Cue point zetten...
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 15-06-2005 00:10
Weet je?

Ik las net in een andere topic dat men het cue point zetten bij Denon zo raar vind...

Ben ik nou gek? Denon had volgens mij het allereest uberhaupt een CUE KNOP. Pioneer volgde eigenwijs een andere methode aan dan Denon, maar nu vindt iemand dat Denon een rare manier heeft om te cue-en (Die ook gevolgd wordt door de meeste andere fabrikanten, meen ik (Numark dacht ik wel in ieder geval))Confused

Da's zoiets als zeggen dat rechts rijden raar is, omdat je in Engeland woont... Vind ik dan.

Of Japan of Australië, daar rijden ze ook links... Ook goed... Happy, laughing

Meningen?

What do you think about Cue point zetten... ??

Vote :   

Lead    posted on 15-06-2005 00:22
Denon had de eerste echte 19 " DJ cd speler op de markt volgens mij, snel er achteraan volgde Pioneer met het eerste table top model. En zo zijn ze ieders weg gegaan, Pioneer maakt nu ook dubbele cd spelers en Denon enkele.

Ik heb de manier van Denon altijd al onlogisch gevonden, zelfs nog voordat ik mijn eerste Pioneer aanraakte. Pioneer is 1 klik minder werk en is sneller met de Stutter weer te gebruiken. Dubbele functies kan verwarrend werken en fouten verookrzaken. Ik neem genoegen met minder truuks maar veel meer gebruiks gemakt (en evengoed een paar eigen truuk oa : waveform, MMC )
Let the BASS be louder
MadSteven    posted on 15-06-2005 00:48
Nu ja, ben het er wel mee eens dat de Pioneers duidelijk zijn. Maar daarom houd ik ook zo van de Numark Axis 9. Cue is daar altijd "ga terug naar cue point, en play begint altijd vanaf het cue-point. Hoe leg je dan een cue-point? Pause en play! En tussendoor kan je dan nog adjusten uiteraard (pause - adjust - play).

Bij Pioneer stutter je met de cue knop en bij Numark met de play knop... Hmz, vind ik de Numark logischer. Hoewel je inderdaad je stutter moet stoppen met de cue knop - maar dat is toch ook logisch: cue = ga terug naar cue point (en stop). play/cue/play/cue/play/cue stuttert dus. Bij pioneer is dat cue/ /cue/ /cue/... Gewoon qua knoppen is het eerste al natuurlijker, vind ik dan.
En de loopfunctie is ook keihelder: loop in, out en reloop/stutter per loop.

Maar genoeg lof over de lay-out van de Axis 9.

Naar mijn weten hebben de Numark dezelfde cue als Denon, toch?

Nou is er natuurlijk ook geen vast idee wat een cue button moet doen, aangezien ie niet op een turntable zit. Maar wat doet een play knop op een turntable? Juist, spelen vanaf waar de plaat stond. Cue = de plaat terugzetten naar het punt waarvan je wou beginnen. Stutteren met een plaat doe je dan ook meer met de 'playknop', hoewel je uiteraard je hand gebruikt om de plaat te stoppen en terug te spoelen (cue) en los te laten (play)...

Is dan de Denon methode zo gek?
Lead    posted on 15-06-2005 01:14
Poster: MadSteven

Is dan de Denon methode zo gek?

ik denk het
Let the BASS be louder
Gilles    posted on 15-06-2005 08:10
Euh, ik ken de denon niet, laten we dat voorop stellen maar heb een CDJ 800 en een CDJ 1000 mk2.

En Pioneer is ook niet eenduidig want op de 1000 zoek ik het que punt op (met de platter in normale afspeel mode) en druk op Que en het punt staat en de speler staat in pauze, bij de 800 doe ik hetzelfde, het que punt staat maar de speler speelt door

Of .... doe ik iets doms?
Jorrit    posted on 15-06-2005 10:18
als ik met mn cdj 800 in pauze mode op cue druk, staat hij stil op dat cue punt

De denon methode werkt trouwens zo: Eerst pauze, dan zoeken, dan play... dan looptie en heeft hij het cuepunt staan. Dus als je dan weer op cue drukt sta je op dat punt.
Gilles    posted on 15-06-2005 10:27
Ah de 800 'ziet' het dus als pauze als je de jog dial stil houd.
De 1000 gooit de speler gelijk in pauze als je op que drukt (terwijl je de jog plate stil zet).

Qua afspelen vanaf het que punt zijn de beide spelers wel weer gelijk. Dus het enige verschil is dat de 1000 de speler in pauze zet als je een que punt maakt en de 800 door blijft gaan (mits je dus met de jog dail je que punt hebt gezet).

