Een frisse start, wat is nodig ?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Terence    posted on 30-06-2008 20:06

Halloo mensen Winking my eye

Paar maandjes geleden ben ik aanraking geweest met iemand die vooral house/techno en eclectic beats mixte. Was op een groot feest en iedereen ging los op de platen die er gedraaid werden en heb toen na het feest nog even mogen draaien Cry Waaaar ik natuurlijk niks van kan :P

Dat zette me aan het denken.. Het leek me zelf leuk om dit in de toekomst ook te gaan doen Winking my eye Misschien een mooi beginConfused

Affiijnn!! Het hele verhaal erom heen.. Is dat ik gewoon graag wil gaan draaien, alleen snap dat hier veel tijd en geld in gaat zitten. Dus deze zomer wordt het werken.. werken en nog eens werken.

Het enige nadeel is dat ik nog niet helemaal snap hoe het allemaal werkt??
Ik had gehoord dat je een:

- Versterker
- 2 Speakers
- 2 Cd spelers
- 1 mixer

Nodig hebt.. Duurr grapje.. Maaaaar ik heb het er zeker voor over! Cry
Ik wilde een frisse start maken en jullie vragen of ik iets mis in dit rijtje?? Ook ben ik een beetje inspiratieloos over een goede naam Cry Dus als iemand iets leuks weet!?? Ik hoor het graag Cry

Ook zou ik graag willen weten. Hoe je nou een begin maakt? Begin je gewoon zelf iets aan te kloten? of ga je een of andere workshop volgen??

Dj'en lijkt me gewoon top!! Het gevoel van mooie muziek die je draait! Kuddes mensen die juichen om je mix talenten!! en uiteraard de vele mensen die je leert kennen Cry

Dit alles zorgt ervoor. Dat ik echt veel tijd en energie in zal steken

Bedankt voor het lezen van mijn eerste post Winking my eye en als je me zou willen helpen ?? hoor ik het graag Cry

Ciaao Terence Cry

Mod edit by Lead on 30-06-2008 20:38 (4%)

What do you think about Een frisse start, wat is nodig ? ??

Vote :   

Convert    posted on 30-06-2008 20:28
Tis zeker leuk ik leef me ook steeds weer uit als ik gwoon thuis al sta te mixen, ik ben zelf ook nog niet zo goed maar daarom ben ik ook druk aan het oefenen.

Wat mij opvalt ik leer het beatmatchen(gelijk zetten van 2 platen) sneller op Vinyl dan CD. Natuurlijk is vinyl wel veel duurder maar als je het echt zo leuk lijkt zou ik beginnen op Vinyl.
Bijv. JB-Systems Q30? of Reloop RP-4000's ?

Greetz
djjh    posted on 30-06-2008 20:29
ik zou eerst een mixer en 2 cd spelers en headphone kopen en later nog eens kijken voor speakers
Bambilaner    posted on 30-06-2008 20:54
Poster: djjh
ik zou eerst een mixer en 2 cd spelers en headphone kopen en later nog eens kijken voor speakers

Zou ik ook doen, want als je nu al naar speakers en een versterker kijkt is de kans groot dat je minder goed materiaal te stekken krijgt omdat je budget beperkt is (want dat is het veronderstel ik) ik sluit het hele zootje ook nog steeds aan op een gewone HiFi-set, en ben van plan dat nog een tijd zo te houden. Investeer eerst in de fundamentele zaken (cd-spelers/draaitafels, mixer en HP) en breid dan langzaam uit als je geld hebt.
www.facebook.com/vinniebegooddj
LouisCasper    posted on 30-06-2008 21:02
Ja, de headphone hoort nog bij het lijstje.
En een versterker heb je niet nodig als je actieve luidsprekers koopt, maar dan moet je zelf maar rondvragen wat jij het prettigst vindt. Ikzelf vind actieve luidsprekers prettiger, omdat je dan met minder snoeren en kastjes zit. Het is gewoon kabeltje in de luidspreker, kabeltje in de mixer en klaar is kees.

