Time-coded Vinyl Hoofdbreker
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

robbeh    posted on 26-05-2008 10:02
First of all.. dit topic is geen brandende vraag, maar eerder iets dat uit nieuwsgierigheid is ontstaan en ik vroeg me of hoe jullie hier over denken, of beter nog.. misschien weet iemand mij met 100% zekerheid te vertellen hoe het zit.

Ik zag laatst een post van een DJ-booth voorbij komen waar iemand een Traktor Time-coded vinyl set had staan.

Twee technics 1200's, met Ortofon Concorde pro's en een setje time-code platen.. Toen begon het te ratelen in mijn hoofd.. Ik heb vroeger ook met platen gedraaid en had zelf ook de ortofon concorde pro's, en wel om drie redenen.
- Ze zagen er tof uit
- Ze liggen perfect op de plaat (zeker in combi met mijn niet in hoogte te verstellen toonarmen)
- Ze klonken onovertroffen.

En om dit laatste puntje gaat het nou net. Ik vroeg mij af of er (afgezien van de eerste twee aspecten) verschil zit tussen goedkope naalden en bijvoorbeeld de ortofon's pro in een Time-coded setup. In een normale setup heeft de kwaliteit van de naald heel veel invloed op hoe de muziek klinkt. In een time-coded setup gaat er echter geen geluid (behalve het tijdcode signaal) door de naald. 

Kortom: Zou je verschil merken tussen een goedkope naald en bvb een concorde pro in een time-
             code setup? (behalve hoe de naald op de plaat blijft liggen)

What do you think about Time-coded Vinyl Hoofdbreker ??

Vote :   

tairip    posted on 26-05-2008 11:01
Je hebt van ortofon de speciale digitrack. Deze is speciaal ontworpen voor timecode dacht ik.
Een tweede ding is dat je naald wel je vinyl op vreet, een goedkopere naald doet dit vaak meer dan een duurdere. De Stanton AL500 staat bekend als vinyl vreter. Ook je timecode vinyl gaat er dan op achteruit.

Voor de rest maakt het denk ik niet veel verschil of je een duure of een goedkope neemt!
cross-over    posted on 26-05-2008 11:20
Inderdaad, elk element kan je timecode vinyl spelen.  De weergave frequenties van timecode liggen in het gewone bereik van elk element.

Het kiezen van een element voor timecode zou je dus moeten baseren op dezelfde criteria als een element voor vinyl. 

De meest aanbevolen is de concorde DJ (welke hangt af wat je wilt doen).
http://soundcloud.com/lau-daniels
Twello    posted on 26-05-2008 11:57
Geluidskwaliteit is iets wat weg valt met timecode vinyls. Wat belangrijker word is is hoe stabiel de naalt op de plaat ligt en hoeveel slijtage die op je timecode vinyls maakt.

ik gebruik traktor scratch in combinatie met concorde pro's en hij wil nog wel is skippen op het begin van de plaat, maar dat ligt denk ik aan mijn eigen instel kunsten Cry
Stefjuuh    posted on 26-05-2008 15:40
Plus dat je ook nog eens gewone platen kan draaien met goede naalden! Cry
robbeh    posted on 26-05-2008 16:37
Poster: Stefjuuh
Plus dat je ook nog eens gewone platen kan draaien met goede naalden! Cry

hehe, ja zover was ik ook nog wel :p ik vroeg me alleen dus af of de (geluids)kwaliteit van je naald/element van invloed was op de aansturing van een time-coded systeem.
Maar blijkbaar niet dus!
MoXeGy    posted on 26-05-2008 17:34
een hele dikke tip voorals je met timecode werkt: Neem een vinyl/naald borstel mee.
Ik stond namelijk een keer te draaien totdat ik vage geluide hoorde en de muziek vaag ging doen(zichzelf pitche etc). Achteraf bleek het te komen omdat er teveel stof op de naald zat waardoor de informatie niet goed meer doorkwam.
Gelukkig was het nog niet zo druk en kon ik de plaat netjes wegfaden.
User edit by MoXeGy on 26-05-2008 @ 17:35:07 (23%)
Gery    posted on 26-05-2008 18:12
moderne systemen zoals traktor scratch zijn redelijk storing bestendig... ik heb eens gehad dat ik terug kwam van draaien en dat het puntje van mijn naald bijna niet meer zichtbaar was onder een brok samengekoekt stof...

