Alleen met een laptoppi staan is eigenlijk ook geen porum daar moet ik sommigen gelijk in geven.
Eigenschap | LP, analoog | CD, digitaal | Opmerking |
Frequentie bereik
| 20 - 20.000 Hz, mogelijk tot over 50 kHz | 20 - 20.00Hz
| Bij LP alleen met zeer goede apparatuur. Bij CD met vrijwel alle apparaten. |
Vlakheid frequentie karakteristiek | 3 dB boven 20 kHz ongedefinieerd | 0.5 dB
| Bij LP alleen met zeer goede apparatuur. Bij CD met vrijwel alle apparaten. |
Signaal / ruis verhouding | ca. 45 dB | 96 dB | Bij LP is dit een beperking van het plaatmateriaal. Bij CD is dit de quantiserings ruis van het A/D proces. |
Vervorming (THD)
| 0.5 % Slechter bij einde plaat. | Principieel afwezig, Meestal < 0.003% | Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur. Bij CD veroorzaakt in analoge deel. |
Links-rechts overspraak | -27 dB of slechter. | Principieel afwezig | Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur en beduidend vervormd. |
Jengel, jank | Kan optreden. | Principieel afwezig | Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur en de conditie van de plaat. |
Bijgeluiden | Gestommel, motortrillingen | Principieel afwezig | Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur |
Gevoeligheid voor stof e.d. op het medium.
| Ruis, tikken, gespetter
| Nagenoeg afwezig
| Een ernstig vervuilde CD kan mogelijk in het geheel niet afgespeeld worden. Schoonmaken is meestal goed mogelijk LP: Nat afspelen helpt aanzienlijk. |
Gevoeligheid voor trillingen
| Speler moet stabiel opgesteld worden. Mobiel afspelen niet mogelijk | Nagenoeg afwezig. Mobiel afspelen gaat goed.
| Bij LP worden trillingen direct doorgegeven naar de luidsprekers. Bij CD leiden alleen extreme trillingen tot uitvallen van de weergave. Geringere trillingen hebben geen enkel effect
|
Hanteerbaarheid platen
| Vereist aanzienlijke zorgvuldigheid.
| Iedere klojo kan het.
| Deze eigenschap heeft waarschijnlijk het meest bijgedragen aan het succes van de CD, maar heeft niets te maken met analoog of digitaal. |
Bij beschadigd medium
| Grote delen van de plaat kunnen wellicht nog afgespeeld worden. | Mogelijk kan geen enkel deel van de plaat nog afgespeeld worden. | Met zeer speciale apparatuur kan wellicht een groot deel van de plaat nog afgespeeld worden. |
Levensduur medium
| Praktisch het eeuwige leven. Slijtage door afspelen en ongunstige bewaarcondities
| Gegarandeerd 10 jaar. De echte levensduur is nog onbekend, maar het ziet er naar uit dat dat wel 10-tallen jaren kan zijn. Geen slijtage door afspelen. |
|
Poster: Pullstar
Had Michel de Hey niet ooit op sensation gedraaid? Ennuh...doet die dan niet heel erg veel met FS? Wel he? Jep....
Poster: Lead
Michel de Hey gebruikt GEEN FinalScratch meer, hij zit nu aan de CDJ's en DVJ's, hij heeft de DJM-1000 afgelopen weekend gebruikt op zijn feest aan het Rotterdamse strand. Al meer dan een jaar staat FS aan de kant dacht ik.
Poster: TheTapDanceR
Ik vind dat de DJ gwoon 2 of 3 platenspelers moet heben + cd spelers.. toch?
Poster: TheTapDanceR
ik vind het gebruik van computers in de mix zeeeer overbodige luxe..
Poster: Verto
ik doelde op dj's die alleen met hun laptop afkomen en dus hun progje met de muis bedienen: klikken op de "sync" knop.
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.