Draaitafels aansluiten zonder aarding
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bambilaner    posted on 30-11-2008 14:33
Ik heb sinds vorige week 2 x reloop rp-4000 M3D's. Natuurlijk meteen uit de doos gehaal en geïnstalleerd. de aardingsdraadjes an mijn mixer gelegd, tot het me te binnenschoot dat ik, in dit oude huis van mij, geen aarding heb in de stopcontacten op de bovenverdieping...

Nu vraag ik mij af...wat zouden hiervan de gevolgen kunnen zijn?
Ik ben niet van plan een aarding te leggen/laten leggen, want over een 6-tal weken verhuis ik...

dank.
www.facebook.com/vinniebegooddj

What do you think about Draaitafels aansluiten zonder aarding ??

Vote :   

swensands    posted on 30-11-2008 14:43
ja lastige vraag als je ze aan een djm-800 hangt heeft het geen zin om te aarden want die pio is niet eens geaard ik stond van de zomer buiten met me set en op blote voeten kreeg toch mooi elke keer een schok bij het aanraken van de apparatuur dus maar slippers aangetrokken haha.
ik heb geen idee want andere mixers doen maja als je het dus aan een pio hangt dan maakt het niets uit.
Bambilaner    posted on 30-11-2008 14:44
neen, het is de fantastische DX-626 van behringer Cool deze zou geaard zijn, moest hij in een geaard stopcontact zitten tenminste...
LLCoolP    posted on 30-11-2008 20:18
Volgens mij kun je deze apparatuur beter NIET aarden i.v.m. storingen. Tenzij je het materiaal niet verstouwd of er wel een drank over kan geknoeid worden. Zover ik weet worden sommigen apparaten extra niet geard om storingen te voorkomen(denk aan een irritante zoem op je boxen).
Join the party and become famous!
Prozei    posted on 30-11-2008 22:09
Aarding (230V)

De aardpen op een stopcontact zit er alleen voor je eigen veilgheid
Wanneer een apparaat een metale behuizing heeft en deze veel stroom gebruiktmoet een apparaat beschikken over een aarde. 
Als een van de aders contact maakt met de behuizing zou er 230 volt op behuizing kunnen komen te staan.
Wanneer dit gebeurt zorgt een schakelaar(aardlek) in de meterkast ervoor dat de spanning van het apparaat wordt gehaald. 
Zou dit apparaat niet goed geaard zijn dan loop je het risico om onder spanning te komen staan.
als je een apparaat met aarding in een ongeaard stopcontact stopt is het apparaat niet goed geaard.

de aardpen van een stopcontact zit er niet om aardlussen weg te halen.
gebruik dit contact hier niet voor.

Appratuur zonder aarde

een mixer heeft geen geaard stopcontact nodig.
bijna alle mixers hebben deze stekers.

Deze steker bevat geen pen voor de aarde.
Al zou je deze steker in een geaard stopcontact steken.
Is je mixer nog steeds niet geaard.

Appratuur met aarde.

Versterkers etc. zijn vaak wel geaard d.m.v. hebben deze steker.
Deze steker bevat dus een aardpen. 

Aardlus

De aard aansluiting op een mixer is ervoor om een aardlus te verwijderen.
Een aardlus onstaat doordat een magnetisch veld een electriche spanning opwekt op de audiokabel.
Deze aardlus zorgt voor een bromtoon in het geluid. 
Mod edit by Prozei on 30-11-2008 22:38 (100%)
Victor    posted on 01-12-2008 09:55
Poster: Prozei
Aarding (230V)

De aardpen op een stopcontact zit er alleen voor je eigen veilgheid
Wanneer een apparaat een metale behuizing heeft en deze veel stroom gebruiktmoet een apparaat beschikken over een aarde. 

Heeft niks te maken met hoeveel stroom een apparaat gebruikt, maar alleen of het apparaat dubbel geïsoleerd (klasse 2) is of niet (klasse 1). Dubbel geïsoleerd (te herkennen aan het symbool met een klein vierkantje in een iets grotere)=geen randaarde (is ook niet nodig).

De stelling dat veel mixers zo'n platte stekker hebben zonder aarde klopt ook niet. Integendeel: de meeste mixers zijn gewoon geaard, de Pioneer mixers niet.

