voordeel van een draaitafel (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

darkshifty    posted on 12-07-2005 15:30
ik ben een beginnende dj ik heb de homemixer van skytec maar ik wil verder. Ik zit nog te twijfelen tussen een draaitafel of een dubbele cd speler wat is het voordeel van een draaitafel en hoeveel nummers gaan er op een plaat??

What do you think about voordeel van een draaitafel ??

Vote :   

djmamo    posted on 12-07-2005 15:41
zou als ik jou was beginnen met cd's tot je het princiepe van het draaien door hebt en dat je dan gaat kijken voor draaitafels...

een dubbele cd speler is goedkoper dan een platenspeler en het aanschaffen van cd's is ook veel goedkoper.

voor een cd betaal je ongeveer 20 euro en heb je 20 nummers

1 plaat bevat normaal 1 origineel en een remix en dan betaal je ongeveer 10 euro dus voor 20 nummers ben je dus 200 euro kwijt... en ff kopieren is er niet bij...

dus om te beginnen zou ik cd'spelers aanraden

www.moonentertainment.nl
Dj_Kevin    posted on 12-07-2005 16:22
Helemaal mee eens met djmamo...

Begin nu zelf ook pas te draaien met platen en heb afgelopen maanden ongeveer 500€ uitgegeven voor 50 nummers

Licht eraan wat je wilt uitgeven denk ik
Lead    posted on 12-07-2005 17:31
Platen is duur, zwaar om mee te nemen als je ergens moet draaien.

CD is betaalbaar, brandbaar, licht, zuiver geluid, overslaan behoord tot het verleden.

Let the BASS be louder
Nvie    posted on 12-07-2005 17:41
Heeft een draaitafel eigenlijk nog wel voordelen met de technologie van cd spelers tegenwoordig?
Lead    posted on 12-07-2005 17:45
idd, mijn mening Nvie...
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 12-07-2005 18:12
jep, met de huidige kwaliteit cd spelers heb je die platen niet nodig.
Denk dat de top dj's die nog met platen draaien dat puur uit reputatie overwegingen doen, kijk maar eens hoe ze bijvoorbeeld op q-dance.nl reageren als een dj met ze staat te draaien.. Unhappy
Mod edit by Nvie on 12-07-2005 19:50 (1%)
[MOD Edit] linkje
Lead    posted on 12-07-2005 18:36
en veel neppen ook... let maar eens op wat er in de booth gebeurt. Er zijn mensen die vinyl op de draaitafels leggen en deze na hun seter weer vanaf halen. Maakt mij niet uit, maar als je met CD draaid, wees dan een vent en kom er voor uit Winking my eye
Let the BASS be louder
Nvie    posted on 12-07-2005 19:49
Poster: Jorrit
Denk dat de top dj's die nog met platen draaien dat puur uit reputatie overwegingen doen, kijk maar eens hoe ze bijvoorbeeld op q-dance.nl reageren als een dj met ze staat te draaien.. Unhappy

Zoals?
Jorrit    posted on 12-07-2005 20:04
pfft,  weet zo geen namen, dacht dat het een foto van luna met cd's was, dat vonden ze wat minder Winking my eye
Dj_Kevin    posted on 12-07-2005 20:44
In mijn ogen is zowel cd als vinyl een kunst om te draaien, mogelijkheden zijn vrijwel gelijk geworden. alleen bij een cd kun je opgenomen set's gebruiken (niet dat een bekende dj dat doet volgens mij) en met de loops kun je een nummer veel langer rekken en u nummer beter inmixen. of het mogelijk is om met vinyl loops te maken weet ik echter niet?
Ves    posted on 12-07-2005 21:07
Poster: Dj_Kevin
In mijn ogen is zowel cd als vinyl een kunst om te draaien, mogelijkheden zijn vrijwel gelijk geworden. alleen bij een cd kun je opgenomen set's gebruiken (niet dat een bekende dj dat doet volgens mij) en met de loops kun je een nummer veel langer rekken en u nummer beter inmixen. of het mogelijk is om met vinyl loops te maken weet ik echter niet?

