voordeel van een draaitafel (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

darkshifty    posted on 12-07-2005 15:30
ik ben een beginnende dj ik heb de homemixer van skytec maar ik wil verder. Ik zit nog te twijfelen tussen een draaitafel of een dubbele cd speler wat is het voordeel van een draaitafel en hoeveel nummers gaan er op een plaat??

What do you think about voordeel van een draaitafel ??

Vote :   

strezz    posted on 25-08-2005 14:02
cd's zijn volgens mij net zo gevoelig (als het niet gevoeliger) voor beschadigingen dan vinyl.

Cd kwaliteit loopt achteruit (bij officiele cd's na 15 jaar. dit is precies het begin van de house) zeker als je gebrande cd's hebt dit in tegenstelling tot vinyl.

Natuurlijk is dit te voorkomen door het tijdig opnieuw op te slaan. Maar inderdaad cd's zijn makkelijker goedkoper en een stuk lichter. Tevens kun je betere beschermingsmaatregelen nemen.

Maar dat CD's superieur zijn tov vinyl lijkt me sterk overdreven. 

Cd spelers (de goede) zijn wel superieur tov platenspelers en dat was vlgns mij de vraag
tairip    posted on 25-08-2005 14:16
Je vinyl slijt elke keer dat je je naald erop zet Winking my eye

Je cd nie!
Rhino    posted on 25-08-2005 15:26
met vinyl kan je proper scratchen, met cd niet !
scratchen op cd blijft een slap aftreksel van vinyl scratches
Rhino    posted on 25-08-2005 15:26
dynamiek is ook vetter bij vinyl
Jorrit    posted on 25-08-2005 16:54
Poster: Rhino
met vinyl kan je proper scratchen, met cd niet !
scratchen op cd blijft een slap aftreksel van vinyl scratches

Slap aftreksel? Jouw mening... Zet maar eens een denon/pioneer naast een tt en laat ze op hetzelfde geluid scratchen, ik vind niet dat je dit een slap aftreksel kan noemen.
Basrose    posted on 25-08-2005 17:10
kwa geluid zal het denk ik niet erg verschillen... maar persoonlijk vind ik vinyl leuker... leuker om te doen en leuker om naar te kijken. voordeel van cd is dat ie niet overslaat als je beetje wild doet :P
jordy    posted on 25-08-2005 18:04
Poster: DJ-BasRose
kwa geluid zal het denk ik niet erg verschillen... maar persoonlijk vind ik vinyl leuker... leuker om te doen en leuker om naar te kijken. voordeel van cd is dat ie niet overslaat als je beetje wild doet :P

maar ook hier komen krasjes op Winking my eye en die zijn wel onvoorspelbaar(der) dan wel dan niet.. :S
tairip    posted on 25-08-2005 18:32
@ RHINO

De dynamiek is beter zeg jij!

Als je technische specs zou bekijke..... zou de cd kwalitatief veel beter zijn!
Dj_T.im    posted on 25-08-2005 18:41
ik zou voor de cd speler gaan,
,want op cdspeler zitten veel meer mogelijkheden,,
leuker om mee te kloooien
ccc    posted on 25-08-2005 20:45
Waarom neem je niet 1 draaitafel en een cd speler. Happy, laughing
jordy    posted on 25-08-2005 22:44
Poster: tairip
@ RHINO

De dynamiek is beter zeg jij!

Als je technische specs zou bekijke..... zou de cd kwalitatief veel beter zijn!

ja maar toch is het niet waar...

CD kan in principe beter maar dat ligt ook aan de opname etc. maar het is nog steeds met frames opgenomen... vinyl is een vloeiende lijn... (geen frames dus..) maar met normaal luisteren zal je dat niet horen... wanneer wel dan? als je bv met cd -80% of meer gaat... dan hoor je het echt goed...

zet voor de lol eens een cdj op -95/99% dat zou je bij vinyl niet krijgen...
Rhino    posted on 26-08-2005 08:27
cd spelers van pioneer hebben een dynamisch bereik van ik dacht ergens bij de 110 db
bij platenspelers ligt dat op ongeveer 120db afhankelijk van merk en type.

met name bij ANDERE muziek dan dance muziek is het verschil goed de te horen.
dit omdat dance muziek een van  de minst dynamische vormen van muziek is
bij bijvoorbeeld een klassieke plaat met grote dynamische verschillen is het het nuance verschil tussen cd en vinyl goed te horen .
Happy, laughing

User edit by Rhino on 26-08-2005 @ 08:28:05 (4%)
strezz    posted on 26-08-2005 11:19
tairip

je moet luisteren en niet lezen.
Specs zijn handig om een selectie te maken te maken maar beslissen over geluidsapparatuur doe je toch met je gehoor?

