Mixen met de Computer... (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lukaz    posted on 18-07-2005 15:36
Tegenwoordig word de computer steeds vaker gebruikt.. Ik vind dat de DJ gwoon 2 of 3 plaatenspelers moet heben + cd spelers.. toch? Ik heb zelfs al een DJ gezien met alleen laptop dan denk ik dan ben je geen DJ meer.. (k zie dan niet veel disc's [DISC jockey] ) het enige wat dan draait is de ventilator van de laptop.. ik vind het gebruik van computers in de mix zeeeer overbodige luxe.. of niet?
Mod edit by Lead on 23-07-2005 18:46 (6%)

What do you think about Mixen met de Computer... ??

Vote :   

Maartenb    posted on 18-07-2005 15:56
hij wordt denk ik vooral veel gebruikt door drive-in dj's omdat ze vaak verzoeknummers naar hun hoofd krijgen , dus kunnen ze heel veel muziek op de lap-top meenemen +makkelijk opzoeken. Ik vind ook niet dat een "echte" dj met vrijwel alleen een lap-top kan draaien.

Bovendien zijn lap-tops ook niet echt goed te vertrouwen in warme, vochtige ruimtes.
sebastiaan    posted on 18-07-2005 16:33
ik vind het wel een beetje sloeberig eeen dj moet zowel transe als jazz hebben
Kiwi    posted on 18-07-2005 17:09
Ik draai met Final Scratch en dat is nog steeds ZELF de platen gelijkzetten, nog steeds ZELF bijsturen, en nog steeds ZELF mixen.
Me-Jay    posted on 18-07-2005 17:37
Ja, maar kiwk, jij hebt nog steeds je sl's staan. Ik enk dat hij bedoeld: de zogenaamde 'laptop-dj's'. Enkel laptop, met een of ander programma'tje, zonder draaitafels of mixer. En inderdaad, ik vind ook dat een zogenaamde laptopdj geen 'echte' dj is.
User edit by Me-Jay on 18-07-2005 @ 18:26:18 (46%)
DjEternity    posted on 18-07-2005 18:31
volledig me eens laptop dj's
DJ_Inspiration    posted on 18-07-2005 18:50
Ik draai altijd met mijn cdspelers of platenspelers.
Ik neem ook wel een laptop mee voor feestjes (enkel voor de wat oudere verzoeknummers die daar op staan want verder gebruik ik hem niet)
tairip    posted on 18-07-2005 19:03
Kijk eens naar dj Sacha, das echt wel een dj! En gebruikt ook de pc in samenwerking met ableton live!

artikel: Sacha zijn MAVEN
Pullstar    posted on 18-07-2005 19:51
Met Ableton kan je dan ook echt innovatief aan de slag. Als ik Laptop DJ hoor dan denk ik aan iemand die zn MP3's zoekt en op de pc achter elkaar plakt. Op zich ook een kunst en ieder zn ding (of instrument). Persoonlijk vind ik vinyl nog altijd de meeste uitstraling hebben die bij een DJ hoort. Lekker analoog keilen met je platen. Maargoed....ik ben dan ook van de ouwe garde en gebruik zelf nu toch ook wel stiekum een Tascam....maar das meer om mn vinyl te sparen.
DJ_Aad    posted on 20-07-2005 10:21
Ik denk dat er nogal een verschil is tussen wat DJ's ervan vinden en wat "het publiek" ervan vind. In de meeste gevallen (waar een DJ niet echt als artiest optreedt) gaat het er vooral wat de mensen te horen krijgen. Of een DJ nu zijn muziek ten gehore brengt middels platenspelers, cd-spelers, een laptop of een combinatie ervan; als het goed klinkt en hij/zij sfeer weet te maken, dan ben je goed bezig als DJ.

Graag zou ik de volgende vergelijking willen maken: kan iemand met stuurbekrachtiging, cruisecontrol, tracktioncontrol, ABS e.d. niet goed autorijden??
Jorrit    posted on 20-07-2005 11:19
Ik ben het aan de ene kant wel met Aad eens, je afspeelapparatuur is een gereedschap om het publiek te entertainen.

