Mixen met de Computer... (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lukaz    posted on 18-07-2005 15:36
Tegenwoordig word de computer steeds vaker gebruikt.. Ik vind dat de DJ gwoon 2 of 3 plaatenspelers moet heben + cd spelers.. toch? Ik heb zelfs al een DJ gezien met alleen laptop dan denk ik dan ben je geen DJ meer.. (k zie dan niet veel disc's [DISC jockey] ) het enige wat dan draait is de ventilator van de laptop.. ik vind het gebruik van computers in de mix zeeeer overbodige luxe.. of niet?
Mod edit by Lead on 23-07-2005 18:46 (6%)

What do you think about Mixen met de Computer... ??

Vote :   

Taurus    posted on 22-07-2005 01:01
Haai mensen!!!

Alleen met een laptoppi staan is eigenlijk ook geen porum daar moet ik sommigen gelijk in geven.
Ik heb altijd mijn complete equipment bij me en........ mijn pc.
en natuurlijk mijn geliefde 1210mkII tjes.
En toch draai ik een groot gedeelte van de avond (mixen, backspinning, cue's pitchcontrol, effecten) met mijn pc.
VoordeelConfused je hoeft geen godsvermogen uit te geven voor cd players.
en kan je je duur verdiende centen aan adere zaken uit geven zoals muziek.
Ik heb de link al een paar keer op het forum gezet en blijkbaar lopen we hier een beetje achter wat dit thema aangaat.
Ik gebruik mixvibes DVS, dat houdt in dat ik mijn pc met mijn TT bestuur d.m.v. vinyl 12" platen hierop staat een timecode en stuurt mijn pc aan en dat allemaal in realtime!!!!
Een waanzinnig programma en kostenConfused?? 1/4 van de prijs wat final scratch kost.
Echt een aanrader.
Op het forum van deze site staan privat forums in het duits engels, frans, en spaans maar geen nederlands. waaromConfused te weinig mensen kennen dit proggie in ons landje.
Dj's uit de hele wereld gebruiken het al van colombia tot duitsland, sweden enz.
Doe jezelf niet te kort en ga eens ff een kijkje nemen.

www.mixvibes.com en alles voor 129 euri's!!! ex een profi geluidskaart (maya44
mkII)
p.s.
demo video's staan ook op de site

Greez
Pat
DJEduardo    posted on 22-07-2005 12:52
Alleen met een laptoppi staan is eigenlijk ook geen porum daar moet ik sommigen gelijk in geven.

Ik vind het helemaal niet relevant hoe het 'eruit'ziet.
Het gaat erom wat je als dj neerzet,platenkeuze,  met het publiek omgaat etc..

Mount    posted on 22-07-2005 13:29
daar ben ik het zeker mee eens Eduardo, het gaat er om wat je brengt..

Ik draai eigelijk alleen vinyl alleen sinds kort heb ik mijn semi-liveset compleet. dus ga ik met gig's tijdens het draaien dingen met ableton remixen e.d. zou niet weten waarom dat geen vorm van dj'en zou zijn. natuurlijk zorgt een kastje (midiclock) ervoor dat ableton het zelfde tempo aan houd als wat er op de TT's ligt, maar er komen 100.000x meer mogelijkheden bij om dingen te doen met muziek, dus in dat geval alleen maar goed voor het publiek denk ik..
Ik zou nooit echt alleen een live-setup willen gaan doen, maar de combinatie draaien/semi-live vind ik wel echt een toevoeging.. of het er nu uitziet of niet :p
Verto    posted on 23-07-2005 12:39
Mensen die mekaar "aanvallen" i.v.m "hoe ze het doen" vind ik enorm respectloze mensen. We zullen even een verhaaltje schetsen: Persoon 1 en Persoon 2 draaien op een groot evenement, Pers. 1 draaide met FS, en Persoon 2 met analoge vinyl. Bij Pers. 1 werd het publiek helemaal gek, zalige "platen"keuze, goed gemixed, de sfeer was dus enorm. Daarna draaide Pers. 2 , slechte platenkeuze, wel zeer goed gemixed, het publiek verveelde zich.  Nu wil ik wel eens weten van iemand hier  WTF het soort materiaal hier in dit verhaaltje komt bij kijken?? Als DJ sta je in dienste van het publiek, JIJ moet het publiek een leuke avond bezorgen, HOE dat je dat gaat doen hangt volledig van jezelf af, maar het DOEL van ELKE dj hier (vinyl/laptop/cdj) is en blijft het publiek een leuke avond bezorgen. Op eender welke manier. Mensen die nog blijven vasthouden aan het idee dat alleen Vinyl-dj's het publiek een leuke avond kunnen bezorgen hebben volgens mij stron*t in hun ogen OF ze willen het niet zien (en hier merken we dan een kinderlijk laag IQ; "ikke ikke en de rest kan stikke" Dus aan de strijdende dj's hier: merk op dat we ??nzelfde doel hebben, en respecteer van iedereen de manier waarop hij/zij dat doel wil bereiken! ELKE manier is goed, laat iedereen voor zich uitmaken wat de beste manier lijkt. Dus ik vind dit een onnodige discussie en ik ga me er hier verder ook niet in mengen.

