Superlichte DJ booth maken
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

erbicom    posted on 25-08-2008 12:10
Hoi, mijn naam is Erik en ben nieuw hier (zal me later nog eens voorstellen in het juiste toppic). Met z'n tweeen hebben wij een show waarin muziek gedraaid wordt, live gespeeld wordt op keyboard, karaoke gedaan kan worden en van alles en nogwat. Daardoor moeten we elke keer veel apparatuur meenemen en hebben we niet genoeg aan 1 auto. We zoeken dus nu een oplossing om de booth superlicht te maken. we hebben besloten om alle apparratuur op standaards te plaatsen en een losse "booth" te maken. Dus een soort opvouwbare schermen met een licht frame waarop (zwart) doek zit gespannen ofzo.  Ik ga er dan een beetje vanuit dat we de schermen simpelweg aan elkaar kunnen klikken en op dwarspootjes komt te staan. De schermen dienen dus alleen maar om de apparatuur/kabels etc. uit het zicht te houden en hoeven niks te dragen of ondersteunen. Heeft iemand hier ervaring mee en een idee voor een constructie?
Gr. erik.

What do you think about Superlichte DJ booth maken ??

Vote :   

Illusion    posted on 25-08-2008 12:36
Ik kan moeilijk voorstellen hoe het momenteel is. Heb je momenteel een booth van flightcases? of zelfgemaakt van hout en andere onderdelen?

Misschien kun je eens een foto maken van je huidige booth/constructies. Dan kan ik iets beter begrijpen wat je precies wil.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Nvie    posted on 25-08-2008 12:43
Wij gebruiken dergelijke schermen als schotten om b.v. lelijke muren aan het zicht te onttrekken. Zijn gewoon houten frames van 1,5 x 3 met een dwarsligger, waarop zwart, rood of wit doek gespannen is. De frames blijven overeind staan omdat ze met scharnieren aan elkaar vast zitten (per 3 frames) waardoor je de frames ten opzichte van elkaar in een kleine hoek kunt zetten. Voor transport klap je ze gewoon in elkaar. Lekker licht, simpel, makkelijk en toch erg praktisch.
erbicom    posted on 25-08-2008 13:10
@Nvie: dat is precies wat ik bedoel! Kun je heel misschien inschatten hoe zwaar/licht zo'n scherm is en hoe groot/klein het opgeklapt is? Als dit kant en klaar te koop is zijn we snel klaar Happy, laughing

@Illusion: We werken nu inderdaad met een zelfgebouwde houten constructie waar de apparatuur inhangt (foto's heb ik helaas niet). Maar buiten het feit dat het best wel zwaar is (mdf) is het ook lomp groot om allemaal mee te nemen in de auto. Behalve de booth moeten er namelijk ook 4 keyboards, 2 beamers, PA-installatie, 2 computers, verlichting, 2 monitors, flightcase met ingebouwd mengpaneel/computer/tft scherm mee. En dat zijn dan nog alleen maar de "grote" spullen. vaak gaan we dus met 2 auto's of we rgelen een busje. Als we dus alles op standaards plaatsen en een opvouwbaar systeem hebben om ervoor te plaatsen, hebben we meer ruimte over en zakken de auto's niet zo door de assen...
Nvie    posted on 25-08-2008 15:40
Deze zijn meer lomp vanwege de omvang. Zijn wel zelfbouw. Zwaarder dan 6-10kg zullen ze niet zijn.
Dit zijn drie schotten die elk 1,5x3m zijn, dus opgevouwen zijn ze 1,5x3, uitgeklapt 4,5x3.
Mod edit by Nvie on 25-08-2008 15:42 (97%)
erbicom    posted on 25-08-2008 16:02
Okee, dan zou ik zo'n scherm ook nog een keer doormidden willen kunnen vouwen want 3 meter is toch nog wat lang. Eigenlijk zoiets ald dit: http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.bijhouwer/scherm.html (even uit de losse pols getekend) en dan aan de voorzijde het geheel met doek bespannen zodat, als je het uitklapt, het doek strak komt te staan.
Nvie    posted on 25-08-2008 19:13
Poster: erbicom
Okee, dan zou ik zo'n scherm ook nog een keer doormidden willen kunnen vouwen want 3 meter is toch nog wat lang. Eigenlijk zoiets ald dit: http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.bijhouwer/scherm.html (even uit de losse pols getekend) en dan aan de voorzijde het geheel met doek bespannen zodat, als je het uitklapt, het doek strak komt te staan.