Verder wil ik je aanraden om veel op DJR rond te kijken naar waar je voorkeur naar uitgaat: CD's, vinyl of midi.
Als je een voorkeur hebt zal ik maar eens goed op marktplaats/speurders gaan kijken!

Succes!Winking my eye
http://www.louiscasper.com
Winston    posted on 30-06-2008 21:05
Welkom terence. Een DJ naam doet nu helmaal niet toe. Dat wordt pas relevant als je voor publiek begint te draaien en daarvoor moet je tenminste een beetje goed zijn.

De bediening van de apparaten staat in de manuals en als je meer wilt weten of iets niet goed begrijpt kun je hier vragen.

Over hoe je een mix maakt staat hier op DJ resource ook in verschillende topics.
Tic Toc
Bambilaner    posted on 30-06-2008 21:05
Poster: Look
Als je een voorkeur hebt zal ik maar eens goed op marktplaats/speurders gaan kijken!

Of hier, Hier zijn ook vaak mooie koopjes te doen
www.facebook.com/vinniebegooddj
LouisCasper    posted on 30-06-2008 21:11
Poster: Bambilaner

Of hier, Hier zijn ook vaak mooie koopjes te doen

Helemaal waar, maar die staan meestal ook al op marktplaats!Winking my eye
http://www.louiscasper.com
Max-E    posted on 30-06-2008 21:32

heey, welkom op djr!:D

ok, goeie motivatie die is dr alHappy, laughing alleen 1 puntje, je had t over zomer? misschien kun je beter gaan denken aan t komend jaar Winking my eye

Dan de spullen die nodig zijn:
- Versterker - > kan je meestal n oude van je pa nogwel krijgen, speakers hetzelfde.. 
- 2 Speakers           ""

- 2 Cd spelers
-> Hier heb je n keus, dubbelaars of tabletops, belangrijkste verschil, dubbelaar heeft 2 cd spelers en n tabletop maar 1, je hebt dus bij n dubbelaar 1tje nodig, bij tabletops 2..

Wanneer kies je nou een dubbelaar of n tabletop?
Wil je persee n 'scratch' modus, oftewel n vinyl-draaitafel immitatie, dan neem je n tabletop, er zijn maar enkele modellen dubbelaars, van pioneer die dat kunnen en dan gaat erg duur worden natuurlijk..

Dubbelaars
Eigenlijk heb je genoeg aan een goeie dubbelaar, dat wil dus zeggen dat je er maar 1tje hoeft te kopen!
(De Synq en de DN-D4500 zijn te vergelijken met elkaar, de DN-D4500 is n net wat betere versie, de knoppen zijn zachter, maar daar moet je van houden!)

prijzen +/- nieuw:
-Synq CDX 2     - 510 euro
-Denon DN-D4500 - 690 euro

-Denon DN-D6000 - 870 euro

Tabletop cd spelers
De bekende merken hebben verschillende modellen die bij elkaar in de klasse vallenWinking my eye duidelijk mag zijn dat pioneer erg duur is!

prijzen +/- nieuw:

Zonder scratch:
Stanton c.313   - 290 euro (deze kan je upgraden met n software update naar scratch modus, maar dan kun je wel geen pitch bend, dus tijdelijk versnellen enz. gebruiken!)

zonder scratch
Reloop RMP-1(b) - 350 euro
Pioneer CDJ 100 - 450 euro (zonder MP3 ondersteuning)
Pioneer CDJ 200 - 500 euro

met scratch:
Stanton c.314   - 400 euro
Denon DN-s1000  - 400 euro
Denon DN-s1200  - 450 euro
Reloop RMP-2(b) - 475 euro
Pioneer CDJ 400 - 590 euro

de "elite" spelers:
Pioneer CDJ 800 - 700 euro (let op!, MK2 heeft mp3 ondersteuning, MK1 niet, deze wordt tevens nietmeer verkocht!)
Denon DN-s3500  - 790 euro
Pioneer CDJ 1000- 1200 euro(waarom zo duur? t is de meest complete cd-draaitafel en heeft zichzelf t meest bewezen!)