Pullstar    posted on 23-07-2005 18:18
Hey Verto...je mengt je in een onzinnige discussie

Even een remark: Volgens mij, maar ik kan het mishebben, boedoede de topic starter een DJ die zich puur en alleen met een laptop bezighoudt. Denk aan traktor DJ bijvoorbeeld. Mijn persoonlijke mening is dat daar geen klap aan is. Tuurlijk kan iemand het gewenste resultaat bereiken, en zoals ik al zei; vinyl of laptop DJ, we streven allemaal met dezelfde passie naar hetzelfde doel. Namelijk een crowd die zich opperbest vermaakt. FS vind ik persoonlijk meer van het oude ambt weghebben dat men DJ-ing noemt. Dat iemand een laptop gebruikt als aanvulling vind ik ook echt een aanvulling. Wat mij tegenstaat is iemand die zn CPU het vuile werk laat opknappen en alleen maar de tracks bijelkaar zoekt. Dat vind ik net zoiets als Clapton die een droid achter zn gitaar zet en deze verteld welk nummer die moet spelen. Best leuk dat je je dan bezig kunt houden met allerlij aanvullende bezigheden, maar ik vind dat het doel dan voorbij gestreefd wordt.
Ik doel dan dus niet op JXL of Secret cinema...die beide met ableton werken. Die staan dan real time te samplen uit eigen werk. Dat is dus weer crea bea.
Wat ik dus al eerder probeerde te zeggen...het zijn allemaal leagues of thier own. De een vind het top en de ander niet.
Verto    posted on 23-07-2005 21:18
Ik voel me toch genoodzaakt om een reply te posten (daar gaan mijn principes ) Als je zoals je zei alleen met laptop zou draaien (en dus alleen liedjes zou uitzoeken) zal je ook niet zo ver geraken in de 'dj-wereld'. Dus er is weinig kans dat je zo iemand voor je neus ziet staan als je aan het fuiven bent. Omdat zo'n mensen gewoon geen kans krijgen van de organisatoren. Dus door gewoon simpel en alleen met je muis te klikken (systemen als FS, BPM worden dan weer wel gewaardeerd...) ga je nooit aan de bak geraken. Dat is ook de normaalste zaak van de wereld: je hebt succes doordat je je onderscheidt van de rest. En dat zal je niet bereiken door iets wat mijn grootmoeder zelfs kan.
wilum    posted on 24-07-2005 00:10
maar 1 ding blijft zo

als ik aleen met een laptop draai heb ik neit het gevoel dat ik egt een dj ben en heb ik het gevoel dat ik het publiek belazer
hoe wil je ooit een bekende dj worden als je neit kan draaien aleen een laptop kan besturen (je kunt het vergeten)!
ik vind dat je het beste gevoiel hebt als je egt met platen bezig bent (ik ken geen dj die zn laptop bij sensation neerzet en effe gaat draaien)
Pullstar    posted on 24-07-2005 00:48
Had Michel de Hey niet ooit op sensation gedraaid? Ennuh...doet die dan niet heel erg veel met FS? Wel he? Jep....