Ik zou hem 3x laten schanieren, dat je een soort \__/ idee krijgt, met ieder deel 1m. Als je het scherm dan ook nog dubbel wil laten vouwen, zorg dan wel dat als het dubbelklapt, de schanieren zo zitten dat het doek in dubbelgevouwen positie aan de binnenkant zit. Wel zo makkelijk tijdens transport, en anders kun je het nooit spannen. Wel het nadeel dat de schanieren juist op dat deel zit waar ook het doek op wordt gespannen, en dat door het doek dus altijd de schanieren "drukken".

Ik zou er ook kunststof hoeken op schroeven. Wij gebruiken Penn Elcom C1566 (onderste op pagina) hoeken op tunnels, en deze zouden eigenlijk ook op die schotten moeten zitten. Als je deze op de hoeken schroeft nadat je het doek vastgeniet hebt, komt het de levensduur van je doeken ten goede, want anders gaat het op de hoeken door schuiven e.d. erg snel scheuren.

Daarnaast zijn de steunpoten die je op je schets hebt getekend volgens mij niet eens nodig met zo'n 3-delig scherm...
erbicom    posted on 25-08-2008 19:41
Goed idee! Van het weekend maar eens kijken of we wat in elkaar kunnen knutselen. Bedankt voor de tip.
RiX    posted on 25-08-2008 20:29
@ Nvie: je kan de scharnieren toch aan de binnenkant bevestigen? Dan zie je ze niet 'door' het doek heen.
Nvie    posted on 25-08-2008 22:24
Wat ik begreep van erbicom, is dat hij het doek wilde opspannen als 1 geheel. Als je de schanieren aan de achterkant van het doek bevestigd scharniert het frame net de verkeerde kant op, waardoor het doek of uitgerekt wordt, of scheurt in plaats van dubbelgevouwen wordt. (Volgens mij tenminste...)
RiX    posted on 25-08-2008 22:41
niet als je met speling het doek bevestigd. Maar ik zou een systeem maken zoals ze met standwerk gebruiken. Zodat je het doek in de hoeken kan spannen (met elastiek oid)
erbicom    posted on 25-08-2008 23:04
Ik ga het proberen zoals Nvie het voorstelde, scharnieren aan de voorzijde en het doek daarna er overheen. Op deze manier kan ik het dichtklappen zonder dat het doek scheurt. Uitgeklapt wordt het doek precies goed strak gespannen. Ik neem vermoedelijk zwart doek zodat de uitsteeksels van de scharnieren nauwelijks zichtbaar zullen zijn.
RiX    posted on 25-08-2008 23:10
koop dan wel doek op de markt waar rek in zit.
MoXeGy    posted on 25-08-2008 23:11
Mischien is het leuk en leerzaam als je foto's kunt maken van het bouw proces.
erbicom    posted on 25-08-2008 23:28
Foto's zijn altijd leuk he? Ik ben wel zo'n typje dat het toestel klaar heeft liggen en dat aan het eind van de rit blijkt dat ik helemaal vergeten ben foto's te maken. Eerst maar eens van het weekend kijken of ik materiaal kan verzamelen. Doek dat meerekt lijkt me heel slim Happy, laughing Geen idee hoe dat spul dan genoemd wordt, maar dat vinden we wel uit. Zodra er vorderingen zijn post ik weer (met foto's als het meezit) Allemaal bedankt voor het meedenken alvast!

This is an old Topic

No new postings for 6.009 days.
 Post CommentThat would be 200.3 months
or a whopping 16.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

190 Users online: 10 Guests (180 Unknown)
Pages generated today : 35.880
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.525.952