Toch snap ik TapDancer ook wel, want eigenlijk is het niet eerlijk. De ene DJ doet er een hle poos over goed te kunne mixen met cd/vinyl, en dan komt er een progamma die het zelf doet voor de DJ...

Maartenb    posted on 20-07-2005 17:06
Jorrit zei:

"Toch snap ik TapDancer ook wel, want eigenlijk is het niet eerlijk. De ene DJ doet er een hle poos over goed te kunne mixen met cd/vinyl, en dan komt er een progamma die het zelf doet voor de DJ..."

ja zo zou je het wel kunnen zien, maar ik denk dat iedereen op dit forum wel weet dat de turntable-dj de komende jaren heus niet zal verdwijnen, ook al zou je met de technologie van nu precies hetzelfde kunnen bereiken als met 2 draaitafels, 1 mixer en 1 dj.
Het is gewoon veel leuker om een dj op het podium te zien en de stijl van die dj te horen.
Eigenlijk hoef je dus niet druk te maken over die lap-top-dj's, denk ik dan.. 

Pullstar    posted on 20-07-2005 18:14
Daarnaast is het huidige party publiek toch wel degelijk kritisch. Iedereen weet tegenwoordig wat strak mixen is en ook iedereen weet wat vinyl, cd of laptop is. Er lijkt me toch een flink verschil zitten tussen iemand die achter zn laptop wegduikt en alleen maar in een scherm staat te loeren of een DJ die echt bezig is met zn gear en van de ene naar de andere staat te springen (bij wijze van spreken dan).

Om even op die vergelijking met autorijden terug te komen. Laat iemand met ABS, cruise control etc. eens een rally rijden. De coureur die schakelt en trapt is toch leuker om te zien....
Maartenb    posted on 20-07-2005 18:47
 haha, een rally rijder met cruise control, dat zou lachen zijn.
Pullstar    posted on 20-07-2005 19:27
Vooral die haarspeld bocht bij de afgrond na dat rechte stuk Thumbs Up
DJEduardo    posted on 21-07-2005 11:33
Ik hebben het geheel met AAD eens
Ik vind het totaal bullshit dat je met een PC geen dj bent, integendeel: omdahte meer gemak heeft kun je je beter richten op waar het ?cht om gaat en wat ook NOOIT te vervangen is door een PC:
- platenkeuze
- Mixen/Timing
Ik heb met BPM studio gewerkt( + controller) en dat is gewoon heerlijk
Punt.
Geen Gesjouw meer met koffers, je kapot zoeken naar platen
Meer effecten die je als vinyl DJ niet hebt .

maar als iemand het er niet mee eens is>
HEt gaat altijd in dit soort discussies om 'Dat je dan geen Dj bent'
Misschien moeten we het dan hebben wat de definitie van een echte dj is dan?

Naar mijn idee een persoon die DMV een creatieve manier met muziek een publiek weet te bespelen.
En als d?t de definitie is waar we het mee eens zijn, dan zijn Heel eerlijk gezegd de Dj's die met vinyl werken een beetje achterhaald....
want jongens...Laten we eerlijk wezen, digitaal( pc/cd) biedt veel meer mogelijkheden ....En gemak,

Ik moet wel es een beetje braken eerlijk gezegd van die hype rond 'vinyl'.
Laten we eerlijk zijn mensen, het is echt achterhaald hoor.
Iets wat je niet hardop mag zeggen geloof ik, maar ik doe het toch effe gezellig.
Om weer de vergelijking te maken met de auto:
Het is hetzelfde als we vol bewondering staan te kijken als Topcoureur Shumacher zijn auto staat aan te slingeren en met een Old timerhet circuit op gaat...want 'dat is pas echt een auto'en..'In z?'n auto ben je pas echt een coureur'

Naar mijn idee is het enige voordeel van Vinyl de geluidskwaliteit, het geeft een warmer en voller geluid.
Een ander voordeel is er naar mijn idee niet..