En om Verto nog even in deze infantiele kwestie te betrekken...nu zn principes toch al om zeep zijn; Ik ken wel gevallen waarbij een DJ zn laptop neerzet en daarmee draait. Maar daarnaast nog allerlij truuken uithaalde op andere apparatuur (effecten, sampling e.d). Op zich best vermakelijk....het had mijns inziens verder nix meer met DJ-ing te maken. Meer een knoppendouwende clown...

Maargoed, nog even terugkerend naar de topic; wordt er in deze niet bedoeld dat laptoppen en toenemende tendens is? Ik laptop, jij laptopt, wij hebben gelaptopt....
Dat deze apparatuur (zonder TT of CD) meer en meer gerbuikt wordt bij het DJ-en, al dan niet bedroom DJ-ing? En dat dit zn doorslag vind bij de profi DJ's? Ik zie in zijn opening staan: Een DJ met alleen een laptop.... En dat, dames en heren, vind ik dus geen DJ. Dat is nou een IT-er....

Judge, can I please rest my case?
DJEduardo    posted on 24-07-2005 13:20
Jongens, doe niet zo hypocriet.
Niet zo bang voor vernieuwing!
Met een pc draaien wil ?cht niet zeggen dat de pc het werk doet
Juist het creatieve kan een pc NOOIT wegnemen.( Platenkeuze, Mixen)
Het kan het alleen vergemakkelijken en uitbreiden
De affersie die ik lees doet me denken aan de afkeuring die ontstond bij de intrede van dance in NL. 'met een computer muziek maken is geen muziek maken'. of'Iedereen kan muziek maken met een PC'
Daar zijn we inmiddels ook op terug gekomen ...he?

Als dat zo was , zou ook iedereen alle hits van Tiesto kunnen maken bv he?

Enne verto, als Dj wordt je ech wel geaccepteerd als je in een flighcase met BPM studio met controller komt aanzetten hoor.
hehehh.. geloof me!

Uiteraard niet in de achterhaalde house/'vinyl' scene , maar wel in het commerciele circuit( apres ski. top 40)
Ik ken jongens die er mee draaien en echt goed bezig zijn..

User edit by DJEduardo on 24-07-2005 @ 13:22:16 (27%)
DJdarkness    posted on 24-07-2005 13:23

Analoog wil zeggen dat het signaal (binnen bepaalde grenzen) elke waarde kan aannemen, en dat de golfvorm van het signaal  representatief is voor de geluidsgolven.

Digitaal wil zeggen dat het signaal voorgesteld wordt door een reeks getallen met een eindige precisie. Als je die getallen in een grafiek uitzet krijg je de golfvorm van het geluid terug.

Het belangrijkste nadeel van analoge technieken voor opslag en transport van audio signalen is dat het signaal onderweg van microfoon tot luidspreker bij iedere tussenstap een beetje degradeert. Er komt wat ruis bij en er komt wat vervorming bij. In versterkers en regelapparatuur valt dit allemaal wel mee maar bij het analoog opslaan van de informatie (magneetband, grammofoonplaat) en radio overdracht gaat er  flink  wat verloren.

Digitale technieken hebben dit probleem niet. Het digitale signaal kan zodanig getransporteerd en opgeslagen worden dat er onderweg geen enkele degradatie optreedt, ook niet een heel klein beetje. 

Hoe komt dat? In het digitale signaal zijn alleen "hoge" en "lage" waardes van belang. Het doet er niet toe hoe hoog of hoe laag het signaal precies is, zolang de ontvanger of het afspeel apparaat maar eenduidig onderscheid kan maken tussen "hoog" en "laag". We noemen dit de "storingsmarge", oftewel de hoeveelheid storing of ruis die het signaal kan hebben voordat "hoog" en "laag" niet meer eenduidig herkend kunnen worden.
Daarnaast is het in de digitale techniek mogelijk om een klein beetje extra informatie toe te voegen, waardoor aan de reproductie kant eventuele fouten ontdekt en meestal ook perfect gerepareerd kunnen worden. In de analoge wereld kennen we zulke foutcorrectie mechanismes niet.