Ik neem aan dat iedereen toch vanuit een afspeelstand zijn que punt zoekt en niet eerst de speler in pauze gaat gooien. (de manier op de 1000 heeft ook mijn voorkeur)
tairip    posted on 15-06-2005 10:30
Ik vind de Pioneer methode veel logischer...

Als je per ongeluk bij de Denon of een ander merk twee keer op play drukt omdat je de pause knop aangeraakt hebt en je wil weer verder spelen heeft ie al een nieuw CUE point aangemaakt...

Dus jij denkt op je dooie gemakkie ik druke even op Cue en daarna play en mix hem in...

HO maar dat gaat niej helemaal scheef e.d. :S ik vind t een onlogisch systeem!

Maarja zoals de ene TT een blauw ledje heeft heeft de ander een groene...

oftewel ieder zijn eigen!
djmikmak1993    posted on 15-06-2005 13:03
Weet je?

Ik las net in een andere topic dat men het cue point zetten bij Denon zo raar vind...

Ben ik nou gek? Denon had volgens mij het allereest uberhaupt een CUE KNOP. Pioneer volgde eigenwijs een andere methode aan dan Denon, maar nu vindt iemand dat Denon een rare manier heeft om te cue-en (Die ook gevolgd wordt door de meeste andere fabrikanten, meen ik (Numark dacht ik wel in ieder geval))Confused

Da's zoiets als zeggen dat rechts rijden raar is, omdat je in Engeland woont... Vind ik dan.

Of Japan of Australië, daar rijden ze ook links... Ook goed... Happy, laughing

Meningen?

ik weet wel dat bij denon als je op pauze drukt en dan weer laat af spelen en dan op cue drulkt gaat die terug naar het pauze stukje
tairip    posted on 15-06-2005 14:03
ja dat zegt ie :P

dan stel je een nieuw CUE point in! onhandig dus!
Jorrit    posted on 15-06-2005 14:40
ach, ik heb hier 1 pioneer en 2 gemini's die cue'en volgens de 'denon-methode'.
Ik moet zeggen dat ik de pioneer wel lekkerder vind werken, maar ik heb er geen last van ofzo, dat die gemini's op die manier cue'en
MadSteven    posted on 16-06-2005 01:46
En dat bedoel ik dus. Zo te zien volgen Gemini, Denon, Numark dus allemaal de Denon methode. En ik zou er niet verbaast van zijn dat Stantons, Jb Systems, Citronics en dergelijke ook zo werken.

Wie is er dan tegendraads? Juist: Pioneer.

Okee, dat het cuepoint weer vervalt als je pauzeert is even wennen, maar de truc is dan ook om niet te pauzeren na een cuepoint. En als je het dan doet, druk dan na pauze op cue om weer terug te gaan naar het cue point.
Wat is daar eigenlijk de logica van, eerst cuepoint zetten en dan pauzeren? Nadat je je cuepoint hebt gezet, start je de plaat in! En als ie draait ga je hem toch niet op pauze zetten - laatstaan dan na de pauze weer vanaf het cue point starten....

(moet wel zeggen dat ik dan met de Axis 9 in mijn hoofd denk, die dus een cue, play en pause heeft, maar toch)

En aangezien de Pioneers de referentie zijn, moet een DJ daar vroeg of laat mee draaien en gebruikt ie een heel ander cue systeem dan de andere cd-spelers! Okee, nou weten de meeste DJ's wel hoe een pioneer werkt, maar tis toch alsof je in een andere auto rijdt (en ik heb geen rijbewijs, maar kan me voorstellen dat dat zo moet aanvoelen)
User edit by MadSteven on 16-06-2005 @ 01:48:30 (41%)
DJ_Aad    posted on 16-06-2005 12:25
Het op pauze zetten nadat je een cuepoint hebt gemaakt is misschien niet zo waarschijnlijk. Wat wel een hekelpunt is aan dit systeem, althans dat is mijn ervaring met de Denon DN-D4000 (weet niet of dat bij andere spelers ook zo werkt), is dat wanneer je na het instellen van een cuepoint even wat door het nummer heen en weer spoelt (om in een luid gedeelte te komen en zo het volume goed af te stellen) je cuepoint automatisch wordt ingestelt op het punt waar je gestopt was met spoeln: kortom je cuepoint kwijt!
Pioneer is inderdaad soms wat tegendraads, maar mijn ervaring is (heb zelf 2 cdj-1000mk2's) dat er juist goed over nagedacht is en het net allemaal wat beter werkt. Pioneer is meestal niet degene met de meeste gadgets, maar wel met de best doordachte producten.. en daar heb je toch het meest aan!
Jorrit    posted on 16-06-2005 14:36
Wie is er dan tegendraads? Juist: Pioneer.

