CD spelers voor het geven van cursussen (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

bambamstudio    posted on 25-05-2008 21:56
Nou ik heb ook eens een vraag....
Ik geef al een tijdje dj cursussen. Nog steeds oldskool vinyl.
Nu is de vraag steeds meer naar cd spelers, dus ik ga over stag en ga er 2 aanschaffen.

Nu is de insteek dat het niet de duurste hoeft zijn ( dus geen cdj 1000's ).

Ik twijfel tussen: Pioneer CDJ800, Stanton C.325 of de Reloop RMP2.
Nu gaat iedereen Pioneer roepen op dit forum, maar ik wil niet persé de popie jopie cd speler. Ik wil een cd speler waar cursisten goed op kunnen leren.

Dus graag jullie mening MET een motivatie. Mensen die alleen een merk gaan roepen, daar kan ik niets mee.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL

What do you think about CD spelers voor het geven van cursussen ??

Vote :   

ceesietopc    posted on 25-05-2008 22:32
De 800's zijn geavanceerde spelers, maar wel overzichtelijk.
Iedereen snapt die dingen, misschien moet je de manier van cue points maken uitleggen, maar meer dan ook niet. Alles is op intuitie te doe nvoor de rest.
Basrose    posted on 25-05-2008 22:36
Eventueel de cdj-200 of 400 in overweging genomen?
bambamstudio    posted on 25-05-2008 22:38
Poster: Basrose
Eventueel de cdj-200 of 400 in overweging genomen?

Op de een of andere manier zeggen mij deze spelers niet, qua looks, qua feeling. Maar heb er wel aan gedacht, zelfs aan de technics of vestax cd spelers heb ik gedacht.
underscore    posted on 25-05-2008 22:53
Ik zou de CDJ800's kiezen in ieder geval.
Niet enkel omdat er Pioneer op staat Happy, laughing

Als je't logisch bekijkt zijn de CDJ800MK2's de "gestripte" versies van de CDJ1000MK3's.
Zelfde functies ongeveer, toch zéér degelijk maar toch net wat minder fancy...
Ideaal voor thuisgebruik & dat bewijst zich ook als je naar velen hun booth kijkt.

Het is ook de standaard layout, iets waar Pioneer altijd grondlegger van geweest is.
Elk DJ merk probeert die layout ongeveer te evenaren, omdat 't eenmaal handig & standaard is in the scene.

Dat je geen 1000's zal kopen is te begrijpen, ze zijn eenmaal té duur voor thuisgebruik of om zelfs cursussen mee te geven. Je zal dan logischerwijs automatisch bij de CDJ800's terechtkomen, omdat de overgang tussen een CDJ800MK2 naar een CDJ1000MK3 uitermate klein is.

Ik zou niet twijfelen...
User edit by underscore on 25-05-2008 @ 22:54:45 (8%)
Ziax    posted on 25-05-2008 23:09
Ik ben natuurlijk ook niet met 800's begonnen.

Ik ben met een dubbelaartje begonnen, heb dan even op denon S-1000's gedraaid en dan pas 800's.

Naar mijn mening zit de 800 ook wel het makkelijkst ineen en ik vind het ook handiger werken met de jog dan met +/- knoppen. Als er vb een leerling overstapt van vinyl naar cd zie je (en behandel je) de 800 als een plaat (niet helemaal maar je snapt wat ik bedoel).
Op de stanton heb ik ook al gedraaid maar die vind ik wat speelgoed aanvoelen en ik denk niet dat dat een vertrouwd gevoel geeft bij iemand die nog haast niet gedraaid heeft.

Al heb ik nog nooit op een technics cd speler gedraaid maar qua looks zal de overstap het makkelijkst zijn, manier van werken heb ik er geen idee van.. Maar als de leerlingen er wat langer mee bezig zijn maakt de manier van werken niet meer uit...
Adrien1989    posted on 25-05-2008 23:59
Dat de 800 geen bend knoppen heeft is in dit geval wel een nadeel. Als cursisten thuis oefenen op goedkopere spelers die wel bend knoppen hebben ipv van een goede jog, dan is dat toch vervelend.
bambamstudio    posted on 26-05-2008 08:21
Poster: Adrien1989
Dat de 800 geen bend knoppen heeft is in dit geval wel een nadeel. Als cursisten thuis oefenen op goedkopere spelers die wel bend knoppen hebben ipv van een goede jog, dan is dat toch vervelend.