Jorrit    posted on 26-08-2005 15:11
Het kan nooit zijn dat geluid van vinyl beter is, bij digitaal is er namelijk totaal geen vorm van slijtage aan de kwaliteit, als er een (te grote) kras is valt er wat weg.
Het geluid is 'anders', niet mooier.

jordy    posted on 26-08-2005 17:25
maar een nieuwe plaat.. zonder enige slijtage... met een goede naald erop... klinkt toch beter als een cd als je em HEEL laag pitch'ed (wat nooit niemand doet maar goed...)

het verschil hoort de gemiddelde luisteraar niet, slechts de kenners..
djmamo    posted on 26-08-2005 18:24
het is een feit dat platen meer dynamiek hebben en voor de meeste/ geoefende luisteraars dit toch als beter/prettiger wordt ervaren.

digitaal is meschien wel zuiver maar dat wil ook niet altijd iets zeggen, natuurlijk licht het ook erg veel aan de apparatuur die je hebt en hoe je alles hebt aangesloten... met wat voor soort kabels natuurlijk
www.moonentertainment.nl
jordy    posted on 26-08-2005 18:55
als iets beter is.. is dat idd niet persee mooier/leuker

anders zou iedereen nu met een pioneer draaien (in mijn ogen..)
wat in  een denon gebruiker heel anders ervaren word :D
tairip    posted on 26-08-2005 20:44
@ strezz

ja idd luisteren doe je met je oor Winking my eye

Dit betekent al gelijk dat het persoonlijk is, een smaak!
Je kan dus niet zeggen dat het een beter is dan het ander!

Alleen maar dat jij en veel anderen het beter vinden klinken!
darkshifty    posted on 28-08-2005 19:46
bedankt voor al jullie reacties maar k heb toch maar 2 rcd900 van reloop gehaald met un mixertje nog iemand handige tips of ervaring met de cd spelers
Lead    posted on 28-08-2005 23:33
Poster: jordy
CD kan in principe beter maar dat ligt ook aan de opname etc. maar het is nog steeds met frames opgenomen... vinyl is een vloeiende lijn... (geen frames dus..) maar met normaal luisteren zal je dat niet horen... wanneer wel dan? als je bv met cd -80% of meer gaat... dan hoor je het echt goed...

Ik denk dat je oren je bedriegen, ik hoor zelfs tot 95% een vloeiend geluid. Als je Master Tempo aan hebt staan is het een ander verhaal Winking my eye

Vinyl heeft theoretisch gezien wel een hoger s/r verhouding, maar doordat vinyl meestal zachter is opgenomen dan CD wordt dit niet altijd benut.

Technisch gezien is CD beter dan vinyl, alleen door het ontbreken van bijgeluiden (scrapen van de naald, brom van de motor, gonzen van de schommeling van de arm) komt het minder steriel over. Of je dit beter vind verschilt per persoon.

Praktisch gezien zie ik voor CD alleen maar voordelen : minder gewicht als je moet draaien, je kunt tegenwoordig met CD speler hetzelfde als vinyl, playing time indicatie, Waveform (op de CDJ-1000), (Hot)-Cue's en opslag van informatie op MMC.

En ja natuurlijk kun is vinyl The-Real-Thing omdat het daar allemaal mee begonnen is, maar wie kijkt er tegenwoordig nog verlangend terug naar de Commodore 64 computer (als iemand überhaupt nog weet wat het is)
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 28-08-2005 23:35 (13%)
Gery    posted on 08-09-2005 12:38
Bij ons staat er nog zo'n ding op onze zolder!

Langs de ene kant vind ik het de max om een platenzaak binnen te stappen en even door de platen te snuisteren en echt je eigen muziek kunnen manpuleren op een draaitafel. Helaas kost dit echter nogal wat geld, zowel voor u installatie als platen zelf Unhappy

Ik ben zelf nog maar beginneling en heb geopteerd voor een denon dn-d4000,
weliswaar het goedkoopste model maar toch kwalitatief redelijk goed, enkel jammer dat je er niet mee kan scratchen, wat je op de duurdere modellen denk ik wel kan.

