Poster: Prozei
Aarding (230V)
De aardpen op een stopcontact zit er alleen voor je eigen veilgheid
Wanneer een apparaat een metale behuizing heeft en deze veel stroom gebruiktmoet een apparaat beschikken over een aarde.
Aardlus
De aard aansluiting op een mixer is ervoor om een aardlus te verwijderen.
Een aardlus onstaat doordat een magnetisch veld een electriche spanning opwekt op de audiokabel.
Deze aardlus zorgt voor een bromtoon in het geluid.
Poster: Max-E
zijn verwarmingradiators toch nog ergens goed voor in de wereld he
@ victor ik probeerde het op een simpele manier uit te leggen.
Poster: cross-over
uit bovenstaande verhalen blijkt dat er toch nog steeds 2 zaken door elkaar gehaald worden.
Poster: WalterRavensbergin dit verhaal ken ik helemaal geen waarheid vinden.
het aarden heeft 2 redenen. bij sluiting slaat de aardlek door en voorkomen van een groundloop (50Hz toon over je speakers.
Voor je veiligheid altijd je pl.spelers aan je mixer aarden. OOK als je mixer geen geaarde stekker heeft. bij sluiting klapt namelijk altijd de aardlek eruit.
in dit verhaal ken ik helemaal geen waarheid vinden.
Poster: cross-over
uit bovenstaande verhalen blijkt dat er toch nog steeds 2 zaken door elkaar gehaald worden. Leads verhaal klopt bijna.
Een aardlek schakelaar meet of de toegevoerde stroom (via de fasedraad) en de teruggevoerde stroom (via de nul) gelijk zijn. Is een verschil dan schakeld de aardlek de spanning uit.
Er zijn voor ons dj's 2 aardingen van belang: de veiligheidsaarde en de eenpunts-signaal-aarde
De veiligheidsaarding is zoals de naam al zegt voor de veiligheid, dit is het referentie punt voor onze 220V spanning. In de centrale wordt deze aan de grond (=aarde) gekoppeld met een stevige koperen buis.
In elk huis is deze aarde ook aanwezig eveneens met een kopere pin in de meetkast. Dus overal is deze aarde aan elkaar gekoppeld. Op deze wijze is de 220V overal gelijk als je vanaf aarde meet.
De signaal aarde is nodig om alle signaaldraden op hetzelfde referentie niveau te krijgen. zonder deze aarde zouden de aders van bv je platen speler inductie spanningen (van bv een trafo of motor) kunnen oppikken en doorgeven aan je mixer, met als resultaat een 50Hz brom.
De signaalaarde zal altijd op 1 punt gebundeld moeten worden om onderlinge aardings verschillen te voorkomen en dus om brom te minimaliseren.
De oplossing van Lead werkt trouwens alleen als je werkt met apperatuur zonder randaarde. Heb je randaarde dan krijg je gegarandeerd brom omdat je dan afwijkt van het 1 punts principe.
Poster: Reind
Tot je moeder een keer de was op staat te hangen in het trapgat en er spanning op een verwarmingsbuis staat die ze toevallig net even vast pakt voor de steun om maar een voorbeeld te noemen.
Het is levensgevaarlijk om zaken te aarden aan de verwarming, je kunt er namelijk zonder dat je het door hebt een flinke spanning op zetten met alle gevolgen van dien. Nooit maar dan ook echt NOOIT iets aarden op een centrale verwarming die open en bloot door het huis heen loopt. Dan weet je niet beter of ben je gewoon een domme deb**l.
Poster: Max-E
wat dacht je ervan dat iedereen dit weet in het huis, dat mijn set altijd van de stroom af is zosnel die niet gebruikt wordt en dat alle buizen netjes verwerkt zijn, zodat ze nergens open en bloot liggen?
Poster: Reind
De reden dat ik roep dat je nooit iets aan een CV mag knopen word in dit geval dus wel weer duidelijk, veel mensen horen het woord "aarde"en "elektriciteit" maar weten totaal het verschil niet tussen een referentie en een randaarde en dat maakt het zo gevaarlijk want met randaarde's gaan knoeien is levensgevaarlijk.