(welke ik overigens onder de lopende kraan verwijderd heb, was bang mijn naald te beschadigen met de borstel)

nu gebruik ik ook gewoon de ortofon's pro. de digitraks zijn gewoon een nieuwe marketing zet om meer geld uit ons zakken te kloppen, met de pro's gaat het even goed!

enigste nadeel aan timecode vinyl is dat het allereerste stukje van je plaat redelijk rap slijt gezien je elke plaat daar bijna cue't

de kwaliteit van de naald zal uiteraard geen invloed hebben op je klang zelf, maar een goede naald leest wel preciezer de timecode waardoor je verwerking van pitch enzo nauwkeuriger zal zijn (in traktro scratch kan je de continue pitch in de gaten houden, en ik merk dat als mijn naalden vuil zijn deze meer begint te schommelen)
DJ - Producer
Stefjuuh    posted on 26-05-2008 18:18
Maar nieuwe tijdcode platen zijn toch niet zo heel erg duur? (zeker niet invergelijking met echt vinyl, of zelfs het branden van cd's, wat ook veel tijd kost)
Bambilaner    posted on 26-05-2008 18:25
Ik werk met het Timecode systeem van mixvibes (om budgetaire redenen) en ik heb al ondervonden dat het om die zelfde redenen beter is om af en toe eens in lange tijd nieuwe (duurdere) naalden te kopen dan geregeld zowel de timecode-vinyls èn de goedkope naalden...Bijkomend voordeel van goede naalden is inderdaad de precisie. Ik heb echter nog geen duidelijk kwaliteitsverschil ondervonden tussen de Digitrack en de gewone Dj...
www.facebook.com/vinniebegooddj
Gery    posted on 26-05-2008 19:42
Poster: Stefjuuh
Maar nieuwe tijdcode platen zijn toch niet zo heel erg duur? (zeker niet invergelijking met echt vinyl, of zelfs het branden van cd's, wat ook veel tijd kost)
 één traktor scratch plaat kost 20EUR...
DJ - Producer
EloidELot    posted on 26-05-2008 23:20

Inderdaad! De keuze van de naald beïnvloedt de kwaliteit van de muziek niet. En de ''speciale'' ortofon digitrack blijkt dan ook marketing mambo jambo te zijn. Op aboutDJ heeft Reind hierover een volledig uitgeschreven topic aan gewijd (waar hij ook trouwens stootte op een merkwaardige vergelijking tussen de nieuwe ortofon digitrack en een andere naald die net voor de lancering van deze laatste zijn commerciële geest gaf). Was op dit topic geraakt toen ik mij dezelfde vraag stelde (en googlen maar): welke naalden bij timecode systeem en heeft dit eigenlijk een invloed?

Stefjuuh    posted on 27-05-2008 07:36
Poster: Gery
één traktor scratch plaat kost 20EUR...

In plaats van.. Hoeveel echte cd's of platen?

Tjah, het lijkt erop dat ik ook maar moet gaan sparen voor een dure naald, als ik mn TT en mixvibes koop..
Gery    posted on 27-05-2008 10:21
één echte plaat kost rond de 10EUR, dus een TS plaat is dubbel zo duur, maar gaat wel veel minder lang mee als een gewoone plaat aangezien je die continu draait... waardoor je dus regelmatig eens nieuwe moet kopen...
DJ - Producer
Twello    posted on 27-05-2008 10:33
Poster: Gery
één echte plaat kost rond de 10EUR, dus een TS plaat is dubbel zo duur, maar gaat wel veel minder lang mee als een gewoone plaat aangezien je die continu draait... waardoor je dus regelmatig eens nieuwe moet kopen...

gelukkig kan je de andere kant ook nog gebruiken dus hij gaat 2x langer meeCry

This is an old Topic

No new postings for 6.104 days.
 Post CommentThat would be 203.5 months
or a whopping 16.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

93 Users online: 35 Guests (58 Unknown)
Pages generated today : 19.827
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.687.842