Eindelijk de cdj 400 ..
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Big-x    posted on 14-08-2008 15:50
Eindelijk na lang sparen heb ik de cdj 400,
ben er erg blij mee enzo,
maar nu ik eindelijk serieus kan beginnen te mixen heb ik wel wat leuke tips nodig Happy, laughing
dus als jullie nog leuke ' mix tips ' hebben, dan hoor ik die graag Winking my eye

Groet!

What do you think about Eindelijk de cdj 400 .. ??

Vote :   

RiX    posted on 14-08-2008 15:57
Als je even zoekt met 'search' vind je er genoeg denk ik. Of heb je een specifieke vraag / probleem?
Big-x    posted on 14-08-2008 16:26
toch wel,,
als ik kijk naar de bmp verandert die steeds tijdens het nummer, is dat normaal?
en zo ja, moet je dan de pitch tijdens het nummer ook nog eens veranderen als je aan het mixen bent of gewoon als die goed staat zo laten?
DeteqBoy    posted on 14-08-2008 16:30
als die eenmaal gelijk staat niet meer aankomen, er zijn vaak rustigere stukken in bijvoorbeeld de break van een nummer waardoor de bpm lager zal gaan. Op het inmix moment is deze echter weer het vaste tempo dat je eerder al gepitched had.

Verder zou ik helemaal neit kijken naar de bpm counter, doe het gewoon op gehoor dan leer je het het beste Happy, laughing
justjustin    posted on 14-08-2008 16:31
Eerst heel goed beatmixen leren....vind ik heel bellangrijk...
Verder doen doen doen...en het komt goedWinking my eye
Big-x    posted on 14-08-2008 16:33
en nog 1 belangrijke vraag na het leren beatmixen,
wanneer moet je nu een plaat inmixen?
Stevenvdvorm    posted on 14-08-2008 16:38
Hee

Ik heb in blanes op cdj-400's gedraaid. En ik moet zeggen dat het bmp van de cjd-400 erg slecht is. 

Bij mij veranderende die ook steeds! terwijl op me cdj-1000 ze constant bleven. Het is niet dat het erg is!, maar soms als je lekker mixt is het vervelend.

maar voor de rest prima spelers, veel plezier ermee!
RiX    posted on 14-08-2008 16:53
Zoals DeteqBoy als zegt: op gehoor mixen. Je kan dan de bpm-counter als controle gebruiken als je niet hoort of je nu sneller of langzamer moet instellen.

En wanneer je in moet mixen? Dat is het mooie van dit vak. Niks moet! :D Maar een paar tips:

- het kan als het 'verhaal' geweest is (vaak zo'n 2 a 1 minuten voor het eind)
- het kan tijdens een breakdown
- het kan zelfs tijdens een climax, maar pas wel op met melodien die je door elkaar hoort

Hoe ik het doe: Ik luister hoe de track klinkt die ik in wil mixen. Zorg dus dat je je tracks kent... Ik bepaal of ik met de bass, mid of hoog wil beginnen. Vaak begin ik met mid, dan bass en als laatste hoog. Maar soms is een basslijn (bv. bij deephouse / soulhouse) lekker om mee te beginnen.

Voorkom dat je alle 3 EQ van beide tracks volledig open hebt staan. Dan kan de bass of hoog met elkaar gaan 'clashen' en zal je volume flink omhoog schieten.

Standaard tip: start bij inmixen met mid op iets voor de helft, bass dan langzaam opvoeren of snel de basses wisselen (of bass al op kwart zetten bij inmixen) en dan op het juiste moment hoog omwisselen. Je kan natuurlijk als je de nieuwe track al hebt ingemixt nog iets teruglaten komen van je vorige track. Wat hi-hats of misschien een melodie met fade-out...

Succes! En: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik leer zelf elke dag nog bij...
User edit by RiX on 14-08-2008 @ 16:56:34 (7%)
Big-x    posted on 14-08-2008 17:37
wat betekenen dezedingen: bass, mid en hoog 
die hihatje
die EQ

be npas een beginner eh Happy, laughing
Convert    posted on 14-08-2008 17:45
Zoals mij ook is vertelt, op de bpm moet je niet kijke die zit er vaak naast, en tis gwoon het leren van beatmatchen op je gehoor. Leek mij ook wel makkelijk ff oplezen. maar ben daar vanaf gestapt ik wil dat ik het gwoon op gehoor kan kost je misschien wel paar jaar ervaring maar is veel beter dan op de bpm van je cdj vertrouwen Winking my eye
RiX    posted on 14-08-2008 17:58
Poster: Big-x
die hihatje
die EQ