Aardlus

De aard aansluiting op een mixer is ervoor om een aardlus te verwijderen.
Een aardlus onstaat doordat een magnetisch veld een electriche spanning opwekt op de audiokabel.
Deze aardlus zorgt voor een bromtoon in het geluid. 

De aarde-aansluiting op een mixer is er voor het aansluiten van draaitafels met een aardedraad en heeft niets te maken met het verwijderen van een aardlus. Sluit je de aardedraad niet aan dan krijg je een enorme brom, dus dat is nooit een optie.

Aardlussen kunnen verschillende oorzaken hebben en zijn soms lastig op te lossen. Wat in ieder geval helpt is je apparatuur zoveel mogelijk op één stopcontact aan te sluiten of tussen twee apparaten waar een brom tussen bestaat ene di-box gebruiken . Wat soms ook helpt is de groundlift-schakelaar op je mixer of versterker uit te zetten. Daarmee verbreek je bij een gebalanceerde in- en uitgang de verbinding tussen shield (mantel van de kabel) en de ground (aarde). NOOIT de randaarde-aansluiting van een klasse 1-geïsoleerd apparaat afplakken of doorknippen.
User edit by Victor on 01-12-2008 @ 09:58:06 (1%)
Max-E    posted on 01-12-2008 10:54
euhm, als je een verwarmings radiator in de buurt hebt, kun je altijd nog n aardingsdraad van je mixer/draaitafel naar de verwarmingsbuis, zelf had ik hier last van met n oudere jb-systems mixer, en als je dan op de draaitafel n metalen gedeelte aanraakte, bijvoorbeeld de platter ofso kreeg je zoon lekkere buzz erdoorheen, t werd wel verholpen met die verwamingsradiator..

zijn verwarmingradiators toch nog ergens goed voor in de wereld heHappy, laughing
Prozei    posted on 01-12-2008 10:58
@ victor ik probeerde het op een simpele manier uit te leggen.

Waarneer magnetische veld omgezet wordt naar een electrische spanning op een signiaal kabel heet dit een aardlus.
Mij is verteld dat de bromm veroorzaakt wordt door het magnetisch veld van de motor van de tt.
Reind    posted on 01-12-2008 13:08
Poster: Max-E
zijn verwarmingradiators toch nog ergens goed voor in de wereld heHappy, laughing

Tot je moeder een keer de was op staat te hangen in het trapgat en er spanning op een verwarmingsbuis staat die ze toevallig net even vast pakt voor de steun om maar een voorbeeld te noemen.

Het is levensgevaarlijk om zaken te aarden aan de verwarming, je kunt er namelijk zonder dat je het door hebt een flinke spanning op zetten met alle gevolgen van dien. Nooit maar dan ook echt NOOIT iets aarden op een centrale verwarming die open en bloot door het huis heen loopt. Dan weet je niet beter of ben je gewoon een domme deb**l.
Bambilaner    posted on 01-12-2008 19:33
@ victor ik probeerde het op een simpele manier uit te leggen.

hoeft niet per sé voor mij...ik ken er wel iets van... toch bedankt.

ik kan ze dus wel gebruiken, want elektrische schokken krijg ik niet, ik heb de indruk dat alles wel in orde is...
fizik    posted on 07-12-2008 13:46
Van de andere kant snap ik ook niet bepaald waarom die aarding nu via de mixer moet gaan.
Is het niet veel zorgenlozer als ze de aarding gewoon rechtstreeks mee de lus in lieten gaan met een 3-leiding aansluiting? (L,N, PE).

En had die aarding ook niet ergens het doel om de statische electriciteit af te voeren, net als bij fijn-electronica? Vandaar de brom die je als storing hebt als je hem niet aansluit
User edit by fizik on 07-12-2008 @ 13:48:36 (27%)
Lead    posted on 07-12-2008 14:12
Aarding is om kortsluiting te detecteren. De aardlek schakelaar meet het spanningsveld wat tussen de 0 en de aanrdig zit. De 220V aarde op apparatuur is puur ter beveiliging en om je in leven te houden mocht er in je toestel iets mis gaan.

De aarding van de draaitafel moet niet naar de massa t.o.v. de 220V, maar moet geaard worden aan de laagspanningskant van de keten. Meestal dus de aarde van een tulp plug van je mixer.