das idd een hele goeie!
Devotion    posted on 26-05-2008 13:47
Goede vraag, zal ik er dan een lastig antwoord op geven? Ik heb nu zelf ook al een paar keer een cursus gegeven, waarbij er verschillende merken en type gear aanwezig was. Wat gebeurde er elke keerConfused De Pioneer's werden als het ware bestormt en de rest was "tweede keus". In het kader van wat de opdrachtgevers willen, zou ik zelf voor een setje CDJ-800's gaan. Maar uiteindelijk moet het niet uitmaken welke speler een cursist voorgeschoteld krijgt, lijkt me.
Bouncy    posted on 26-05-2008 16:27
Ok, en nu een advies waar hij om vraagt:

Geen pioneer miss?

Je kan denk ik net zo goed een Numark Axis, Reloop RMP of Stanton nemen.

Het gaat hier om het beatmixen met cd's dat net een beetje anders is dan met vinyl.
En waarom moet je dat dan op een pioneer leren? omdat mensen er een stijve van krijgen?
Ik kan nog ZAT voorbeelden geven waarom pioneer niet altijd het beste van het beste is, maar daar is dit topic niet voor.
ArTy    posted on 26-05-2008 16:27
Waarom komt de reloop rmp-1 niet in aanmerking?
-Hij heeft alle basis functies (want effecten ect ga je niet gebruiken).
-Hij is van dezelfde kwaliteit als de reloop rmp-2.
-Hij is goedkoper dan de rest.
-Hij heeft wel pitch bend knoppen
-Als cursisten zelf een setje willen aanschaffen zouden ze mooi op hetzelfde setje kunnen draaien als  dat van jou, waar ze aan gewend zijn dus. Dit omdat de RMP-1's nog redelijk betaalbaar zijn.

Het enige minpunt zal zijn dat de RMP-1 geen vinyl mode heeft.
Winston    posted on 26-05-2008 17:39
Van de drie genoemde players, trouwens moet het niet zijn Stanton C.324, is de basis bediening identiek, op de pitch bend na.

Kosten wise kun je voor iets goedkopers gaan, maar de Pioneer staat bekend om zijn duurzaamheid, terwijl over de andere hierover weinig bekend is. Dat wil niet zeggen dat het slecht is.

De Stanton en de Reloop hebben meer features, als je daarin ook les wil geven, laat je de CDJ-800 staan in de winkel. O.a. de meerdere hot cue/starts z.a. op de CDJ-1000 heeft de CDJ-800 niet (of tenminste maar 1) en de Reloop en Stanton wel.

Als je je leerlingen kennis wil laten maken met alle mogelijkheden zou ik de Stanton kiezen. Die is iets nieuwer dan de Reloop.

Tic Toc
Reind    posted on 27-05-2008 01:51
Neem gewoon een CDJ-800...

Het voordeel van de 800 is dat deze:

A ) Sukkel proof is, iedere idioot kan er mee werken... zelfs ik

B ) Het een prima speler is qua hardware, als jij iedere dag met de speler aan het werk moet wil je een betrouwbare speler. De CDJ-800 heeft een betrouwbaar loopwerk etc.

C ) Veel mensen weten niet beter en lopen graag met de meute mee, wil jij eerst uitleggen dat speler x net zo goed kan zijn voor thuis gebruik als y of bespaar je jezelf die moeite liever?

En D, Als je hem ooit zat bent schroef je hem los, haal je het loopwerk er uit en bind je hem weer dicht met een stiekje... heb je een hele luxe broodtrommel waar ruim 8 plakken brood en een banaan in kunnen. Winking my eye (ik noem de CDJ's namelijk altijd broodtrommels Winking my eye )
User edit by Reind on 27-05-2008 @ 01:51:45 (1%)
Stefjuuh    posted on 27-05-2008 07:28
Poster: Reind
Neem gewoon een CDJ-800...

Het voordeel van de 800 is dat deze:

A ) Sukkel proof is, iedere idioot kan er mee werken... zelfs ik

B ) Het een prima speler is qua hardware, als jij iedere dag met de speler aan het werk moet wil je een betrouwbare speler. De CDJ-800 heeft een betrouwbaar loopwerk etc.

C ) Veel mensen weten niet beter en lopen graag met de meute mee, wil jij eerst uitleggen dat speler x net zo goed kan zijn voor thuis gebruik als y of bespaar je jezelf die moeite liever?