De laatste cd spelers zou ik als ik jou was nu nog niet naar kijkenWinking my eye ik denk, als je scratch wilt,
dan kun je t beste denon of de stanton c.314 nemen, erg goeie spelers met een perfecte prijs kwaliteit verhouding!
800 euro nieuw..

Wil je geen scratch, dus pitchbend, dan ga je voor n dubbelaar, ik zou de synq nemen dan ben je 510 euro kwijt,nadeel hiervan wel is, vergeleken met de scratch-loze cd-spelers dat alles n beetje op elkaar zit, ik heb daar geen last van, sommige mensen dus wel..
510 euro nieuw..

- 1 mixer:
Dit ligt eraan, wil je effecten? wil je ze niet?
Een erg goeie mixer is dan toch wel de Reloop RMx-40, die heb je in meerdere uitvoeringen, de USB en de DSP; wat is t verschil? USB is zonder effecten en de DSP met.(Zilvere versie)
dan zijn er ook nog versies zoals de Blackfire en de LTD (zwart en witte versie..)
Dus deze neem je bij table tops..

Prijs varieert van de blackfire en de LTD van 380 tot 400 euro,de zilvere wordt tegenwoordig nietmeer gemaakt en is alleen 2dehands te krijgen of een van de laatste modellen van een winkel!

Neem je n dubbelar, dus de Synq CDX 2, dan zou je voor t mooiste in je dj booth, de SMX 1 nemen, deze is ook 19 inch breed, dan kun je ze dus inbouwen in flightcases(die houten kisten met metalen hoeken/randen die je gebruikt om je spul te beschermen als je t op stap neemt) en zit alles mooi verwerkt bij elkaar, zelfde kleuren enz.. 430 euro (deze is met effecten en alles drop en draan!)

wil je geen 430 euro uitgeven? dan zijn er mogelijkheden genoeg, t slimste blijvne wel 19 inch mixers!

- hoofdtelefoons:
1 mogelijkheid, die bijna niet te vergelijken is in de prijs klasse is de Stanton DJ Pro 2000 !
70 euro

dus, tabletops 800 euro / dubbelaar 510 euro
Mixer 380-400 / 430 euro
Hoofdtelefoon 70 euro

dat wordt al aardig n bedragje, neem daarom de volgende tip aan!:

Het slimste is altijd wel nog, om 2dehands op marktplaats of speurders te gaan zoeken, dat kan je heel vaak al flink wat centjes schelen! Happy, laughing

En nu denkt iedereen, die Max-E dies totaal levenloos, maar ik hoop dat ik je n heb kunnen helpen!

User edit by Max-E on 30-06-2008 @ 21:33:37 (1%)
skyline643    posted on 30-06-2008 21:44
Nog even iets toevoegen aan hetgene hierboven (wat al heel erg mooi en uitgebreid beschreven is) over dubbelaars:

De Synq en de Denon kun je ook een beetje zien als de 'betere spelers' onder de dubbelaars. De Numark CDN-35 en JB Systems CD-670 zijn ook goed (rekening houdend met hun prijs). Alles hangt af wat je ervoor wil uitgeven natuurlijk.

En dan nog iets: misschien is een combinatie van cd-speler/midi-controller iets voor je? Ik weet niet of je een laptop of pc hebt die je voor muziek kan gebruiken, maar ik vind dit persoonlijk erg handig dat je je muziek legaal download en direct op je pc hebt staan en kan bedienen met zo'n controller. Anders moet je nog cd's gaan aankopen, covers maken, enz... En als je er een pak hebt dan nemen die ook veel plaats in.