No pro :D

- bass, mid en treble = je Equalizer. De drie knoppen op je mixer boven je schuifjes van de kanalen. Vaak direct onder je gain-knop

- hi-hat = drumterm. Het onderdeel van het drumstel met die twee bekkens die op elkaar gaan. In de house-muziek zijn dat de hoge tikjes. (haha hoe leg je dat uit...? :P)

Gewoon vragen hoor :D Zo leer je het!
diddy    posted on 14-08-2008 17:58
die hihatje
die EQ

Bass, mid en hoog kan je aanpassen op je mengpaneel met de eq knoppen. Meestal staat hiervoor High, Mid en Low.
Een hihatje is een soort instrument van in een liedje...
diddy    posted on 14-08-2008 17:59
Poster: RiX

No pro :D

- bass, mid en treble = je Equalizer. De drie knoppen op je mixer boven je schuifjes van de kanalen. Vaak direct onder je gain-knop

- hi-hat = drumterm. Het onderdeel van het drumstel met die twee bekkens die op elkaar gaan. In de house-muziek zijn dat de hoge tikjes. (haha hoe leg je dat uit...? :P)

Gewoon vragen hoor :D Zo leer je het!

Haha op dezelfde moment :p:p
Jori    posted on 14-08-2008 18:03
Ik heb de cdj-400 gisteren besteld, ben benieuwd. Dat de BPM wisselt is heel normaal, meestal verschilt het steeds een paar decimalen en soms in een break schiet ie helemaal de verkeerde kant op. In het nummer is dit dan niet zo maar dat denkt hij gewoon. Je kan de BPM als richtlijn gebruiken, maar helemaal precies zul je toch altijd op gehoor moeten doen. Je kan op het begin de BPM gebruiken, als het beatmatchen een beetje lukt, plak je een stukje tape of leg je een papiertje op de BPM, zodat je het dan echt helemaal op gehoor kan.

EQ staat voor equalizer. Met een equalizer kan je voor verschillende toonhoogtes het volume bepalen. Bass betekent de lage tonen, mid de "middel-tonen"(dat is meestal het melodie, snare en een deel van de rest, maar vooral melodie en claps/snares). Hoog zijn de de hoge tonen, dat zijn voornamelijk de hihats. Bass, mid en hoog zijn een onderdeel van de EQ. In dit geval 3 maar je hebt ook met bijvoorbeeld 25 groepen(bands genaamd). De meeste mengpanelen hebben wel een EQ.

Tja, wat een hihatje is... die geven vaak de maat aan, of maken een lekker ritme, het zijn een soort tikjes. Zie hier een filmpje van de hihat van een Drumstel: Link. In de "DJ-muziek" klinkt het meestal iets anders, maar ik denk dat je het nu wel begrijpt.

Ik vind het vaak leker om een beetje mid te laten horen, dan de mid ietsje opvoeren naar normaal en dan in 1 keer, Bam!, die basssen om wisselen.

EDIT: hmm, 2 mensen waren me voor, mja dat krijg ik als ik zo'n lang verhaal typ :p

User edit by Jori on 14-08-2008 @ 18:04:14 (6%)
Big-x    posted on 14-08-2008 18:03
dankje,
maar dus een nummer inmixen kan dus ook in et begin van een nummer,
of alleen op het einde, want hed soms nummers dat er nog gezongen word tot de laaste seconden, en dan vind ik het niet ehct lekker om in te mixen ..
OneSixty    posted on 14-08-2008 19:00
dankje,
maar dus een nummer inmixen kan dus ook in et begin van een nummer,
of alleen op het einde, want hed soms nummers dat er nog gezongen word tot de laaste seconden, en dan vind ik het niet ehct lekker om in te mixen ..

natuurlijk er sowieso voor zorgen dat je met full-length versies draait hé.
die hebben altijd op het begin en het einde minimaal een minuut met alleen beat.

begin dan met simpel in en outro mixen, al dat wat beter lukt kun je ook halverwegen een nummer een overgang maken ofzo.

over hoe je je eq's moet zetten tijdens een overgang zijn geen regeltjes, nergens zijn eigenlijk regeltjes over. zolang het maar goed klinkt.

gewoon wat gaan kloten en het lukt wel, ik heb er ook erg lang over gedaan voordat ik een beetje kon mixen.

succes ! Winking my eye
Tizio    posted on 14-08-2008 19:11
Ik heb al een tijdje CDJ400 en let eigenlijk niet echt op de bmp, misschien een beetje om te weten welke van de 2 nou sneller is maar verder kijk ik er niet naar..
Jori    posted on 15-08-2008 12:52
Kijk, er zijn geen regels of richtlijnen, alles ligt aan jou. Doe wat je lekker vindt klinken, dat hoeft niet te worden bevestigd. Je moet precies doen wat jij wilt, en dat is wat jou als DJ uniek maakt. DJ's hebben fans, omdat ze de stijl, de persoonlijkheid of wat dan ook van die persoon geweldig vinden. En die reden hebben ze alleen bij die DJ, want hij is uniek.