Maar ik heb het gevoel dat ik nu een knuppel in een heel groot hoederhok gooi.....

User edit by DJEduardo on 21-07-2005 @ 11:43:40 (68%)
DJ_Aad    posted on 21-07-2005 12:08
Helemaal mee eens DJ Eduardo!!! Ook w.b.t. vinyl. Na de komst van de CDJ-1000 MK2 is alleen de geluidskwaliteit nog een voordeel van vinyl t.o.v. cd's. Dit verschil in geluidskwaliteit is echter niet zo groot en wordt naar mijn idee teniet gedaan door de kwaliteit van P.A. systemen; ook zeer professionele systemen kunnen dit verschil naar mijn idee niet ten gehore brengen.
Pullstar    posted on 21-07-2005 12:24
Ah...ok...dus alle laptop DJ's zijn eigenlijk de trendsetters van de hele scene? Dan zeg ik op mijn beurt: aan mn retia! Want het lijkt me toch echt sterk dat de overige 99% blind is voor wat de toekomst voorziet. Goed...ik ben een vinyl DJ en ik gebruik wel eens een CD. Dat is het maximale digitale wat er bij mij inkomt. Maar ieder zijn ding. Een zinsnede als "ik moet er van kotsen" vind ik nogal hoogdravend en vooral kortzichtig. Want als DJ...want zo beschouw jij jezelf toch ook...kots je dan wel op de mensen die het samen met jou mogelijk maken. Ik zei al eerder; ieder zijn ding en respect.  En aad....je hebt het nu over een CDJ, en volgens mij ging het topic over werken met pc/laptop. Een CDJ vind ik nog altijd een hoog DJ gehalte hebben.
Rhino    posted on 21-07-2005 16:58
hET GAAT ER NIET OM HOE JE HET DOET , HET GAAT ER OM DAT JE HET GOED DOET !
DUS LAPTOPS, NO PROBLEMO!
Sicco    posted on 21-07-2005 17:45
Hahaha vind de discussie werelds!! Lekker gewaagd onderwerp.. maar alsvolgt:

Ik kan me hier bij meerdere meningen aansluiten, maar denk dat het toch ieder voor zich is.. en dan bedoel ik idd dat je het zelf moet doen en je er goed bij moet voelen. Ieder z'n ding jah..

1 Voorbeeld: Kent iemand het pc-programma FT2 nog?? (Fast Tracker 2) Dit is het eerste pc programma dat ik kende met digitale muziek mixen. En ik had een sample van het gekraak van een platenspeler, deze heb ik vaak aan m'n nr's toegevoegd.. Waarom? Tjah.. ik vond het stylevol, anderen omschrijven het als gezellig en warm. Tegenwoordig ben ik weer meer van het volledig kraakloze geluid. Bovendien kan je met een pc/laptop snel ff iets branden en dan in je speler.

Om op de auto in te gaan: Kijk zoon, dat is een echte auto, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt! Bekende woorden? Ieder z'n tijd.. Klopt het dat de meeste die-hard vinyl dj's gemiddeld een iets oudere leeftijd hebben?

Ik sluit me volledig aan bij rhino: het gaat erom dat je het goed doet! Je eigen style, goed genoeg en je word bekend..
Pullstar    posted on 21-07-2005 19:07
Niet om het 1 of ander...maar dat zei ik meteen al. "Ieder zijn ding" Maar kots niet over me omdat ik iets anders leuker of aantrekkelijker vind. DJ is niets voor niets een afkorting van Disc Jockey. Werken met een laptop is gewoon een andere league met een ander "instrument". Vandaar de vergelijking met ABS, cruise etc. die zich op het rally gebied niet thuis zou voelen en andersom geld waarschijnlijk hetzelfde. Wellicht zou er een nieuwe afkorting voor de Laptop DJ's moeten komen. In mijn ogen zijn het geen DJ's in de excate vorm van het woord, namelijk Disc Jockey. Maar entertainers zijn we allemaal. Dus Disc Jockey of File Jockey...in essentie doen we hetzelfde met dezelfde passie, we proberen hetzelfde resultaat te bereiken op een andere manier en beide verdienen wederzijds respect. Dus laat het kotsen achterwege...kortzichtig en hoogdravend.
DJEduardo    posted on 21-07-2005 22:17
Ik zal het 'kotsen'even wat specificeren..
Volgens mij is dat wel nodig. hehhe
De woordkeus is eerlijk gezegd enigszins provocerend gekozen, dat realiseer ik me best hoor...
Het kotsen betreft( zoals gezegd) niet de dj zelf, maar de hype er om heen.