En D, Als je hem ooit zat bent schroef je hem los, haal je het loopwerk er uit en bind je hem weer dicht met een stiekje... heb je een hele luxe broodtrommel waar ruim 8 plakken brood en een banaan in kunnen. Winking my eye (ik noem de CDJ's namelijk altijd broodtrommels Winking my eye )

Maak daar eens een foto van?Cry

Al eens gedacht om een DJ-store op te zoeken, en deze 3 spelers gewoon eens uit te proberen?
bambamstudio    posted on 27-05-2008 09:00
Poster: Stefjuuh

Al eens gedacht om een DJ-store op te zoeken, en deze 3 spelers gewoon eens uit te proberen?

Ik heb al van Stanton een exemplaar gekregen,Reloop is onderweg.
bambamstudio    posted on 27-05-2008 09:01
Poster: Winston

Als je je leerlingen kennis wil laten maken met alle mogelijkheden zou ik de Stanton kiezen. Die is iets nieuwer dan de Reloop.

En ook de mooiste van de 3 Happy, laughing
Winston    posted on 27-05-2008 15:43
Even comment op Reind:

A. Sukkelproof: niet eens, want bediening is bij alle drie hetzelfde start/stop/pause en cue links, cue point zelfde manier, jog en ring, pitch fader rechts, display boven, slot ins, ze hebben allemaal back cue op het jog zelf met andere benamingen. En sukkels blijven sukkels al zet je ze achter een CDJ-1000. Cry

B. Betrouwbaar: geen echt bewijs dat Stanton en Reloops minder lang meegaan. Mijn Stantons gaan al een jaar mee zonder probleem, alhoewel ik de enige gebruiker ben.Cry

C. Dat uitleggen waarom Stanton en Reloop net zo goed zijn als Pioneer is inderdaad vermoeiend.Cry

D. Te duur voor broodtrommel. Misschien als het over 15 jaar stuk is pas. Cry

Wat wel een punt kan zijn of twee punten eigelijk:

Pitch nauwkeurigheid CDJ-800 is 0,05 % als ik me niet vergis, terwijl Stanton en Reloop 0,1%.

Bpm counter nauwkeurigheid Stanton is 0,01 bpm, terwijl CDJ-800 BPM counter nauwkeurigheid is 0,1 %.
Tic Toc
Boyd    posted on 27-05-2008 15:58
Poster: DJ-Xtremer
Je hebt al een Stanton 324 staan zie ik in je gallery... Waarom gebruik je niet zo'n set? Er zullen waarschijnlijk niet veel cursisten zijn met een MP3-cd'tje denk ikCry. En anders zou ik voor de Pioneer CDJ-800 gaan, er zit dan geen MP3 functie op maar er zijn maar weinig die met MP3-cd draaien volgens mij. Mixen is het belangrijkste, dat is nog het leukste ermee. Of de MK2 als je het nieuwste wiltCry. De RMP-2 is ook erg leuk! Heeft een heleboel functies alleen vind ik de jog een beetje te gevoelig, of ligt het aan mij? Voor de rest zou ik het niet weten...

De gevoeligheid van de jog van de rmp is in te stellen, maar als het om basis van dj-en gaat kan je net zo goed 2 cdj 200's nemen.
ArTy    posted on 27-05-2008 16:25
Poster: BoydGrift

De gevoeligheid van de jog van de rmp is in te stellen, maar als het om basis van dj-en gaat kan je net zo goed 2 cdj 200's nemen.

Hoe is dit in te stellen dan?
Boyd    posted on 27-05-2008 16:35
Als het goed is door, je time knop en je track knop intedrukken, dan krijg je een menu waardoor je heen kan bladeren met de track knop. Daar staat sensitivety tussen.
ArTy    posted on 27-05-2008 16:46
Staat er bij mijn RMP-1 niet tussen
Boyd    posted on 27-05-2008 16:54

het gaat hier over de rmp-2, de rmp-1 heeft geen scratch. Dus ook geen touch sensitive platter.

ArTy    posted on 27-05-2008 17:16
Poster: BoydGrift

het gaat hier over de rmp-2, de rmp-1 heeft geen scratch. Dus ook geen touch sensitive platter.