Omdat analoog veelal met de vinyl-langspeelplaat (LP) geassocieerd wordt en digitaal met de Compact Disk heb ik de eigenschappen van deze systemen even naast elkaar gezet.

Let op: Dit zijn de eigenschappen van deze veelvoorkomende systemen. Niet de eigenschappen van "Analoog" of  "Digitaal" in het algemeen.

Eigenschap

LP, analoog

CD, digitaal

Opmerking

Frequentie bereik

20 - 20.000 Hz, mogelijk tot over 50 kHz

20 - 20.00Hz

Bij LP alleen met zeer goede apparatuur.
Bij CD met vrijwel alle apparaten.

Vlakheid frequentie karakteristiek

3 dB

boven 20 kHz ongedefinieerd

0.5 dB

Bij LP alleen met zeer goede apparatuur.
Bij CD met vrijwel alle apparaten.

Signaal / ruis verhouding

ca. 45 dB

96 dB

Bij LP is dit een beperking van het plaatmateriaal.

Bij CD is dit de quantiserings ruis van het A/D proces.

Vervorming (THD)

0.5 %

Slechter bij einde plaat.

Principieel afwezig,

Meestal < 0.003%

Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur.

Bij CD veroorzaakt in analoge deel.

Links-rechts overspraak

-27 dB of slechter.

Principieel afwezig

Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur en beduidend vervormd.

Jengel, jank

Kan optreden.

Principieel afwezig

Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur en de conditie van de plaat.

Bijgeluiden

Gestommel, motortrillingen

Principieel afwezig

Bij LP afhankelijk van de afspeel apparatuur

Gevoeligheid voor stof e.d. op het medium.

Ruis, tikken, gespetter

Nagenoeg afwezig

Een ernstig vervuilde CD kan mogelijk in het geheel niet afgespeeld worden. Schoonmaken is meestal goed mogelijk
LP: Nat afspelen helpt aanzienlijk.

Gevoeligheid voor trillingen

Speler moet stabiel opgesteld worden.

Mobiel afspelen niet mogelijk

Nagenoeg afwezig.

Mobiel afspelen gaat goed.

Bij LP worden trillingen direct doorgegeven naar de luidsprekers.

Bij CD leiden alleen extreme trillingen tot uitvallen van de weergave. Geringere trillingen hebben geen enkel effect

Hanteerbaarheid platen

Vereist aanzienlijke zorgvuldigheid.

Iedere klojo kan het.

Deze eigenschap heeft waarschijnlijk het meest bijgedragen aan het succes van de CD, maar heeft niets te maken met analoog of digitaal.

Bij beschadigd medium

Grote delen van de plaat kunnen wellicht nog afgespeeld worden.

Mogelijk kan geen enkel deel van de plaat nog afgespeeld worden.

Met zeer speciale apparatuur kan wellicht een groot deel van de plaat nog afgespeeld worden.  

Levensduur medium

Praktisch het eeuwige leven.
Slijtage door afspelen en ongunstige bewaarcondities

Gegarandeerd 10 jaar. De echte levensduur is nog onbekend, maar het ziet er naar uit dat dat wel 10-tallen jaren kan zijn.
Geen slijtage door afspelen.

Need is say more
Lead    posted on 24-07-2005 13:50
Poster: Pullstar
Had Michel de Hey niet ooit op sensation gedraaid? Ennuh...doet die dan niet heel erg veel met FS? Wel he? Jep....

