Iemand verstand van lasers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Flexii    posted on 25-07-2008 17:38
Zoals de topic titel al luidt, is er hier iemand die verstand heeft van lasers?
Ik ben namelijk eventueel van plan om een goedkope laser aan te schaffen, als dit teminste de moeite waard is, Voor ik er een koop wil ik ze natuurlijk in het echt gezien hebben,, maar ik was aan het kijken op een duitse webwinkel en ik vroeg me af waarom DEZE laser, duurder is dan DEZE laser, omdat als ik kijk zie ik bij die 2e toch sterkere lasersterkte? Wat is dan nog belangrijk?

What do you think about Iemand verstand van lasers ??

Vote :   

Lead    posted on 25-07-2008 18:04
Een laser kun je eigenlijk niet uit een boekje of website kiezen. Ga dit soort dingen eens in een winkel bekijken. Plaatjes en filmpjes lijken altijd mooi, maar licht moet je gewoon zien om te weten of het naar je wensen is.

Behalve lichtsterkte is ook het rendement van een laser belangrijk... en hoe snel.nauwkeurig de spiegels werken...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 25-07-2008 18:05 (52%)
Tizio    posted on 25-07-2008 21:56
Ik heb er wel een beetje verstand van, in dit geval is de eerste duurder omdat er 2 sets spiegels in zitten, die je door elkaar kunt gebruiken. De kwaliteit van lasers loopt sterk uiteen, er zouden bij hele goedkope modellen zelfs printer onderdelen gebruikt worden..  Ik denk dat je bij laserworld (een Zwitserse fabrikant van lasers, ook pro) een goede koop hebt, sterke RGY lasers voor relatief weinig geld en zeer meer functies dan de showtec/jb systems lasers.
thomassmith    posted on 25-07-2008 23:16
ik kijk vaak de filmpjes van ellaskian aka teh dj tutor. en die heeft het altijd over de kam star cluster .
ik vind dat persoonlijk een hele mooie laser. en volgens mij is t ook niet de hoofdprijs die je ervoor neer moet leggen
OneSixty    posted on 26-07-2008 01:06
Poster: thomassmith
ik kijk vaak de filmpjes van ellaskian aka teh dj tutor. en die heeft het altijd over de kam star cluster .
ik vind dat persoonlijk een hele mooie laser. en volgens mij is t ook niet de hoofdprijs die je ervoor neer moet leggen

leuke laser jah ^^ maar geen gewone laser.
Basz-Line    posted on 26-07-2008 03:12
ja m'n neef heeft ook licht en geluid (gezamelijke d.i.s.) maar zijn linkerlaser begint onfel te worden. Nu hoorde ik dat je hier een soort van vloeistof voor kon halen om ?iets? bij te vullen? Klopt dit?

nu ff ontopic:

voor in je kamer hoef je niet zo belachelijk veel mw's te hebben. (pak'm beet 100-200mw ?) dat is wel genoeg. Neem aan dat je zoiets ook zoekt. Lasers heb je nl in prijsklasses van ongeveer 200-300 tot tienduizend(en) euro's.
OneSixty    posted on 26-07-2008 10:33
Poster: Basz-Line
ja m'n neef heeft ook licht en geluid (gezamelijke d.i.s.) maar zijn linkerlaser begint onfel te worden. Nu hoorde ik dat je hier een soort van vloeistof voor kon halen om ?iets? bij te vullen? Klopt dit?

nu ff ontopic:

voor in je kamer hoef je niet zo belachelijk veel mw's te hebben. (pak'm beet ?) dat is wel genoeg. Neem aan dat je zoiets ook zoekt. Lasers heb je nl in prijsklasses van ongeveer 200-300 tot tienduizend(en) euro's.

voor in zn kamer ? ik heb niet het idee dat dat de bedoeling is.
en 100-200mw is fel hoor Winking my eye
thomassmith    posted on 26-07-2008 10:47
Poster: Lightzone

leuke laser jah ^^ maar geen gewone laser.

dat is waar. voor welk doeleinde wil je hem gebruikenConfused?
Tizio    posted on 26-07-2008 11:16
Die starcluster is maar een vaag ding wel mooie techniek..
De voorbeelden die flexii geeft zijn ook niet al te kleine bakkies hoor! Dit lijkt me wel een mooi apparaatje http://www.laserworld.com/fileadmin/files/ebay/Katalog/el200rgy.jpg
en dat voor 330 euro!