Ik snap wat je bedoelt, Pioneer gaat tegen de stroming in.
Maar Pioneer zou dom bezig zijn als ze hetzelfde als Denon zouden doen, want het systeem van Pioneer is (vinden velen) gewoon logischer en sneller.

En dat Pioneer tegendraads is heeft ze veel markt aandeel opgeleverd, want veel top-dj's willen alleen nog maar 1000's.
Lead    posted on 16-06-2005 19:53
Och, ik vind de Pioneer-way de normale manier Winking my eye zo heeft iedereen (in zijn verleden) voor zichzelf bepaald wat  'normaal' is of niet. Als de CD in pause staat en je druk op CUE, wordt dat punt een Cue punt en gaat de CDJ in pause staan op dat punt.

Mocht je willen dat de CDJ door zou spelen kun je op Loop In/Realtime Cue drukken. Dan wordt alleen dat punt onthouden, maar blijft de CDJ spelen.

Dus : wil je een cue punt onthouden voor later gebruik en wil je dat de track door blijft spelen : Loop In / Realtime Cue (werk in zowel play als pause).

En wil je dat de CDJ op dat punt blijft staan druk je op CUE als de CDJ in pause staat.
Let the BASS be louder
MadSteven    posted on 16-06-2005 23:23
Poster: DJ_Aad
Wat wel een hekelpunt is aan dit systeem, is dat wanneer je na het instellen van een cuepoint even wat door het nummer heen en weer spoelt (om in een luid gedeelte te komen en zo het volume goed af te stellen) je cuepoint automatisch wordt ingestelt op het punt waar je gestopt was met spoelen: kortom je cuepoint kwijt!

Daarom stel ik ook eerst het volume af en maak daarna een cuepoint... Tis dus een kwestie van je procedure aanpassen. Persoonlijk heb ik (van anderen en mijzelf) geleerd om het zo te doen en niet andersom. Ik vind het ook onlogisch om het andersom te doen: je maakt je cuepoint omdat je je plaat wil gaan instarten, dan moet je daarna hem niet gaan doorspoelen...
Maar ja, degenen die het apparaat hebben gemaakt hebben de procedure niet in de handleiding gezet en daarbij lezen veel DJ's de handleiding niet als het er wel in zou staan.

(weet niet of dat bij andere spelers ook zo werkt)

Weet het niet zeker, want ik heb er maar een kwartier meegedraait, maar ik heb geen problemen ondervonden bij de DN-6000 in ieder geval, de grotere broer.
tairip    posted on 17-06-2005 13:41
Poster: DJ_Aad
Wat wel een hekelpunt is aan dit systeem, is dat wanneer je na het instellen van een cuepoint even wat door het nummer heen en weer spoelt (om in een luid gedeelte te komen en zo het volume goed af te stellen) je cuepoint automatisch wordt ingestelt op het punt waar je gestopt was met spoelen: kortom je cuepoint kwijt!

Daarom stel ik ook eerst het volume af en maak daarna een cuepoint... Tis dus een kwestie van je procedure aanpassen. Persoonlijk heb ik (van anderen en mijzelf) geleerd om het zo te doen en niet andersom. Ik vind het ook onlogisch om het andersom te doen: je maakt je cuepoint omdat je je plaat wil gaan instarten, dan moet je daarna hem niet gaan doorspoelen...
Maar ja, degenen die het apparaat hebben gemaakt hebben de procedure niet in de handleiding gezet en daarbij lezen veel DJ's de handleiding niet als het er wel in zou staan.

(weet niet of dat bij andere spelers ook zo werkt)

Weet het niet zeker, want ik heb er maar een kwartier meegedraait, maar ik heb geen problemen ondervonden bij de DN-6000 in ieder geval, de grotere broer.

Je zegt het zelf al, daarom stel ik eerst het volume af en daarna CUE piont.
Als je er al teveel bij na moet denken is het in mijn ogewn al onlogisch net als allen 1000 en 1 verschillende dubbele functies die de Denon's hebben!

Zoals ALPHA trach, volgens mij geen hond die t gebruikt!
YourLiVe    posted on 21-06-2005 15:42
't is allemaal gewoon een kwestie van wennen. Ik heb zelf denons maar draai ook regelmatig op pioneers en daar cue ik ook blindelings op. Net als op numarks btw. Even proberen, hoe zat het hier ook alweer, oja.. en dan gaat het vanzelf.
Jorrit    posted on 21-06-2005 16:29
'tis idd ff kijken hoe het werkt voor je gaat draaien,
dan is het geen probleem meer.
Alleen werkt de ene methode net wat sneller en logischer dan de andere methode (naar mijn mening)

This is an old Topic

No new postings for 7.032 days.
 Post CommentThat would be 234.4 months
or a whopping 19.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

142 Users online: 4 Guests (138 Unknown)
Pages generated today : 9.442
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.115.092