Ik heb de aarde in mijn draaitafel verbonden aan de massa van het tulp snoertje. Zo hoef ik dat rot draadje nooit in zo'n te klein schroefje te wringen. Deze oplossing is niet altijd aan te raden maar aangezien ik mijn draaitafels altijd thuis in dezelfde opstelling gebruik weet ik dat het daar neit mis gaat.
Let the BASS be louder
cross-over    posted on 08-12-2008 14:53
uit bovenstaande verhalen blijkt dat er toch nog steeds 2 zaken door elkaar gehaald worden.  Leads verhaal klopt bijna.

Een aardlek schakelaar meet of de toegevoerde stroom (via de fasedraad) en de teruggevoerde stroom (via de nul) gelijk zijn. Is een verschil dan schakeld de aardlek de spanning uit.

Er zijn voor ons dj's 2 aardingen van belang:  de veiligheidsaarde en de eenpunts-signaal-aarde

De veiligheidsaarding is zoals de naam al zegt voor de veiligheid, dit is het referentie punt voor onze 220V spanning. In de centrale wordt deze aan de grond (=aarde) gekoppeld met een stevige koperen buis.
In elk huis is deze aarde ook aanwezig eveneens met een kopere pin in de meetkast. Dus overal is deze aarde aan elkaar gekoppeld. Op deze wijze is de 220V overal gelijk als je vanaf aarde meet.

De signaal aarde is nodig om alle signaaldraden op hetzelfde referentie niveau te krijgen. zonder deze aarde zouden de aders van bv je platen speler inductie spanningen (van bv een trafo of motor) kunnen oppikken en doorgeven aan je mixer, met als resultaat een 50Hz brom.
De signaalaarde zal altijd op 1 punt gebundeld moeten worden om onderlinge aardings verschillen te voorkomen en dus om brom te minimaliseren.

De oplossing van Lead werkt trouwens alleen als je werkt met apperatuur zonder randaarde. Heb je randaarde dan krijg je gegarandeerd brom omdat je dan afwijkt van het 1 punts principe.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Glorious-D    posted on 08-12-2008 19:36
ik doe die '' U'tjes '' er niet in,  die liggen gewoon tussen de rest van mijn draden, niet in mijn mixer. ik kreeg zware ruis als ik dat deed, en waneer ik dat niet deed gebeurde dat niet Happy, laughing dus eruit bij mij Winking my eye
ps : dit is met 2x rp 4000 m3D s Happy, laughing
Reind    posted on 09-12-2008 00:50
Poster: cross-over
uit bovenstaande verhalen blijkt dat er toch nog steeds 2 zaken door elkaar gehaald worden.

En daarom zeg ik altijd maar voor de zekerheid GEEN aarde zaken aan een CV o.i.d. knopen want voor je het weet gaat het mis, veel mensen kennen namelijk het verschil niet, denken er niet bij na, you name it.

Als je overigens last hebt van brommetjes ook al heb je alles netjes ge-aard (zoals de persoon boven mij) probeer dan eens alles op 1 en hetzelfde ge-aarde stekkerblok aan te sluiten, dat wil in 95% van de gevallen nog wel eens helpen.
WalterRavensberg    posted on 09-12-2008 12:35
het aarden heeft 2 redenen. bij sluiting slaat de aardlek door en voorkomen van een groundloop (50Hz toon over je speakers.

Voor je veiligheid altijd je pl.spelers aan je mixer aarden. OOK als je mixer geen geaarde stekker heeft. bij sluiting klapt namelijk altijd de aardlek eruit.

Prozei    posted on 09-12-2008 12:55
Poster: WalterRavensberg
het aarden heeft 2 redenen. bij sluiting slaat de aardlek door en voorkomen van een groundloop (50Hz toon over je speakers.

Voor je veiligheid altijd je pl.spelers aan je mixer aarden. OOK als je mixer geen geaarde stekker heeft. bij sluiting klapt namelijk altijd de aardlek eruit.

in dit verhaal ken ik helemaal geen waarheid vinden.
cross-over    posted on 09-12-2008 13:06
in dit verhaal ken ik helemaal geen waarheid vinden.

helemaal mee eens,           dit bedoel ik nu met door elkaar halen van aarding-zaken. Cool

walter, de aarding van je pl is signaal aarde een heeft niets van doen met veiligheid.
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 09-12-2008 @ 13:07:23 (28%)
Bouncy    posted on 09-12-2008 15:15
Poster: cross-over
uit bovenstaande verhalen blijkt dat er toch nog steeds 2 zaken door elkaar gehaald worden.  Leads verhaal klopt bijna.