Ik zou zeggen, doorzoek eens het forum, bekijk eens de dj booths en dan zul je al gauw zien welke mixers, cd-spelers, hoofdtelefoons, ... goed zijn voor welk budget Winking my eye
kippebotje    posted on 30-06-2008 21:54
@ MAx-E

De reloop Rmx-40 Usb heeft wel een effecte uniteCry
CDJ-850 < RMX40 USB > CDJ-850 / HDJ 2000 Black Edition
Curd    posted on 21-07-2008 02:46

Laat je centjes nog maar wat rusten als het over versterker en speakers gaat. Je zal wel ergens nog een stereoketen hebben staan, niet?
De mixer en cd-spelers (maybe vinyl?) zijn veel belangrijker. Zoek een juiste balans tss kwaliteit en budget. En dan ... oefenen, oefenen, oefenen, ...  (neem je mixen op en beluister ze, niets zo confronterend maar ook leerrijk als je eigen gestuntel te moeten aanhoren).

JollyJunkie    posted on 21-07-2008 09:46
Poster: ChefCock

Laat je centjes nog maar wat rusten als het over versterker en speakers gaat. Je zal wel ergens nog een stereoketen hebben staan, niet?
De mixer en cd-spelers (maybe vinyl?) zijn veel belangrijker. Zoek een juiste balans tss kwaliteit en budget. En dan ... oefenen, oefenen, oefenen, ... (neem je mixen op en beluister ze, niets zo confronterend maar ook leerrijk als je eigen gestuntel te moeten aanhoren).

Mee-eens leer eerst het mixen zodat je daarna op feestjes kan draaien en da pas grotere boxen koopt!
Maar ik weet niet wat je budget is maar 2 Numark Axis 4 zijn toch wel erg geschikt om mee te beginnen! Ik zou als ik jou was tabletops nemen want dat is veel makkelijker om het op te leren, veel overzichtelijker. Bij een dubbelaar zitten alle knopjes heel erg op elkaar gepropt. En stel je neemt een dubbelaar met de zelfde functies als de Numark Axis 4 ( De Numark CDN-35) dan kost dat je maar 10 euro meer. Als TT's weet ik het niet maar ik weet ook niet of je met cd of met vinyl wilt draaien... en wil je effecten? Ik zou eerst goed de basis leren dus eend egelijke mixer kopen zoals de Ecler Nuo 2.0, het voordeel is dat daar een send en return functie op zit dus dan kan je als je later de basis goed onder de knie hebt een effectenmachine aanschaffen, die kan je dan aansluiten op je mixer en dan kan je die effecten ook gewoon pper kanaal gebruiken. Het is oko gewoon echt een top-segment mixer met hele goede kwaliteit faders, geluid, Eq (!) en hele goede bouwkwaliteit!
Een koptelefoon heb je ook vanaf het begin nodig en dat ligt toch echt aan je eigen smaak, je kan het ook wel met een normaal koptelefoontje doen maar dat is eigenlijk niet erg fijn, de Stanton Pro DJ-2000 en de Reloop RH-3500 zijn geschikt. Ik vind de Stanton fijner maar dat moet jij weten.

Dus nu even hoe het er dan uit gaat zien en hoeveel et gaat kosten:

2x Numark Axis 4 = per stuk 175 euro = 350 euro

Axis 4

1x Ecler Nuo 2.0 = 419 euro

Nuo 2.0

1x Stanton Dj PRO-2000 = 79 euro/ 1x Reloop RH-3500 = 69 euro

Dj PRO-2000

RH-3500
Dan wordt het totaalprijsje dus 848 euro met de Stanton en 838 euro met de Reloop
Nandi    posted on 21-07-2008 12:26
Waarom zone duure mixer jolly ? Ik zou beginnen met een goedkope 2 of 3 kanaals mixer van 100 - 200 euro , en axis 4 is zeker een goed keuze!