dat is mogelijk alleen cd-spelers/cd-draaitafels maken dit makkelijker
wilum    posted on 12-07-2005 23:31
dj dana is er 1 die het aleen met platen doet (volgonds mij ligt het er gewoon aan wat je is aangeleert)

als ik vroeger dj was en ik had ook veel met platen gedraait zou ik neit zo snel naar cd overgaan

je moet niet naar de prijs kijken ik heb ook weinig geld maar dan spaar ik gewoon effe snappie het is ook duur maja je hebt je eigen orginele plaat dat geeft mij het beste gevoel (aleen draai ik met cds) als ik een roginele cd heb heb ik er ook een betergevoel over (zo help je wel weer de muziekmaatschapij)

DJdarkness    posted on 12-07-2005 23:43
Denk dat jij is op de site van dana moet kijken en dan dit filmpje 

http://www.djdana.nl/pilot/gallery/20050702dieka/dieka.wmv

dan bij 2.45 min... apparte draaitafel staat pioneer op volgens mij
darkshifty    posted on 12-07-2005 23:44
okeej bedankt voor het advies. maar zijn er nog wat handige tips voor het gelijk zetten van platen of is het bgewoon veel oefen werk??
wilum    posted on 12-07-2005 23:47
dit heb ik ergens gelezen altijd handig

Maar hoe laat ik dan 2 platen gelijklopenConfused

Nou, plaat 1 speelt, en plaat 2 ligt op je andere draaitafel. Die laat je draaien. (als ie dat nog niet deed). Nu hoor je als je het goed hebt ingesteld, (ik neem aan dat je weet hoe je mixer werkt) de “stille” plaat 2 door je koptelefoon. Conclusie, je hebt je KT op je hoofd, daar hoor je plaat 2 op, en je hoort op de achtergrond plaat 1 door de speakers. Logisch.

Nu zoek je bij plaat 2 het begin van zo’n blok. Dit is meestal de eerste bassdrum van de plaat. Daar hou je hem even vast totdat plaat 1 OOK langs zo’n begin komt. (dit is wat vaag uit te leggen allemaal&hellipWinking my eye Op het moment dat plaat 1 dus zo’n “geluidje” maakt, ga je tellen. (plaat 2 nog steeds vasthouden!) zo tel je 8 maten, en als plaat 1 de 9e maat (dus eigenlijk een nieuw blok) begint, laat je plaat 2 LOS! Dan beginnen beide platen aan een blok, maar lopen nog niet gelijk. Nergens aankomen, alleen goed proberen te luisteren “wie” (welke plaat dus) als EERSTE weer zo’n geluidje maakt, oftwel het volgende blok “ingaat”. DIE plaat loopt dus het snelste. Is dit plaat 1, dan moet plaat 2 dus wat SNELLER gepitcht worden, is dit plaat 2, moet plaat 2 wat LANGZAMER gepitcht worden. Logisch toch?

Dit herhaal je. Dus je zoekt weer ’t begin van plaat 2 op, houdt hem vast, wacht totdat plaat 1 weer aan een nieuw blok begint, laat 2 op hetzelfde moment weer los, gaat weer luisteren welke het snelste is, en ja past plaat 2 weer aan. Het kan namelijk zijn, dat je plaat 2 net TE snel of TE langzaam hebt gepitcht. Dan moet je hem nu dus weer iets langzamer/sneller pitchen.

Zo ga je net zolang door tot ze ongeveer gelijk lopen. Dit kan je controleren aan het feit dat ze allebei op ongeveer hetzelfde moment zo’n “geluidje” maken.

Uiteraard mag je plaat 1 zo vaak als je wilt weer opnieuw laten beginnen, want het kan best zijn dat je er 10 min. Over doet om al zover als dit te komen. Je merkt ook dat hoe vaker je oefent, hoe korter je ervoer doet om ze “ongeveer gelijk te laten lopen”. Maakt niet uit als je er de eerste paar keer en kwartier over doen ofzo, oefening baart kunst.