Dit is btw ook wel een aardig dingetje, http://www.laserworld.com/fileadmin/files/ebay/Katalog/pro25000rgb.jpg ietsies duurder met zijn 110.000 euro, maar dan heb je ook een 25watt rgb laser!

PS: de link knop doet het niet..
User edit by Tizio on 26-07-2008 @ 11:17:36 (27%)
Relight    posted on 26-07-2008 12:35

Allereerst is het belangrijk om de gevaren te weten van een laser:

Let altijd goed op bij het installeren van je laser, schijn nooit direct in het publiek. Wanneer je laser kapot is ga er nooit zelf aan prutsen en probeer altijd de beste expert op dat gebied in te schakelen. Dit is voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van anderen.

Een voorbeeldje van een festival waar de laser fout opgehangen is:

http://www.ad.nl/buitenland/2444782/Russische_lasershow_verblindt_festivalgangers.html

Daarom hoop ik dat er binnenkort een soort van 'wet' komt dat wanneer je lasers gebruikt of aan wilt schaffen boven de 1W dat je een heuse opleiding / cursus dient te volgen zodat je op de hoogte bent van de gevaren en de risico's die het apparaat met zich meebrengt. Net als een pyrotechniek opleiding met certificaat, maar dan een lasertechniek opleiding. En dat voortaan lasers boven de 1W alleen nog maar bedient mogen worden door iemand met een certificaat.

Nu ff over de verschillende soorten lasers.

@ Baszline: Er bestaan verschillende soorten lasers. Argonlasers, dit zijn lasers met een laserbuis met een soort gas en kristallen diode lasers. Dit zijn lasers die werken met bepaalde kristallen.

Argonlaser
Indien je neef een Argonlaser heeft, dan heb je gelijk. Daar is een soort vloeistof / gas voor. Wanneer je bijvoorbeeld een 6W laser hebt en deze vaak hebt gebruikt kan het bijvoorbeeld zijn dat de werkelijke output van de laser maar 2W is. Dit kan gemeten worden door de experts op dat gebied. Wanneer er dit aan de hand is dan dient je laser te worden 'bijgegast'. Je laserbuis wordt dan opnieuw met het juiste gas gevult zodat, wanneer dit succesvol en goed gegaan is, je laser weer een 6W laser is.
Hiervoor geldt natuurlijk: laat dit over aan de professional!

Kristallen diodes laser
Indien je neef een kristallen diode laser heeft (wat ik met het meeste kan voorstellen). Kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn. De kristallen diodes in de laser maken samen de laserstralen. Wanneer er met vervoer te hardhandig omgegaan is met de laser kunnen de kristallen verschuiven, afbrokkelen of zelfs helemaal kapot gaan. In het geval van het verschuiven van de kristallen dienen deze gewoon teruggeplaatst te worden door een professional en zullen de kosten waarschijnlijk één of twee werkuren van deze man zijn. Wanneer je kristallen half zijn afgebrokkeld of kapot zijn, dan zijn de kosten uiterraard iets hoger. Ook hierbij geldt dat deze alleen vervangen dienen te worden door iemand die er verstand van heeft.

Check vantevoren wel natuurlijk nog of je nog garantie hebt op de laser. Heb je dat nog? Dan heb je geluk en dan ga je met een breed lachend gezicht naar de winkel of stuur je een mail naar de webshop waar je hem gekocht hebt. Geen garantie? Helaas, pindakaas.

Btw. ff iets heel anders. Voor de mensen die geinteresseerd zijn in zo'n vaag Starcluster effect. Koop niet die laservariant, maar zoek even verder. Er zijn verschillende varianten van dat apparaat op de markt zonder laser welliswaar, maar met een lamp die voor een fellere sterkere output zorgt EN nog eens goedkoper is.