Kijk hier eens voor een goedkope mixer :////www.djresource.eu/Forum/topic/10911/p/1/Welke-kleine-mixer-/#last
User edit by Nandi on 21-07-2008 @ 12:29:09 (84%)
JollyJunkie    posted on 21-07-2008 12:32
maar bij zo'n dure mixer kan jeem wel langer houden en toch uitbreiden omdat er send & return op zit!
Anders zou ik een Numark DXM-01 kopen = 179 euro

DXM-01
Boyd    posted on 21-07-2008 13:07
Ik zou die numark niet nemen, ik vind het geen fijne mixer en ze voelen plastic aan. Die nuo is een erg goede optie, je kan ook kijken voor een nuo3(oude model) voor 320 euro.
Glorious-D    posted on 21-07-2008 13:38
versterker en boxen kan je vervangen door een radio, in het begin, en dan een mooi monitor setje kopen, of versterker en speakers Happy, laughing. voor de rest misschien een reloop mixertje, en dan een ander simpel cd speler Happy, laughing. en gewoon oefenen , oefenen , oefenen Happy, laughing. meer kun je egt niet doen Happy, laughing.
Abc123    posted on 21-07-2008 13:41
Waarom kijk je niet even naar mijn set die te koop staat?

Voor minder dan 800 euro heb je een zeer degelijke set!
JollyJunkie    posted on 22-07-2008 09:42
Poster: BoydGrift
Ik zou die numark niet nemen, ik vind het geen fijne mixer en ze voelen plastic aan. Die nuo is een erg goede optie, je kan ook kijken voor een nuo3(oude model) voor 320 euro.

Ja, het klopt dat ie er een beetje plastic uitziet maar als je beter kijkt is de deckplate toch echt van ijzer!
En de knopjes en faders voelen rubberachtig aan (ook wel een beetje plastic maar niet heel erg) en dat vind ik wel fijn! Ik heb de DXM-06 een uur uitgeprobeert en de effecten nauwelijks gebruikt, kill switches al helemaal niet dus dan is ie hetzelfde als de DXM-01 en ik vond em heel fijn!
Dof    posted on 22-07-2008 22:25
Wat betreft de hardware hebben de mensen voor mij al het nodige geschreven en aangezien ik zelf nog maar een her-intreder ben kan ik je weinig tips geven anders dan niet te bezuinigen op de juiste decks.

Ik heb geen verstand van welke merken decks nu goed zijn maar de reden dat ik zelf voor pioneer heb gekozen is omdat dit de standaard is in de meeste clubs en dit waarschijnlijk niet voor niks is.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het beatmatchen (ritme van twee tracks excact gelijk laten lopen), cue-en (track precies goed zetten voor de start) en pitch benden (iets af remmmen of sneller laten lopen)op de CDJ 400 (en w.s ook de 800/1000) vrijwel gelijk is aan dat van draaitafels (ik heb heel lang gewerkt met technics 1200), ik heb vroeger nog weleens met andere pitch cd spelers gespeeld maar dat voelde gewoon niet goed, niet direct en moeilijk te pitch benden. Maar goed dat kan in de loop de tijd natuurlijk anders zijn geworden Happy, laughing

Wat betreft de mixer, ga hier niet meteen op los (of je moet natuurlijk geld als water hebben), ik heb ook de numark die hierboven staat en ik vind hem goed, hij voelt degelijk aan en is zeker geen plastic ding.

Bij mixers is het belangrijk dat deze goede faders (schuiven) heeft en is voorzien van toon regeling per kanaal, en dan bij voorkeur voor hoog/mid en laag. Deze toonregeling moet bij voorkeur in staat kunnen zijn om een signaal helemaal weg te draaien (kill), dit is meestal uitgedrukt in DB of het "infinity/oneindig" symbool.

Wat betreft effecten, ik denk dat je je daar nog niet druk over moet maken. Je bent nog een hele lange tijd bezig met het leren van de basis mix vaardigheden zodat je die effecten helemaal nog niet gebruikt.

Met speakers zal ik als ik jou was niet meteen voor het beste gaan. Ik gebruik zelf mijn logitech subwoover en speaker setje van 65 euro, voldoet nog prima.

