Uitbreiding 'back-end' (versterker+speakers) (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 22-06-2005 02:41
Hoi mensen,

Ik heb al jaren de WPA600pro van Conrad
WPA 600 Pro
Dat ding heeft een soort DDT-beveiliging, maar ze noemen het softclipping. Het ding klinkt wat... vaagjes, maar dat valt helemaal in orde te maken door de equaliser die ik ook al jaren heb (da's het dng erboven). Tevens voorversterker - erg handig als mams eens een cd-tje op je dj-set wil draaien (dan wel op de non-dj-cd-speler erbovenop Happy, laughing.

Het iding heeft twee kanalen kan die beiden op 80 watt RMS voeden. Ik maak alleen van kanaal A gebruik...

Nou heb ik een setje 4-8 ohms zuilen met in ieder geval twee 10 "" woofers per luidsprekersbox, voor de rest iets voor het midden en een hoge tonen. Dit levert best een mooi geluid op, toch zou een aanvullende set luidsprekers erg leuk zijn.

Het hele zooitje zit hifi aan elkaar, dus geen XLR pluggen, geen Speakon connectoren, puur simpel cinch in/uit en klemmetjes om een draad in te leggen naar de luidsprekers.

Mijn huidige set luidsprekers is per box 85 cm hoog, en meet 31,5 bij 23 in de breedte/lengte. Vind persoonlijk de breedte waar je de diameter van de woofer meet en de lengte dus korter dan de breedte, maar da's maar net hoe je het wilt zien. En ze zijn zwart met afneembare beschermingskappen.

Mijn vraag: wie kan er eens een goede set luidsprekers (in het zwart) die ook 80 watt RMS aankunnen bijvinden die qua geluid en afmetingen hierbij passen (ze moeten 8 ohm zijn)?

Het liefst zou ik nog een stel van deze luidsprekers erbij kopen, om op feesten er naast te zetten en in mijn kamer erboven, maar ze zijn niet meer te koop...

Oh, en zijn er verlopen van draad naar speakon te koop of zo?

User edit by MadSteven on 22-06-2005 @ 02:44:03 (9%)

What do you think about Uitbreiding 'back-end' (versterker+speakers) ??

Vote :   

MadSteven    posted on 30-06-2005 01:54
We wachten op dat schema... Happy, laughing
Lead    posted on 30-06-2005 09:16

Wat gebeurt hier ??

Deze versterker heeft de volgende spec :

1400 watts @ 4 ohms bridged
1000 watts @ 8 ohms bridged
700 + 700 watts @ 2 ohms stereo
500 + 500 watts @ 4 ohms stereo
300 + 300 watts @ 8 ohms stereo

De subwoofer zit aangesloten op de gebrugde uitgang van de eindtrap, de top speakers zijn 8 Ohm, de subwoofer is 4 Ohm. In de subwoofer zit een Low Pass Filter die ervoor zorgt dat de juiste frequenties doorkomen.
De impedantie die de versterker in het laag ziet is dus een speaker van 4 Ohm en een speaker van 8 Ohm parallel met elkaar = ongeveer 2,6 Ohm. Om de subwoofer meer uitslag te laten geven sluit ik hem aan op de beide + uitgangen.

Om er nu voor te zorgen dat de speaker zo ver mogelijk uitstuurd draai ik de signaal kabels op de ingang in fase om, bij een bass wordt deze versterkt en zal de sinus een maximale uitslag hebben (+ en + bij elkaar opgeteld)

Probleem is dat als je op de ingang de signaal fases omdraaid, je speakers in tegenfase staan.... door nu de speaker kabels op naar 1 speaker ook in fase te draaien is dit weer opgelost.

Tja, het is een heel gedoe, maar het voordeel wat ik hier behaal is dat de versterker ziet in het laag een lage impedantie en levert zo dus zijn maximale vermogen. Door de fase te draaien is de uitslag van de speaker maximaal @ 2.6 Ohm.

De topjes staan ook lekker te draaien, want ze krijgen (@ 8 Ohm) toch nog zo'n 300Watt voor hun kiezen. De vermogens van deze versterker zijn (zoals bij alle pro versterkers) weergegeven in RMS vermogen, dit is dus het vermogen wat continue geleverd wordt, het maximale peak vermogen hoef ik niet eens te weten.... da's toch een onzin getal.
Let the BASS be louder
Sicco    posted on 05-07-2005 13:10
Wat is nou het nadeel ervan als je versterker te klein is voor je boxen. Dus te weinig totaal RMS-versterker vermogen voor het totale aantal RMS-boxen vermogen. En meer beetje de vraag over het inwendige, ze gaan dan zachter? of eigenlijk niet zachter maar ligt de top lager bijv?
djmamo    posted on 05-07-2005 13:42
het nadeel er van is dat het slecht is voor je versterker je zou hem kunnen opblazen in het extreme geval.

en als je zwaardere boxen hebt zullen deze in verhouding zachter gaan omdat hun vermogen niet door de versterker uitgestuurd kan worden..

dus als je 200 watt boxen hebt en een 100 watt versterker kun je er nooit 200 watt uit je boxen toveren.
www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 28-08-2005 14:18
Tja, Mamo,

daarom zat ik met de gedachte ook te spelen om een andere versterker te kiezen.

Maar ahum... Lead, het moge duidelijk zijn dat dat schema 's ochtends is gepost, want ik moest het twee keer doorlezen voor ik het enigsinds kon vatten. 
Die 2,6 ohm = 1/(1/4+1/(8+8)) of zoiets?

Even iets duidelijkere uitleg zou fijn zijn. Ook algemeen gezien.
Sicco    posted on 28-08-2005 14:44
Ik kwam er ook niet geheel uit, maar dat is meer omdat ik overal verschillende verhalen hoor..:S Ik kwam zo'n beetje op't volgende uit, ma weet niet geheel of dit juist is:
Een versterker levert volgens mij een bepaald vermogen en geeft dit door aan de luidsprekers, heb je dus een kleinere versterker dan je luidsprekers haal je nooit het volle vermogen uit je luidsprekers. Bovendien staat je versterker dan constant voluit te gaan (tenzij je hem trugdraait) maar volgens mij kun je de versterker niet opblazen, het is dan toch meer iets van overbelasten??
Met een te grote versterker voor je luidsprekers loop je het risico de luidsprekers meer te voeden dan ze aankunnen en ze dus op te blazen.
Qua Ohm's moet je gewoon zorgen dat je gelijk zit :D ghe

Ik hoop dat ik het zo goed heb omschreven.

Ik heb nu 2 boxen besteld van 300W RMS 8Ohm met een versterker van 2x 300W 8Ohm..
MadSteven    posted on 04-09-2005 15:01
Nou, Sicco, wat jij schreef snap ik ook nog wel.

Tis meer, waarom die blauwe lijn van de subwoofer daarop en hoe staat die versterker nou ingesteld? Hoe zwaar zijn die luidsprekers in het schema en vooral... Wat is nou exact in en uit fase?

This is an old Topic

No new postings for 7.177 days.
 Post CommentThat would be 239.2 months
or a whopping 19.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

106 Users online: 17 Guests (89 Unknown)
Pages generated today : 27.273
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.926.735