Je moet weten wat je gear kunt en probeer daar zo creatief mogelijk mee om te gaan. Er zijn natuurlijk standaard dingen zoals beatmatchen, maar er zijn ook heel veel dingen die elke DJ anders doet. Je gaat je stijl steeds beter kennen, selecteer nummers op wat jij leuk vindt. Niet een nummer draaien, omdat hij bekend is of omdat zie o zo geweldige DJ hem heeft gedraaid. Doe alles zelf en creer je eigen stijl, probeer bekend te worden en zie waar je eindigt. Ik wordt Maandag pas 14, maar dit heb ik in mijn hoofd. Verzekerd dat mijn eigen stijl de beste is en daar mee bekend te worden.
qntr0l    posted on 15-08-2008 13:11
Poster: RiX
Zoals DeteqBoy als zegt: op gehoor mixen. Je kan dan de bpm-counter als controle gebruiken als je niet hoort of je nu sneller of langzamer moet instellen.

En wanneer je in moet mixen? Dat is het mooie van dit vak. Niks moet! :D Maar een paar tips:

- het kan als het 'verhaal' geweest is (vaak zo'n 2 a 1 minuten voor het eind)
- het kan tijdens een breakdown
- het kan zelfs tijdens een climax, maar pas wel op met melodien die je door elkaar hoort

Hoe ik het doe: Ik luister hoe de track klinkt die ik in wil mixen. Zorg dus dat je je tracks kent... Ik bepaal of ik met de bass, mid of hoog wil beginnen. Vaak begin ik met mid, dan bass en als laatste hoog. Maar soms is een basslijn (bv. bij deephouse / soulhouse) lekker om mee te beginnen.

Voorkom dat je alle 3 EQ van beide tracks volledig open hebt staan. Dan kan de bass of hoog met elkaar gaan 'clashen' en zal je volume flink omhoog schieten.

Standaard tip: start bij inmixen met mid op iets voor de helft, bass dan langzaam opvoeren of snel de basses wisselen (of bass al op kwart zetten bij inmixen) en dan op het juiste moment hoog omwisselen. Je kan natuurlijk als je de nieuwe track al hebt ingemixt nog iets teruglaten komen van je vorige track. Wat hi-hats of misschien een melodie met fade-out...

Succes! En: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik leer zelf elke dag nog bij...

Ik deed het altijd anders, ik liet altijd de mid vol aanstaan, en draaide de low helemaal terug. Hi laat ik altijd een beetje in het midden. Ik zal morgenavond eens proberen hoe het mixen klinkt als ik de hi ook wat weg draai, dus op jou manier. Ik heb nu namelijk soms als ik een plaat inmix in het midden van de lopende track dat het heel "hard" overkomt. Ik had dus altijd de hoog helemaal open staan. Bedankt voor deze tip, ga het vanavond of morgenavond direct proberen!

Over de CDJ400: Ik heb er ook twee staan, maar bij varieren de BPM's niet zo heel vaak. Het wil soms wel eens voorkomen dat hij tijdens een break het verkeerde getal aangeeft, maar ach, dat maakt me eigenlijk ook niet uit aangezien ik ze toch niet echt gebruik.
ThijsG    posted on 08-03-2009 16:37
http://www.tonecontrol.nl/nl/dj-basics/

Daar vindt je genoeg over hoe je op een goed tijdstip je nieuwe track erin kan gooien en hoe je je EQ's handig gebruikt. Kan voor iedereen nog wel eens handig zijn om eens echt na te gaan trouwensWinking my eye
Tfvs    posted on 08-03-2009 17:40
goed leren beatmatchen en die bmp meters afplakken!! Winking my eye
greetz

This is an old Topic

No new postings for 5.791 days.
 Post CommentThat would be 193 months
or a whopping 15.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

198 Users online: 6 Guests (192 Unknown)
Pages generated today : 16.935
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.581.124