles over het goede gaat.

En als je echt antwoord op je vraag wilt, dan probeer je (tenminste dat zou ik doen) het topic in goede banen te leiden, en niet te veel laten uitwijken over bep. dingen. Dan kijk je ook regelmatig je topic door, en hoef je niet 20 pagina's door te lezen voordat je je antwoord hebt!

Dat van dat pioneer stempel:
Lead heeft als eerste alle nieuwtjes van pioneer, incl. de bijbehorende producten, waarover hij dan revieuws kan schrijven.
Als deze site ergens als eerste mee kan zijn, is dat (zou voor mij) de 1e keus zijn.

tot zover mijn betoog

- back on topic -
Mod edit by Nvie on 10-08-2005 12:03 (13%)
Nvie    posted on 10-08-2005 11:59
Zou ook voor de denon gaan eerlijk gezegd:

-> kwaliteit
-> uiterlijk
-> effecten (hoe ze aanhoren)
-> functies
-> en wat mij ook heel makkelijk lijkt: de usb poort om plug-inns toe te voegen
Mod edit by Nvie on 10-08-2005 12:05 (90%)
TheSupercrab    posted on 10-08-2005 12:38
heb trouwens een maat die net de Numark heeft.. en hij zegt dat als ie de effecten inschakkeld je wel iets wat slecht geluid krijgt.. Maar dat heb ik zelf niet ervaren.. ik kan dr pas over een maandje mee gaan spelen Happy, laughing. Zal dan mijn evaring deelen.
Rhino    posted on 10-08-2005 13:00
VCA staat los van ruis !
VCA betekent voltage controlled amplifier wat zoveel betekent dat een elektrische stroom het signaal harder of zachter laat klinken !
dit is ook reden dat denon melding maakt van vertraging.
echter moet je wel q-bert heten om die vertraging waar te nemen, de vertraging komt door het feit dat de signalen van de vca in de mixer nog moeten worden geconverteerd naar output signals .
in iedergeval om een lang verhaal kort te maken , daar waar elektrische stromen lopen kan ruis optreden.
Dit omdat elektrische stroom afhankelijk van de sterkte natuurlijk ook een frequentie heeft !
Happy, laughing
Nvie    posted on 10-08-2005 20:58
Dat is duidelijk :D
TheSupercrab    posted on 11-08-2005 09:14
Bedankt voor de duidelijke uitleg Rhino! Snap het nu wel :P
Nvie    posted on 11-08-2005 21:47
maak je je aankoop wel bekend? Winking my eye

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

74 Users online: 8 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 17.558
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.852.270