Een aardlek schakelaar meet of de toegevoerde stroom (via de fasedraad) en de teruggevoerde stroom (via de nul) gelijk zijn. Is een verschil dan schakeld de aardlek de spanning uit.

Er zijn voor ons dj's 2 aardingen van belang:  de veiligheidsaarde en de eenpunts-signaal-aarde

De veiligheidsaarding is zoals de naam al zegt voor de veiligheid, dit is het referentie punt voor onze 220V spanning. In de centrale wordt deze aan de grond (=aarde) gekoppeld met een stevige koperen buis.
In elk huis is deze aarde ook aanwezig eveneens met een kopere pin in de meetkast. Dus overal is deze aarde aan elkaar gekoppeld. Op deze wijze is de 220V overal gelijk als je vanaf aarde meet.

De signaal aarde is nodig om alle signaaldraden op hetzelfde referentie niveau te krijgen. zonder deze aarde zouden de aders van bv je platen speler inductie spanningen (van bv een trafo of motor) kunnen oppikken en doorgeven aan je mixer, met als resultaat een 50Hz brom.
De signaalaarde zal altijd op 1 punt gebundeld moeten worden om onderlinge aardings verschillen te voorkomen en dus om brom te minimaliseren.

De oplossing van Lead werkt trouwens alleen als je werkt met apperatuur zonder randaarde. Heb je randaarde dan krijg je gegarandeerd brom omdat je dan afwijkt van het 1 punts principe.

DIT VERHAAL KLOPT VOOR 110%!!!! dus ga elkaar nou niet verwarren en denken dat je het beter weet!
User edit by Bouncy on 09-12-2008 @ 15:15:42 (2%)
Max-E    posted on 09-12-2008 18:36
Poster: Reind

Tot je moeder een keer de was op staat te hangen in het trapgat en er spanning op een verwarmingsbuis staat die ze toevallig net even vast pakt voor de steun om maar een voorbeeld te noemen.

Het is levensgevaarlijk om zaken te aarden aan de verwarming, je kunt er namelijk zonder dat je het door hebt een flinke spanning op zetten met alle gevolgen van dien. Nooit maar dan ook echt NOOIT iets aarden op een centrale verwarming die open en bloot door het huis heen loopt. Dan weet je niet beter of ben je gewoon een domme deb**l.

wat dacht je ervan dat iedereen dit weet in het huis, dat mijn set altijd van de stroom af is zosnel die niet gebruikt wordt en dat alle buizen netjes verwerkt zijn, zodat ze nergens open en bloot liggen? ik bedoel maar, noem me niet een domme debiel aangezien je de staat van zaken hier niet weet, daar komt nog ns bij dat er iets mis was met die mixer waardoor brom ontstond..

Ik zie dit zelf alleen als een noodoplossing mocht er niks anders kunnen(wat je dus voor 1 dagje doet als noodoplossing en dus de dag erna naar iemand vraagt die er wel degelijk meer verstand van heeft zoals de meeste mensen op dit forum, bevoorbeeld n reparateur of noem maar op) ik zou t niet hier vragen in ieder geval, want de meeste mensen hebben geen verstand van de mixer die je gebruikt of draaitafel, of versterker  noem maar op..

daartegen, ik heb gewoon n tijd lang geen tijd gehad om het te vragen, dus kom aub niet aan dat ik mezelf tegenspreek...

PS. Ik val niemand aan hier ofso, maar ga niet iemand n domme debiel noemen zonder dat je de stand van zaken weet, ik post ook alleenmaar op dit forum om andere te helpenWinking my eye En ik geef toe, ik formuleerde t erg gaar..
Reind    posted on 09-12-2008 19:39
Poster: Max-E

wat dacht je ervan dat iedereen dit weet in het huis, dat mijn set altijd van de stroom af is zosnel die niet gebruikt wordt en dat alle buizen netjes verwerkt zijn, zodat ze nergens open en bloot liggen?