Oke,

Nu lopen ze dus ONGEVEER gelijk. Nu wordt het lastig, want nu moet je gaan “FineTunen”. Je moet hier ten eerste een goed ritmegevoel voor hebben, en veeeeeeeel geduld!!!
Je begint net zoals eerst, je zorgt dat je plaat 2 op het juiste moment loslaat, en laat ze draaien. Nu hoor je dat 1 van de 2 sneller is dan de ander. Stel het is plaat 2 (de stille plaat nog steeds). Dan ga je DIE heeel zachtjes met je vinger afremmen, totdat beide platen (weer) precies gelijk lopen. Omdat je geremd hebt, en het dus nodig was dat plaat 2 langzamer moest draaien, PITCH je die plaat dus ook wat langzamer. Maar NIET veel!!!! Hooguit een millimeter of 7 (op je pitchschuif). Zo ga je door met remmen en bijstellen met de pitch totdat ze gelijklopen.

(deze truc werkt ook omgekeerd, alleen moet je dan DUWEN en SNELLER pitchen. Als plaat 2 dus te LANGZAAM zou lopen.)

Als je per ongeluk Teveel geremd hebt, en plaat 2 loopt dus ipv SNELLER, nu LANGZAMER, ga je dus ipv REMMEN, nu DUWEN. (ook heeel zachtjes.)

Dit remmen+duwen is even een gevoel dat je onder de knie moet krijgen, evenals de “feeling” van de pitch.

wilum    posted on 12-07-2005 23:52
ee darkness

voor een discotheek is het volgonds mij verplicht om in iedergval een cdj-1000/800 hbben als er een bekende dj komt draaien (of dit hebben ze standaart)

en het wil nog neit zeggen dat ze het allemaal met cds doet gaat moeilijk he met 1 cdj-1000

maar nog ebdankt voor het filmpje
DJdarkness    posted on 12-07-2005 23:54
OO ja jij zij dat ze alleen met platen draaide dat is dus niet zo
Dat heb je in het filmpje kunnen zien!
wilum    posted on 12-07-2005 23:55
ja hahaha

maar hopenlijk begrijp je dat cds mixen met 1 cdj-1000 moeilijk kan zijn
DJdarkness    posted on 12-07-2005 23:56
Ja haha, dat snap ik net naar 6 jaar DJ en

wilum    posted on 12-07-2005 23:58
oo

ik ben al aan het oefenen om het tekunnen (mixen met 1 cdj-800)

DJdarkness    posted on 12-07-2005 23:59
hehe, ik kan het met 1 speler,,, wel een dmp 555  en het kan echt rara....
djmamo    posted on 13-07-2005 00:29
ja en discotheken zijn dat niet verplicht om die apparatuur te hebben (ze hebben het wel allemaal) ik ken een gerenomeerde tent die heeft zoiets van als wij jou vragen en je wilt komen draaien en je hebt iets speciaals nodig... neem je het zelf mee...

zoals naalden of speciale mixers.

www.moonentertainment.nl
wilum    posted on 13-07-2005 01:16
nou atel dat bijv dana komt draaien in een discootheekje dan is het wel verplicht dat ze een 1000/800 hebben....

lijkt me logisch

DavyJ    posted on 25-08-2005 12:57
vinyl heeft zeker een voordeel op cd

een kras op de cd en je kan hem weggooien ook super fijn als dat in je mix gebeurt.

heb je een kras op vinyl is het een tikje of een kraakje en je nummer gaat weer verder voorderst geen nadeel in je mixWinking my eye
tairip    posted on 25-08-2005 13:39
ligt eraan hoe zo'n kras! op je vinyl!

Maaruh! je vinyl slijt en een cd nie! hoe voorzichtig je er ook mee om gaat, vinyl blijft slijten!
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

80 Users online: 27 Guests (53 Unknown)
Pages generated today : 20.393
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.688.408