[2] Menselijk gehoor Topic
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 23-06-2008 18:43
Het volgende deel is online geplaatst. Wederom door feedback van mensen die het hele topic hebben bekeken heb ik een apart hoofdstuk gewijd aan dit onderwerp, was inderdaad een goed idee om er een heel stuk uitvoeriger op in te gaan :

Menselijk Gehoor
eigenlijk had ik hiervoor gelijk een apart topic moeten maken zodat alle meningen over dit topic bij elkaar zouden blijven... Bij deze dus even een nieuwe thread zodat alles een beetje bij elkaar blijft. Sommige postings heb ik verplaatst van de andere thread hierheen...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 27-06-2008 20:12 (6%)

What do you think about [2] Menselijk gehoor Topic ??

Vote :   

JollyJunkie    posted on 22-06-2008 15:21

Een vraagje over de gehoorbescherming :D :
De gehoorbescherming waar j het over hebt aan het eind van het topic, zou dat helpen voor DJ's die hun koptelefoon nog wel willen horen maar de rest niet meer. Ik denk dat als je op een echt groot feest draait waar het geluid heel hard staat dat je koptelefoon dan ook heel hard moet staa, is dit dan schadelijk voor je oren?

En wat voor bescherming helpt er tegen?

djjw    posted on 22-06-2008 22:21

gevaar van lage frequenties

De beschadiging of uitsterving van haartje gebeurt op alle frequenties, van de laagst hoorbare tot de hoogste. Een veel gehoord fabeltje is dat je oren minder gevoelig zijn voor gehoorbeschading van lage frequenties (bassen), dit is ONZIN. Bij overbelasting van hard geluid zullen ook de haartjes die verantwoordelijk zijn voor de lage frequenties afsterven en niet meer aangroeien. Aangezien je gevoel ook nodig is om hele lage frequenties waar te nemen heb je het veel minder snel door, maar het
 gevaar is hetzelfde. 

Ik ben blij dat je dit stukje hebt opgenomen in je topic!

Ik kan me herinneren dat ik ongeveer 2 jaar geleden, dit ook heb gezegd in een topic
(Die ik heb net gezocht, maar die kan ik natuurlijk niet vinden nu!!)
En dat ik toen toch wel aardig wat mensen tegen me kreeg omdat ik onjuiste informatie
zou geven...
Er werd beweerd dat (voornamelijk) alleen de hoge tonen schade zouden brengen, omdat die
zo'n pijn doen aan je oren, dus goed dat je dit er in hebt verwerkt!
Didier_Deluxe    posted on 22-06-2008 23:24

Poster: djjw

Ik ben blij dat je dit stukje hebt opgenomen in je topic!

Ik kan me herinneren dat ik ongeveer 2 jaar geleden, dit ook heb gezegd in een topic
(Die ik heb net gezocht, maar die kan ik natuurlijk niet vinden nu!!)
En dat ik toen toch wel aardig wat mensen tegen me kreeg omdat ik onjuiste informatie
zou geven...
Er werd beweerd dat (voornamelijk) alleen de hoge tonen schade zouden brengen, omdat die
zo'n pijn doen aan je oren, dus goed dat je dit er in hebt verwerkt!

Er staat dat door HARD geluid de LAGE frequenties afsterven en niet dat door LAAG geluid meer schade zou zijn...

Mod edit by Lead on 08-02-2022 18:42 (1%)
djjw    posted on 22-06-2008 23:34
Mooi dat jij leest dat ik het ook maar 1x over het volume heb gehad!
En ik zeg ook niet dat lage tonen meer schade aan brengen, mja...

Ik refereer naar een discussie van ongeveer 2 jaar geleden,
daar ging het niet over het volume verschil tussen hoge en lage tonen...

Maar om de schade die het aan zou brengen...
Er werd gezegd dat op het zelfde volume de schade allen zou komen van de hoge tonen,
en dat schade door lage tonen nihil was..

Net als veel mensen hier wel weten zeg ik niks waar over ik niet zeker ben,
en had ik ook daar navraag over gedaan, voor ik me met het topic ging bemoeien!
User edit by djjw on 22-06-2008 @ 23:37:38 (17%)
Lead    posted on 23-06-2008 18:49
Lage frequenties zijn bij hetzelfde volume net zo schadelijk als hoge frequenties.

specifiek gehoorbescherming en DJ's is een interresante inval en ga ik proberen erin te verwerken.
Let the BASS be louder
nicknaughty    posted on 23-06-2008 21:38
ik ben van plan binnenkort filterz aan te schaffen, omdat die goed schijnen te zijn. iemand hier ervaring mee?
Lead    posted on 27-06-2008 20:12
Topic lichtelijk geupdate. Heb er een klein stukje over draaien met oordopjes bij geschreven en een voorbeeld tabel gemaakt met dB waardes erin. Tevens de voor en nadelen van de verschillende gehoorbeschermers toegevoegd :

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 27-06-2008 20:15 (40%)
Sandrew    posted on 30-06-2008 01:16
OK,

dan hier de vraag voor iedereen,
Hoeveel kosten de goedkope oordopjes? En waar kan je ze halen?
Hetzelfde voor de dure, Hoeveel kosten ze en waar kan e die
laten maken,
MoXeGy    posted on 30-06-2008 17:41
ik heb mijn filterz gekocht in eindhoven en ze kosten 130 euro dacht ik.
Convert    posted on 29-07-2008 10:54
Ik heb een vraag, Je hebt van die eigen oordoppen(doorzichten bijvoorbeeld of gwoon de gele oordopjes) om geluid te dempen maar als je moet draaien en je zet je koptelefoon op, dan moet je steeds je oordoppen in en uit doen... tenminste zo stel ik mij dat voor.

Of draaien jullie gwoon met de doppen in en doen jullie je koptelefoon er gwoon over en komt het er wel door.
MoXeGy    posted on 29-07-2008 12:55
ja het komt er gewoon door, lekker de hele avond in laten dus.
Lead    posted on 29-07-2008 18:07
Je hoort mensen ook beter met goede doppen. Je zou het tegenover gestelde verwachten misschien, maar je kunt met oordopppen in beter een gesprek met iemand voeren...
Let the BASS be louder
Phenix    posted on 29-07-2008 20:11
Het lijkt mij trouwens niet lekker zitten als je die doppen in hebt en je hp erover, want volgens mij steken die doppen een stukje uit of is dat niet zo Cry
http://www.djmillhouse.nl
dafraaits    posted on 29-07-2008 23:00
ik heb oordoppen speciaal op maat laten maken, ik had al beetje slecht gehoort dus dit zijn egt goede doppen waarmee echt alles veel zuiverder klinkt! ik verschoot er egt van je hoort evenveel; zuiverder, en beschermt je oren!
Convert    posted on 29-07-2008 23:38
Maar het kost wel boven de 130 euro als ik het goed begrijp? Ik heb nog niet vaak gedraait dus kan beter me gehoor van het begin beschermen. Wanneer ik merk dat ik vaker wordt geboekt ga ik zeker overwegen zulke dingen aan te schaffen!

Thanx Moxegy, Lead & dafraaits Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 6.074 days.
 Post CommentThat would be 202.5 months
or a whopping 16.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

107 Users online: 44 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 31.071
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.108.067