De koptelefoon is persoonlijk, maar kies in ieder geval een degelijke kop telefoon die lekker zit. Een lang snoer heeft en in staat is om de schelpen (die dingen die je op je oor zet) afzonderlijk te kantelen. Meestal heb je namelijk maar een kant van de koptelefoon op en als je een schelp kan kantelen zit dat gewoon lekkerder. Neem geen draadloze kop telefoon, deze zijn meestal erg zacht afgesteld en hebben ene kleine vertraging.

Wat betreft het mixen een paar tips:

-Kies niet te moeilijk tracks, oefen eerst met tracks waar een makkelijk ritme in zit, geen break beats, belletjes, dubbele betas, veel vocal etc.

-Beat matchen is een kwestie van luisteren en de track steeds een stukje sneller/ langzamer zetten totdat je geen verloop (de beats gaan naar een periode naast elkaar lopen).  meer kan horen. Na elke wijziging van de pitch maak je me de jog-dail (ronde draai schijf op cd speler) een kleine correctie om de twee ritmes weer gelijk te laten lopen. Hoe sneller het verloop optreed des te meer wijkt de plaat af, als het goed is wordt deze periode steeds korter totdat hij bijna niet meer optreed.

-De meeste nummers hebben een 4 maats ritme, dit wil dus zeggen dat er op een veelvoud van 4 (na 4, 8,12,16... beats) dingen gebeuren zoals bijvoorbeeld de start van de zang, een bas looptje wat start of de instrumental break de begint. Start dus altijd je nieuwe track op een van deze momenten dan heb je meer kans dat het lekker uit komt en het klinkt gewoon beter. In het begin zal je moeten tellen maar naar verloop van tijd voel je het gewoon aan.

- Maak geen overgangen die minuten duren, dit verhoogt de kans dat het fout gaat en je bijvoorbeeld twee vocals (stukken gezongen tekst) door elkaar krijgt. dit klinkt echt niet. Bij een overgang is het makkelijk om de bass van de nieuwe track tijdelijk weg te draaien met je toonregeling, hiermee lijkt de overgang veel vloeiender en maskeer je een beetje dat een track bijvoorbeeld nog niet gelijk loopt.

- begin gewoon met fade in / fade out mixes, dit is het makkelijkste, naar verloop van tijd ga je steeds meer spannende dingen doen zoals het spelen met faders, tonen of tracks halverwege starten.

- Wanneer je het beatmatchen onder de knie hebt dan ga je je pas druk maken over track keuze en tonen, ook al lopen twee tracks gelijk, niet alle nummer passen bij elkaar.

Wanneer je niet weet welke tracks je nu moet kopen, kijk dan naar de playlists van mixes die je lekker vindt klinken. Let ook op de mix versies soms is de ene versie niet om aan te horen en totaal niet hetzelfde als wat jij hebt gehoord in je favoriete mix.

Gebruik geen voorgemixte cd's om zelf mee te mixen. hierin wordt namelijk al gerommeld met de pitch en het kan zomaar gebeuren dat jij je track gelijk hebt lopen en de performer van de mix de track weer sneller / langzamer laat lopen.

Er bestaat een web site, djtutor.com waar door middel van filmpjes wordt uitgelegd hoe je zaken zoals beatmatchen e.d. moet doen.

Gewoon veel plezier maken en iedere DJ is ooit begonnen en als het tegen zit, bedenk dan dat ook tiesto ooit eens op zijn kamertje gefrustreerd was omdat het niet lukte Happy, laughing

Mocht je nog vragen hebben dan kan je me altijd ene PM sturen, ik ben geen pro maar heb wel voldoende ervaring om je in ieder geval op weg te helpen.

User edit by Dof on 22-07-2008 @ 22:29:20 (1%)

This is an old Topic

No new postings for 6.087 days.
 Post CommentThat would be 202.9 months
or a whopping 16.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

117 Users online: 8 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 22.848
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.318.544

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use