Tuurlijk en dat weet een CV monteur o.i.d. ook? De randaarde aan een CV knopen is levensgevaarlijk en is gewoon niet slim te noemen. Daar kunnen we heel lang en kort over blijven discuseren, feit is en blijft echter dat het iemand zijn leven kan kosten als het WEL een keer fout gaat.
User edit by Reind on 09-12-2008 @ 20:40:38 (2%)
Bambilaner    posted on 09-12-2008 23:05
ho, jongens geen ruzie...mijn aarding op mijn CV aansluiten zie ik ook niet echt zitten...Nu het komt erop neer dat het dus geen kwaad kan voor mijn draaitafels, maar we lvoor mij als er ooit door een mankementje een lek is naar de behuizing, right?

Nu, dit zal niet onmiddelijk zo zijn, aangezien ze nog maar nieuw zijn, en altijd thuis blijven, en over een maandje verhuis ik naar een huis met een modern electriciteitsnet...bedankt voor de hulp allemaal...
Reind    posted on 09-12-2008 23:53
Volgens mij is de RP4000 een klasse 2 apparaat (staat onder of achterop de draaitafel, 2 vierkantjes in elkaar) en komt geen spanning op de behuizing te staan mocht het fout gaan (daarom heeft ie ook een platte stekker en geen euro stekker met randaarde, de enige draaitafels met een randaarde stekker die ik ken zijn de Gemini PDT-6000 en de super OEM draaitafels) en heeft dus geen randaarde. Waar jij de referentie aarde aan knoopt maakt weinig uit, al houd je hem vast tijdens het draaien... vraag 2 is of dat werkt maar dat is een ander verhaal Winking my eye

De referentie aarde hoor je officieel gezien aan je mixer OF aan je versterker te knopen voor een goede werking, houd je in dat geval nog steeds een brom probeer dan eerst eens alles op 1 en hetzelfde steker blok aan te sluiten. Dat wil namelijk in veel gevallen nog wel eens een oplossing bieden.

De reden dat ik roep dat je nooit iets aan een CV mag knopen word in dit geval dus wel weer duidelijk, veel mensen horen het woord "aarde"en "elektriciteit" maar weten totaal het verschil niet tussen een referentie en een randaarde en dat maakt het zo gevaarlijk want met randaarde's gaan knoeien is levensgevaarlijk.
User edit by Reind on 09-12-2008 @ 23:57:12 (21%)
Laidback    posted on 10-12-2008 00:02
ik heb het meegemaakt met de CV!.. geen 230 volt maar wel een beste optater met vasthouden van een radiator!

heb een paar weken erna mijn kamer helemaal op de kop gezet en in elke wand-doos zonder een aarde maar even een aarde bij getrokken naar de meterkast.. nieuwe wand plaatjes erop en huppa geaarde stopcontacten..

kosten:
wand doosjes bij de praxis (design rotzooi) 50 euro
aarde draad: gratis (maar in kleine verpakking rond de 5 euro schat ik)
een trekveer: zat toevallig in mijn koffer (maar niet al te duur bij de bouwmarkt)
paar uurtjes werk: heerlijk klussend!

een upgrade die zeker werkt!
alleen hebt ik nu geen draaitafels meer.. haha
Bouncy    posted on 22-12-2008 08:49
Poster: Reind
De reden dat ik roep dat je nooit iets aan een CV mag knopen word in dit geval dus wel weer duidelijk, veel mensen horen het woord "aarde"en "elektriciteit" maar weten totaal het verschil niet tussen een referentie en een randaarde en dat maakt het zo gevaarlijk want met randaarde's gaan knoeien is levensgevaarlijk.

Je moet toch wat als je een huis hebt ZONDER geaarde stopcontacten, en je ouders het onzin vinden om ze te gaan aarden, terwijl je zelf met een dikke brom zit en al een paar keer een flinke optater hebt gehad van je computerkast! -_-'

Hoe kan ik dit dan het beste uitleggen aan paps en mams?!
Stefjuuh    posted on 22-12-2008 09:35
Net zo hard zetten tot ze de brom horen, of ze lekker veel aan de verwarmingsbuizen laten zitten!

This is an old Topic

No new postings for 5.394 days.
 Post CommentThat would be 179.8 months
or a whopping 14.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

96 Users online: 4 Guests (92 Unknown)
Pages generated today : 4.916
Most visitors online this month : 490
Lifetime Pageviews since 2003 : 215.043.649