Michel de Hey gebruikt GEEN FinalScratch meer, hij zit nu aan de CDJ's en DVJ's, hij heeft de DJM-1000 afgelopen weekend gebruikt op zijn feest aan het Rotterdamse strand. Al meer dan een jaar staat FS aan de kant dacht ik.
Let the BASS be louder
Verto    posted on 24-07-2005 15:01
@ DJEDUARDO: ik doelde op dj's die alleen met hun laptop afkomen (zonder externe controllers ) en dus hun progje met de muis bedienen (= klikken op de "sync" knop.
Pullstar    posted on 24-07-2005 22:47
Poster: Lead

Michel de Hey gebruikt GEEN FinalScratch meer, hij zit nu aan de CDJ's en DVJ's, hij heeft de DJM-1000 afgelopen weekend gebruikt op zijn feest aan het Rotterdamse strand. Al meer dan een jaar staat FS aan de kant dacht ik.

Klopt Lead, maar het is dan ook al even geleden dat M d H daar draaide. Ik heb een jaar of 5 geleden op dezelfde stage met hem gestaan en toen gebruikte hij het al.

@ Eduardo: Ik koester geen enkele aversie richting vernieuwing. In tegendeel. Ik doer er zelf ook aan mee. Ik arrangeer, produceer, organiseer ik ga mn tascams inruilen voor CMX 3000 omdat ik het toch wel erg leuk vind. Over een maand of 2 ga ik flink investeren in nieuwe apparatuur. Dus nee...geen vorm van aversie. Maar wat ik tot zover gezien heb van DJ die puur met laptop werken kan ik voor mezelf prima uitmaken dat ik het geen toegevoegde waarde vond. Elke bedroom DJ doet iedere dag zn stinkende best om zo goed mogelijk te mixen, zelfs jij als vernieuwende geest moet ooit dat stadium gepasseerd zijn. En zodoende kickte je er ook op als je een lekkere strakke mix op CD, MD of whatever had staan. "Zelf gemixed" dacht je toen....althans, ik wel! En dat stukje kunde vind ik toch iets wat je als DJ ook moet kunnen laten zien. Tuurlijk, plaatkeuze is rete belangrijk. Ik denk aan John Digweed die superstrak mixend de hele zaal op Massive in slaap draaide. Waarna Tiesto later, niet zo strak mixend, de tent op zn kant zette. Ik zeg wederom, ieder zn ding en ieder respect. Maar dit is gewoon mijn mening. Niet hypocriet en zeker geen aversie...
User edit by Pullstar on 25-07-2005 @ 15:53:48 (2%)
MadSteven    posted on 26-07-2005 01:19
Poster: TheTapDanceR
Ik vind dat de DJ gwoon 2 of 3 platenspelers moet heben + cd spelers.. toch?

Ik vind dat een DJ gewoon twee of drie cd-spelers moet hebben en eventueel platenspelers :D

Poster: TheTapDanceR
ik vind het gebruik van computers in de mix zeeeer overbodige luxe..

Een CDJ1000mkII is een computer. Net als je videorecorder, dvd-speler of wasmachine. Maar goed, tis geen pc en da's wat je denk ik bedoelt.

Ik heb zelf ook van die mafkezen om me heen bij de intro van de - och tja natuurlijk - informatica studenten. Want ja, je kan een plaat net zo makkelijk van een pc die winamp draait laten instarten, loopen, pitchen, en cue point instellen... NOT! Vind mp3 gebruik op een DJ cd-speler al wat ver gaan.

Dus tja, ligt er natuurlijk aan wat je op een computer hebt staan. Tenslotte is, zoals ik al zei ook de CDJ1000s een soort computer met een speciaal OS, toetsenbord en monitor Happy, laughing Dus als je je laptop in een equivalent kan veranderen met bijvoorbeeld final scratch, dan is er weer niks mis mee, in mijn ogen.

Plus: een turntablist kan een computer ook gebruiken ipv een hardwarematige sequencer of drumcomputer... Da's ook wel handig.

User edit by MadSteven on 26-07-2005 @ 01:26:13 (4%)
MadSteven    posted on 26-07-2005 01:28
Poster: Verto
ik doelde op dj's die alleen met hun laptop afkomen en dus hun progje met de muis bedienen: klikken op de "sync" knop.