We hadden het ovver de gevoeligheid van de jog niet de touch sensitive platter volgens mij. En de jog is verder hetzelfde als die vand de rmp-1. De gevoeligheid van de jog is volgens mij ook alleen aan te passen bij de cdj-1000mk3
Boyd    posted on 27-05-2008 17:28
Oooh, je bedoelt de weerstand van het draaien. Als je dat wilt dan ben je toegewezen aan een cdj1000mk3, of een dvj1000
Winston    posted on 27-05-2008 18:16
Dat is weer wat anders. Er zijn 3 dingen:

1. Start stop snelheid aanpassen (hoe snel start de muziek als je het jog aanraakt)
2. Draaiweerstand van het jog (hoe zwaar draait het jog)
3. Gevoeligheid van het jog (hoe hard moet je "drukken" op het jog voordat de muziek stopt)

Draaiweerstand aanpassen kun je alleen op de CDJ-1000MK3.

Gevoeligheid van het jog kun je alleen op de Stanton en de Reloop instellen. Niet op de CDJ-1000 en ook niet op de CDJ-800

Start stop snelheid kun je op alle drie afstellen.
Tic Toc
Reind    posted on 28-05-2008 00:22
Poster: Winston
Even comment op Reind:

A. Sukkelproof: niet eens, want bediening is bij alle drie hetzelfde start/stop/pause en cue links, cue point zelfde manier, jog en ring, pitch fader rechts, display boven, slot ins, ze hebben allemaal back cue op het jog zelf met andere benamingen. En sukkels blijven sukkels al zet je ze achter een CDJ-1000. Cry

En de stantons e.d. hebben ook nog allemaal dingen als effecten, sample banken e.d. aan boord. Allemaal heel leuk en aardig maar het zit in de weg als je mensen iets aan het leren bent. Ik heb heel vaak mensen die langs komen voor een uitleg links of rechts en dat gaat gewoon veel makkelijker als je een speler hebt met niet al teveel lastige knoppen die in de weg zitten bij zo'n uitleg.

B. Betrouwbaar: geen echt bewijs dat Stanton en Reloops minder lang meegaan. Mijn Stantons gaan al een jaar mee zonder probleem, alhoewel ik de enige gebruiker ben.Cry

Jij bent een thuis gebruiker en dat is HEEL iets anders dan een speler die dagelijks door vele handen gebruikt word. De Pioneer is technisch gezien gewoon een klap beter, beter jog, beter loopwerk, betere knoppen.

Dat een stanton geen slechte speler is ben ik absoluut met je eens en dat het op kwaliteits vlak geen slechte speler is ben ik ook met je eens, als ik echter een speler op betrouwbaarheid moet pakken dan pak ik voor die paar euro meer toch liever een Pioneer omdat ik daarbij een zekerheids factor in bouw.

C. Dat uitleggen waarom Stanton en Reloop net zo goed zijn als Pioneer is inderdaad vermoeiend.Cry

Kun je nagaan dat je dat 5 keer per week moet gaan zitten doen... ik zou mezelf die ellende willen besparen.

D. Te duur voor broodtrommel. Misschien als het over 15 jaar stuk is pas. Cry

Ach een mooi horloge kost je net zoveel Winking my eye

Pitch nauwkeurigheid CDJ-800 is 0,05 % als ik me niet vergis, terwijl Stanton en Reloop 0,1%.

Als je met die 0,1 range niet kunt mixen.... dan kun je gewoon niet mixen. Zo simpel is het en zo simpel zal het blijven. De Reloop heeft pitch bend buttons dus dat bijsturen is zo gebeurd en wil je echt profijt gaan hebben van die 0,05% dan zul je erg lang voor moeten gaan luisteren voor je daadwerkelijk hoort of je nou 0,05 omhoog of omlaag moet e.d. 0,05% en 0,02% is leuk vor in de folder en diet het vast ontzettend goed op de marketing afdeling maar ik kan er niet echt warm van worden Winking my eye

Bpm counter nauwkeurigheid Stanton is 0,01 bpm, terwijl CDJ-800 BPM counter nauwkeurigheid is 0,1 %.

Niet echt, volgens mij werken de Reloops en de Stantons (zijn namelijk in de basis dezelfde spelers) met een BPM getal waarbij je 1 decimaal hebt, Pioneer werkt alleen met hele getallen. De BPM counter op de CDJ is dus waardeloos, zeker omdat er geen tap button op zit en die heb je wel weer op de Reloop en op de Stanton.

De vraag die je jezelf alleen moet stellen of dit nou een argument is om een speler of af te keuren of niet...
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

71 Users online: 9 Guests (62 Unknown)
Pages generated today : 15.635
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.850.347