Onlangs heb ik een Dateq XTC + setje cdj100's gekocht. Was al een tijdje opzoek naar de XTC, voor degene die het nog niet weten of opgevallen is, ik ben natuurlijk een Dateq liefhebber:P. Naja toen zag ik het het setje goedkoop staan en het kwam er op neer dat als ik die cdj100's zou verpatsen ik de XTC met geld toe zou hebben. Gelijk contact opgenomen met de adverteerder en de zaken geregeld.
Eenmaal hier trok ik al snel de conclussie dat de XTC toch wel wat te leiden heeft gehad, de gebruikelijke inbouwschade was aanwezig en hij had aardig wat stof gehapt. Hij functioneerde natuurlijk wel perfect
.
Zo was het setje toen ik het binnenkreeg:
Aan de randjes zie je de inbouwschade, maar als je de grote versie van de foto bekijkt zie je dat de faderbanen vol stof zitten en om de knoppen ook één grote stofopstopping is.
Natuurlijk had ik eerst eventjes gemixt, maar ik vond wel dat er wat gedaan moest worden aan de optische staat van de XTC, dus daar ben ik toen gelijk maar mee begonnen.
Als eerste heb ik alle knoppen eraf gehaald, toen heb ik de deckplate eraf gehaald en alle stekkertjes los getrokken die los moeten om de deckplate los te krijgen van het onderste deel. Ik heb toen alle faders los gemaakt en die goed schoon gemaakt. Ik heb helaas geen foto van dit deel van het proces, omdat ik toen nog niet het idee had om het hier te posten.
Nadat ik de faders had schoon gemaakt heb ik de rest van de binnenkant schoongemaakt en toen alles weer terug op zijn plek gezet, stekkertjes er weer in, alles weer vastgeschroeft en de mixer aangesloten om te testen of alles werkte, wat gelukkig het geval was
.
Toen ben ik maar eens met het hele zooitje naar beneden gehobbelt en hier beneden verder gegaan. Als eerste ben ik de deckplate enzo gaan poetsen door wat glasex op keukenpapier te spuiten en te poetsen. Je zag gelijk het verschil.
Lekker biertje erbij
Nadat de deckplate gepoetst was heb ik de gootsteen vol laten lopen met warm water en sop, daar heb ik alle knopjes in geketst en die een kwatiertje laten weken, toen heb ik ze eruit gehaald en laten drogen.
Kunstzinnige bui:P
Toen de knoppen weer waren opgedroogt heb ik alles weer op de mixer gezet. Ik zag gelijk een duidelijk verschil tussen hoe ik begon en waar ik nu was.
Op de foto zie je een soort van bruine vlekken, in het echt zie je die niet, mijn theorie is dat je door de flitser onopgelost schoonmaakmiddel ziet. Wat je wel ziet op de foto is dat de faderbanen weer mooi zwart zijn en niet grijs vna het stof. Op de foto zie je ook dat er om de potmeters niet meer bergen stof zit. In het echt zie je echt veel meer verschil. Ik wil nog wel de faderknoppen eens beter schoonmaken
De volgende stap is natuurlijk de krassen wegwerken die aan de randen van de mixer zitten. Ik ga de kleurcode opvragen bij Dateq en de randen dan laten spuiten bij een interieurspuiter, of zelf spuiten, misschien met lakstift proberen, maar denk niet dat dat gaat werken. Zie wel hoe het loopt
.
Ik wil met dit topic niet zeggen dat dit dé manier is om je mixer op te knappen, of de juiste manier. Ik laat gewoon zien hoe ik het heb aangepakt op een simpele manier en met middelen die iedereen in huis heeft. Het leek me gewoon leuk om het met jullie te delen. Tips / handigheidjes zijn altijd welkom natuurlijk!