Ik heb hem.
Eh, tja, is het een goede mixer... Een reviewtje dan maar:
Begin ik linksboven: de Aux is leuk om een ander mengpaneel op aan te sluiten, of een computer, radio of iets dergelijks. Je moet wel bedenken dat je hem niet op je hoofdtelefoon kan horen als het publiek het niet hoort. Mooi onverstoord geluid. Ik zou er nog een X-300 of een ander fijn mengpaneeltje voor niet-primaire bronnen op aansluiten (heb even gezocht geweest naar eentje met een of twee kanalen en faderstart per kanaal, maar dan kan je net zo goed een tweede X-300 kopen).
Daaronder zit de mic met tweebands EQ en talkover. Fijn dat die EQ er zit, dat maakt je geluid net wat mooier.
Dan komen de twee kanalen, A en B. Met uiteraard Gain en driebands EQ, die EQ klinkt prima en kan helemaal naar de nul ook nog. Bovendien heb je je killswitches waarmee je ook in een keer naar nul kan. Een knop om je EQ aan en uit te zetten, is handig om stukjes in een liedje te benadrukken (vocalen door net wat meer mid en wat minder bas en laag te geven bijvoorbeeld) (zoals in Cowgirl van Underworld bij de break 'AN ERASER OF LOVE'). En een FX loop on/off switch. Ook per kanaal je phono/line switch, en goede fader.
De crossfader is van zeer goede kwaliteit, geen wonder als het van Penny & Giles komt, de ledjes werken goed en het PGM 1/2 / master knop is een bekend systeem dat werkt. Middenin is een channel reverse, om A en B om te draaien (waarvoor je dat wilt is mij onbekend, maar ach), en de wet/dry knop, die uiteraard je invloed heeft op je FX loop. Nou hebben de meeste DJ multieffect dingen zo'n zelfde knop, maar je kan er ook voor de grap eens een gitaar-stompbox op aansluiten en kijken wat die kan doen met je geluid (een reverb, delay of auto-wah is best interessant hierop en zelfs synth-bass kan je eens proberen om wacky effecten op het einde van een liedje te veroorzaken).
Rechts vinden we een master out en booth out volume... spreekt voor zich. En een cue select, cue/master switch en phones level. Vind zelf dat de monitoring goed klinkt, niet perfect, maar wel goed en het cue select draaiknopje is wat lastig om mee te werken af en toe, maar goed, da's een kwestie van wennen en zo erg is het ook weer niet. Sommige mensen zijn trouwens vast geen cue-knoppen per kanaal gewend, dus tja...
Voorop zitten de reverse/countour per fader en crossfader. Waarvoor je reverse wilt gebruiken is mij soms niet bekend, maar dat je de contour kan aanpassen is perfect. Ook voorop de fader start en crossfader start. Fader start is uniek in deze prijsklasse (bij introductieprijs dan) en wordt meestal door drive-ins en radio-djs gebruikt, maar het is best handig als je primair met platen draait en je cd spelers aan de uiteindes staan. Dan kan je heel makkelijk je cd-speler starten door de fader open te gooien.
Crossfaderstart is een trucje dat ook door scratchers wel eens gebruikt wil worden. Beatjuggling is hiermee wel erg simpel geworden...
Grootste voordelen: prijs, flexibiliteit, fader starts
Grootste nadeel: aux is niet VOOR te beluisteren (maar daar zijn workarounds voor te verzinnen).
Kortom, als je maar twee kanalen nodig hebt, of club-dj ben die van plaat naar cd en terug wil kunnen mixen, dan is dit mengpaneel zijn introductieprijs meer dan waar (+- 225 euro), maar officieel is de introductie geloof ik afgelopen en bij new-line heb je ze dan ook nu voor >400 euro. Maar bij conijn bijvoorbeeld nog steeds voor 225 euro... Ha, en als ik nog 225 euro teveel zou hebben zou ik er haast nog een kopen voor als ik deze opeet...