Nou ja, zo'n sync knop zat al jaren op (sommige) dubbele cd-spelers. En een dubbele cd-speler kost geloof ik minder dan een laptop. Gekke mensen, die laptop DJ's: meer geld uitgeven voor iets wat minder kan :D

Ikke blij dat op mijn dubbelaar geen sync knop zit :D

DJEduardo    posted on 26-07-2005 23:24
Ik ga mijn laatste posting doen
Ik daarin vat ik samen hoe ik het zie:

Als een dj door technische vernieuwing zijn werk kan vergemakkelijken , uitbreiden of een creatievere set neer kan zetten , mag hij zich NOOIT laten beperken door een heersende gedachte dat hij alle zaken die een apparaat voor hem kan doen eigenlijk zelf had moeten kunnen.
Dit wil in de praktijk bv zeggen dat een BPM meter toch echt zeer gaaf en handig is en je veel sneller en accurater kunt mixen

Want weet je..
Nogmaals:
Een apparaat kan nooit hetgeen overnemen waar het ?cht om gat: Publiek aanvoelen. Platenkeus en Mixen ( geen mix programma kan het beter dan handmatig)

Tenslotte een vergelijking:

We vinden Shumacher  echt geen slechtere coureur omdat zijn auto de laatste jaren vol is gebouwd met de nieuweste snufjes.
Daar heerst ineens n?et de gedachte dat hij pas echt een goede coureur zou zijn in een normale auto.

nee, want we weten dat waar het om gaat niet te vervangen is door welke techniek dan ook....

tairip    posted on 27-07-2005 01:25
Kijk naar Sasha en zijn MAVEN :P (zoals ik al eerder zei!!!)!

KLIK!!!!
DJ_Aad    posted on 27-07-2005 09:16
Bij deze ook mijn laatste post. Ik ben het eens met DJEduardo dat er onder de DJ's net zoveel respect moet zijn voor DJ's die het wat meer high-tech aanpakken als voor de "Vinyl Junkies". Van beide kanten dus! Het gaat er ten slotte om hoe je het publiek kunt bespelen en mee kunt voeren. Of je dat nu met vinyl doet (ziet er gewoon heel cool uit achter die wheels of steel) of met Digital turntables, Ableton Live, etc.

Peace man! LOL
dj_nux    posted on 27-07-2005 17:37
is een dj niet per definitie iemand die het volk mee op sleeptouw kan nemen? als staat der daar enen vanvoor met oude cassettebandjes te draaien, who cares? als de muziek mij aanstaat alsk aan't fuiven ben ga'k der op in ze, geen zin om eerst te gaan kijken of der wel geen laptop staat voor ik me smijt  als ik draai gebruik ik trouwens ook laptop, we moeten zowieso mee in de modernisering van de muziek ze! al is draaien met de platendraaiertjes nog altijd prestige ten top h?
Dj_Danny    posted on 27-07-2005 23:02
Weetje wat nou top zou zijn, dat je twee drie, vier of weet ik veel hoeveel cd-sperlers aansluit op een computer, en op de computer het nummer naar de cd-speler van je keuze zet, en dat je op de cd-speler alles kan regelen..., (makkelijk met opzoeken, geen bekraste cd's meer en toch blijf je makkelijk "oldschool" met cd-spelers draaien (al worden dat meer mediaplayers...))
dj_nux    posted on 27-07-2005 23:09
'n final scratch voor cd-spelers maw...?
Jorrit    posted on 27-07-2005 23:11
Dj_Danny    posted on 27-07-2005 23:27
Umf, hoe werkt dat?, denk dat jij er het fijnere van weet of niet jorrit?
Pullstar    posted on 27-07-2005 23:57
Lijkt me simpel. Ipv een time code op vinyl heb je dus een time code op CD. FS "luisterd" naar het binnenkomende signaal en voert de opdrachten, die jij je CD speler geeft, uit op de laptop.
Dj_Danny    posted on 28-07-2005 10:46
Daar dacht ik vanacht ook ineens aan toen ik er over nadacht. Er zit alleen ??n nadeel aan: Je kan niet op de speler zelf zien hoelang de track die draait nog duurt!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

97 Users online: 13 Guests (84 Unknown)
Pages generated today : 35.086
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.416.961