Ik heb de cdj-400 gisteren besteld, ben benieuwd. Dat de BPM wisselt is heel normaal, meestal verschilt het steeds een paar decimalen en soms in een break schiet ie helemaal de verkeerde kant op. In het nummer is dit dan niet zo maar dat denkt hij gewoon. Je kan de BPM als richtlijn gebruiken, maar helemaal precies zul je toch altijd op gehoor moeten doen. Je kan op het begin de BPM gebruiken, als het beatmatchen een beetje lukt, plak je een stukje tape of leg je een papiertje op de BPM, zodat je het dan echt helemaal op gehoor kan.
EQ staat voor equalizer. Met een equalizer kan je voor verschillende toonhoogtes het volume bepalen. Bass betekent de lage tonen, mid de "middel-tonen"(dat is meestal het melodie, snare en een deel van de rest, maar vooral melodie en claps/snares). Hoog zijn de de hoge tonen, dat zijn voornamelijk de hihats. Bass, mid en hoog zijn een onderdeel van de EQ. In dit geval 3 maar je hebt ook met bijvoorbeeld 25 groepen(bands genaamd). De meeste mengpanelen hebben wel een EQ.
Tja, wat een hihatje is... die geven vaak de maat aan, of maken een lekker ritme, het zijn een soort tikjes. Zie hier een filmpje van de hihat van een Drumstel:
Link. In de "DJ-muziek" klinkt het meestal iets anders, maar ik denk dat je het nu wel begrijpt.
Ik vind het vaak leker om een beetje mid te laten horen, dan de mid ietsje opvoeren naar normaal en dan in 1 keer, Bam!, die basssen om wisselen.
EDIT: hmm, 2 mensen waren me voor, mja dat krijg ik als ik zo'n lang verhaal typ :p