Op de een of andere manier is het verdomd intressant om een dj met een vooroorlogs log apparaat te zien werken..
Nou kan ik d?t bij de massa nog wel begrijpen, het is visueler dan een dj op knoppen zien drukken op een cd speler of laptop.
Maarr.. binnen de Dj scene dwingt het ook nog es het meeste respect af.
Daar 'verbaas' ik me hevig over, laat ik het zo zeggen.
Voorbeeld: Tiesto draait redelijk veel met cd's ( CDj-1000's) . Ik vraag me af of hij nog wel zo gerespecteerd wordt als ie alleen met cd's gaat draaien.

Ik zou hem nu wel es willen vragen eigenlijk waar?m hij nog steeds ook met vinyl draait. Zeker in zijn positie , waarin je de hele wereld over reist lijkt me het sjouwen met al die koffers niet handig. Verder kan ie het originele vinyl thuis laten als backup( diefstal of Beschadiging)

User edit by DJEduardo on 21-07-2005 @ 22:17:42 (2%)
Pullstar    posted on 21-07-2005 22:30
Ok...het kotsen laten we verder voor wat het is. De vooroorlogse apparaten worden net zoals de eerder vergeleken auto's nog steeds gemaakt en verbeterd. En ik ben van mening dat het gooien met vinyl en hangen aan knoppen nog steeds een deel is van het visuele entertainment. Mijn mening is dat het een toegevoegde waarde is. En die waarde blijft grotendeels in stand bij het gebruik van pioneers e.d. Toegegeven, langzaam maar zeker begint de "scene" te digitaliseren en DJ's volgen die trend. Toch vind ik het mixen op een laptop nog steeds iets anders dan iemand die met vinyl of CD draait. Met ableton kan je inderdaad wel degelijk crea zijn, maar het is gewoon een andere discipline. In mijn ogen is het appels met peren vergelijken. En rondreizen met je collectie op gebrande CD's is ook niet altijd aan te raden. Want er zijn gevallen bekend waarbij de DJ zn CD's bij de grenscontrole kon achterlaten. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je het orginele exemplaar in je bezit hebt dus je kan net zo goed je koffers mee nemen.
Het heet niet voor niets "copyrights"
wilum    posted on 21-07-2005 22:50
toch een dj betekend DISC JOGGIE  ander word het een pcj ik vind het mooiste als een dj egt met vinyl draait...  ik vind ook dat het allemaal maar veel te makenlijk word voor de dj om te mixen... je vind steeds meer op een cd speler . ik zou zeggen een cd spler doe je een cd in en alles mahg wel op de mangpaneel (als je aan het draaien ben doe ik weinig met mn cd speler)..

gr. wilum
Jorrit    posted on 21-07-2005 23:33
Poster: wilum
 dj betekend DISC JOGGIE 

Niet Winking my eye Disc Jockey toch?

Ik weet het niet, het klopt wel dat het om het eindresultaat gaat.
Maar toch is het een beetje krom dat de een moeilijk met platen heb leren draaien, en de ander gewoon zn pc het werkt laat doen...
Pullstar    posted on 22-07-2005 00:56
Ongeveer hetzelfde als leren rijden met een schakelpook en daarna in een automaat stappen. Die klote auto's blijven terug komen Thumbs Up
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

82 Users online: 10 Guests (72 Unknown)
Pages generated today : 14.045
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.974.275