Basz-Line    posted on 26-07-2008 13:27
Poster: Lightzone

voor in zn kamer ? ik heb niet het idee dat dat de bedoeling is.
en 100-200mw is fel hoor Winking my eye

Oh haha :p ik dacht dat het zo was, maar dat zal dan wel niet. zal de specs wel ff navragen. :p

@ Relight

ty voor je info. zal het doorsturen naar hem. Ik heb geen idee of er garantie verder op zit. moet ik ff navragen.

thanks btw
Flexii    posted on 26-07-2008 13:31

De bedoeling is inderdaad om hem te gebruiken voor drive-in voor feesten tot maximaal 500 man ofzo,, maar voor het grootste gedeelte voor feesten tot 100 man, in tuinen, kleine zaaltjes, cafés etc.

Dan is de vraag; is zo'n niet ILDA gestuurde laser zoals mijn 2 bovenstaande links sterk genoeg daarvoor, ik wil uiteraard de lasers gezien hebben voor ik er een koop zodat ik ook weet hoe het uitziet in een bepaalde ruimte, maar ik vroeg me gewoon af waarom een laser met minder mW's duurder was dan een met meer mW's

@ Relight, ik heb gehoord dat, dat niet zo heel veel uitmaakt richten op publiek als ik praat over lasers van 200 of 300 mW, omdat er zowieso spiegels tussen zitten, je kijkt niet direct in de laser, en de lichtsterkte zou niet sterk genoeg zijn om schadelijk te zijn.. toch? (correct me if I'm wrong) 

Relight    posted on 26-07-2008 13:51

@ Flexii

Het verhaal over spiegeltjes is een beetje onzin. Maar inderdaad 200 of 300 mW is niet echt schadelijk om direct in te kijken vanaf een bepaalde afstand. Je moet niet voor de laser gaan staan op 5 cm afstand en erin kijken, maar een paar meter afstand is genoeg en dan zal je geen schade kunnen aanbrengen. Dus als je de laser in je achtertrussje hebt hangen en het publiek een meter of 3, 4 ervanaf staat is er niks aan de hand.

Btw nog even over de twee lasers die je aanhaalde in de beginpost. De JB Systems laser heeft 3 kristallen diodes te weten rood, groen en geel. En de Radiation laser heeft er maar twee te weten rood en groen. Deze maakt de kleur geel door de groene en de rode straal te combineren.
En inderdaad de JB Systems laser heeft een set scanner spiegeltjes meer.

Flexii    posted on 26-07-2008 14:06
oke bedankt voor de info in ieder gevalWinking my eye,, dan ga ik binnenkort maar eens naar een zaak met een showroom om naar wat lasers te kijken
thomassmith    posted on 26-07-2008 16:00
ik ehb ook ff op t internet gesurft en kwam op de Medialas Spooky Blue uit
hij si wel 700 bij de bekende webshop
Tizio    posted on 27-07-2008 09:26

Link van fabrikant ofzo zou handig zijn? :p

BVN    posted on 27-07-2008 11:46
als ik ooit echt op feesten ga draaien koop ik meteen een laser die vind ik het vetst
en dan weet ik waar ik infomate kan vinden Cry
thomassmith    posted on 27-07-2008 13:51
Poster: Tizio

Link van fabrikant ofzo zou handig zijn? :p

google is je best vriend:P
Tizio    posted on 27-07-2008 19:43
Poster: thomassmith
google is je best vriend:P

Ik ben lui, achja :p
Best aardige apparaatjes zo die spookey blue's, alleen ze heten allemaal zo xD dus welke bedoel je? zeker alleen groen, want die RGY is 2.000 euro ofzo..

This is an old Topic

No new postings for 6.085 days.
 Post CommentThat would be 202.8 months
or a whopping 16.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

197 Users online: 5 Guests (192 Unknown)
Pages generated today : 33.834
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.424.612