Hey mox!
nog altijd druk in de weer met ableton zie ik! goed bezig
ik heb hier ook een tijd lang mee lopen kloten, maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen:
- een soundbite micro (dus niet de XL want die heeft geen midiclock), ondanks dat deze niet foutloos
is, is 'ie wel goed genoeg om het basistempo (zelfs tot op een tiende nauwkeurig) te bepalen. En hij
biedt de mogelijkheid om de midiclock te shiften / af te remmen. En voor 150 een prima aankoopje!
Ik heb zelf de xl en alleen voor de loop mogelijkheden zou ik 'm al aanschaffen.
- een xone:2d dit is wel meteen de meest heftige aankoop die je kunt doen (en is bij mij onderweg )
voordeel hiervan is dat (zeker van de nieuwe generatie) de bpm-analyzer spot-on is, en echt naadloos
ableton synched aan je plaatjes/cd's. Daarnaast is het ook nog eens een 9-kanaalsgeluidskaart en
midicontroller, dus zou je je triggerfinger kunnen verkopen. Nadeel is wel dat dit een zeer prijzig item
is (ik laat die van mij uit de states komen maar dan incl. verzendkosten kost 'ie nog steeds € 475
- Daarnaast (zonder hardware aan te schaffen) kun je het zo doen dat je niet ableton synched aan je
plaatjes/cd's, maar andersom.. De corrigerende eigenschappen van cdspelers/decks zijn
onovertroffen en met veel meer gevoel te corrigeren. Het vergt wat oefening, maar uiteindelijk heb ik
het ook zo geleerd. Daarnaast kun je voor de kleine correcties altijd de pitchbend knoppen in ableton
zelf gebruiken. Ik heb hiervoor een een uc-33e midi controller gehad en die had als eigenschap dat ik
bepaalde faders om kon keren, dit is erg handig omdat je op deze manier een pitchfader kan mappen,
die het zelfde werkt als een pitchfader op een cd-speler/deck. Namelijk naarboven = langzamer en
naar beneden = sneller.
Goodluck! en als je nog vragen hebt kun je altijd pm-en
Of een midiclock op je mengpaneel intern zit of extern wordt bijgevoegd zou in principe niet zo gek veel uit moeten maken qua accuraatheid. Het gaat eerder om de kwaliteit van de bpm analyser en hoe deze wordt geconverteerd naar een midiclock. Het grote voordeel van bijvoorbeeld een xone:2d of een soundbite micro is dat deze beiden de mogelijkheid bieden om de midiclock te pushen/pullen (afremmen) en hierdoor zeer flexibel zijn. Ook weet ik van deze twee apparaten dat ze (zeer) nauwkeurig zijn!
hoe bijvoorbeeld de midiclock van een djm-800 of een nuo5 is zou ik niet durven zeggen..