Ik zou ook wel graag met vinyl leren draaien, maar eigen materiaal aanschaffen lijkt mij een te grote investering voor maar gewoon op mijn kamer...
Miss dat ik mij later ooit nog wel eens een sl-1200 koop als ik vast inkomen heb ofzo :D

Ofwel die technics cd speler die er uit ziet en voelt als een sl-1200, die ziet er ook redelijk zalig uit om mee te draaien.

DJ - Producer
Lukaz    posted on 08-09-2005 18:55
Poster: Lead
Platen is duur, zwaar om mee te nemen als je ergens moet draaien.

CD is betaalbaar, brandbaar, licht, zuiver geluid, overslaan behoord tot het verleden.

daar ben ik niet helemaaal mee eens..
okej plaaten zijn prijzig..  maar zwaar??  dat vind ik niet je moet ze natuurlijk wel in een tas doen en oke dat kost ook een beetje.. verder cd is betaalbaar? het scheelt meestal 2tot3 eu als je een singletje als cd koopt verder heb je ook wel eens dat de Extended of Club mix niet op CD single hebt staan bv: Tiësto-Just Be.. op de cd single staat niet een Extended mix.. die uiteraard wel op de vinyl staat..
het is wel lichter maar.. so what??  zuiver geluid het is wel anders maar ik en meerdere DJ's zijn het met mij eens dat het geluid op Vinyl wat 'dieper' is en dat je de details beter hoord.. verder het overslaan bij vinyl gebeurd ook heel zelden,, dan moet je wel gek doen..
Jorrit    posted on 08-09-2005 19:05
2 tot 3 euro verschil is anders wel 200 tot 300 euro verschil op de 100 cdtjes die je koopt, en ik denk wel dat het ooit op die getallen uitkomt.
djmamo    posted on 08-09-2005 21:06
ok dan heb ik nog ff een hele goede vraag die je moet stellen als je met DJen begint

1) ik doe het omdat ik het leuk vind en geld maakt me niets uit, heb ik wat minder  geld doe ik ff rustig aan.

2) ik doe het omdat mijn vrienden dit stoer vinden en ik dan een bepaalde status heb. dus geld speelt wel een erg grote rol in mijn DJen

en vind niet dat er geen tussen weg is, je bent DJ toch voor de lol omdat je het leuk vind.

altijd mooi meegenomen als je later ergens kan gaan draaien en mischien wel je beroep ervan kan maken, maar hoe groot is die kans?

ik vond het onzin als je sommige dingen laat voor je hobby om het geld en vooral voor cd's en plaaten

ok als je liever met cd's draait is een keuze net zo wanneer je met plaaten draait.
maar om nou te zeggen van, ja maar dat kost zo veel, denk ik dat je beter een andere hobby kan gaan zoeken.

want naar mijn mening mag een hobby geld kosten, en dan moet je soms ff sparen.
www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 08-09-2005 @ 21:13:34 (100%)
Gery    posted on 08-09-2005 22:32
juist, maar dj'en is niet mijn enige hobby.
Ik ben eigenlijk meer en meer gefacineerd geraakt bij het horen van goede mixen enzo, en kon soms echt geboeid naar een dj staan kijken.

Vandaar dat ik dat zelf ook wou kunnen en mij wat aangeschaft heb, zodat ik uit de voeten kan.

Met één vakantiejob, en mijn zakgeld is het ver onmogelijk om van den eerste keer 2 x CDJ 1000, 2 x sl 1200 en een nuo5 te kopen bij manier van spreken

Ik heb nu een denon dn-d4000 en een eso hip mengpaneel, en 't werkt prima,
ik kan de basis wat leren, experimenteren, en mij op een aangename manier bezig houden.

Natuurlijk dat ik geen droomset heb, voor het geval ik mij dat wel zou willen kopen kost dat massa's geld.

Vandaar dat ik ook zei, later als ik over een ruimer budget beschik kan ik mijn set miss upgraden.
DJ - Producer
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

187 Users online: 9 Guests (178 Unknown)
Pages generated today : 40.468
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.907.490